168779
۱۰ مرداد ۱۳۹۷

برگزاری نشست چند جانبه متخصصین، ماما‌ها و مشاورین کودک در یزد

هم زمان با اولین روز هفته جهانی شیر مادر نشست چند جانبه متخصصین، ماماها، مشاورین و اعضاء کمیته بیمارستان‌های دوست‌دار کودک در یزد برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، محمدرضا اعلایی سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد به اهمیت تغذیه کودک و شیر مادر در مدت زمان تعیین شده و ارتباط موثر و عاطفی آن با تکمیل رشد و نمو پرداخت.

وی با برشمردن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در برنامه اجرایی طرح تحول سلامت، خواستار رفع کاستی‌های موجود در ابعاد مختلف آن شده و سپس به نقش بی بدلیل مراقبین سلامت مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت، مشاورین و ماما‌ها اشاره کرد.

اعلائی علیرغم با اهمیت جلوه دادن تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری ثبت شده در سامانه سیب وزارتی، شاخص‌های مبین سلامت مادران و کودکان را قابل تامل و نیازمند بررسی و مداقه بیشتر دانسته و در پایان سخنان خود، همواره آمادگی این مرکز را جهت بهبود وضعیت موجود اعلام داشت.

 

به کارگیری راه حل‌های آسان، اجرای کامل دستورالعمل‌ها و برنامه‌های مراقبتی زنان باردار، مادران و کودکان، مشاوره‌های روان شناسی و روان شناختی، ساماندهی وضعیت خدمات طرح تحول سلامت، افزایش سطح آگاهی و سوادسلامت خانوار از دیگر مطالب عنوان شده دراین جلسه بود.

 

محدودسازی خرید و فروش قوطی‌های شیر مصنوعی شیرخشک، برنامه ریزی به منظور رفع ناملایمات اجتماعی زنان باردار، افسردگی‌های پس از زایمان، بررسی و علل و عوامل خودکشی در مادران، رسیدگی بیشتر کلینیک‌های وابسته به بیمارستان‌ها، اهمیت افزایش شاخص مراقبت سه تا پنج روزگی نوزادان، راه اندازی سیستم مراقبت در منزل ویژه کودکان پرخطر، چالش شیر‌های یارانه‌ای در بازار، تاثیر آموزش‌های چهره به چهره در مسیر برقراری ارتباط نزدیک مادر و فرزند، افتتاح بانک شیر، افزایش خود باوری درمادران، بررسی علل رخداد شکست شیردهی، دور ماندن مادر از نوزاد، اجرای سیاست‌های حمایتی از مادران، تجویز فورتی فایر‌ها ،مکمل‌های تغذیه‌ای، پرورش و افزایش مربیان و مشاورین بین المللی، نقش خیرخواهان و حمایت گران، مادران مدرنیته و کاهش مدت زمان شیردهی، هم آغوشی و تماس پوست به پوست مادر و طفل، نقش رسانه‌ها و روابط عمومی ها، القائات بعضا اشتباه فیلم سازان در استفاده از شیرخشک، راه اندازی سامانه مشاوره‌ای از مهم‌ترین مباحث و موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

 

همزمان با اولین روز از هفته جهانی شیر مادر، نشست تصمیم گیری و هماهنگی گروهی از پزشکان، متخصصین، مسئولان، ماما‌ها و مشاورین شیردهی عضو کمیته بیمارستان‌های دوست دار کودک، با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ تغذیه از شیر مادر بر اساس آموزه‌های علمی، اخلاقی و دینی، در مرکز بهداشت شهرستان یزد برگزار شد.

 

۱۰ تا ۱۶ مرداد ماه به نام هفته ملی شیر مادر نامگذاری شده است.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار