موقعیت فعلی شما : خانه/بیماری های مادر و کودک
168287
۰۸ مرداد ۱۳۹۷

همانژیوم یا همان ماه گرفتگی چیست؟!

ماه گرفتگی لکه‌ای غیرسرطانی و مادرزادی است که در ظاهر، رنگ‌ و اندازه‌ آن روی پوست متفاوت است. این لکه خوش خیم است. راهی برای جلوگیری از ایجاد این لکه‌‌های ماه گرفتگی و دیگر لکه‌ها وجود ندارد.

به گزارش کودک پرس ،ماه گرفتگی لکه‌ای غیرسرطانی و مادرزادی است که در ظاهر، رنگ‌ و اندازه‌ آن روی پوست متفاوت است. این لکه خوش خیم است. راهی برای جلوگیری از ایجاد این لکه‌‌های ماه گرفتگی و دیگر لکه‌ها وجود ندارد. گاهی اوقات ماه گرفتگی به مرور زمان و با بالا رفتن سن محو می‎شود اما برخی دیگر همیشگی هستند و حتی ممکن است رشد کرده و بزرگ‎تر شوند. اگر شما یا فرزندتان لکه ماه گرفتگی روی بدن خود دارید می‎توانید برای درمان لکه‌های ماه گرفتگی شیوه‌های درمانی موجود را که دیگران امتحان کرده و نتیجه گرفته‌اند را استفاده کنند.

انواع ماه گرفتگی
ماه گرفتگی به دو صورت در بدن افراد ظاهر می‎شود:۱- عروقی ۲- رنگدانه‌ای
علت بروز ماه گرفتگی رنگدانه‌ای خوشه‌ای از سلول‌های رنگدانه‌ای است که باعث قهوه‌ای شدن رنگ پوست می‌شود. اما دلیل بروز ماه گرفتگی عروقی، رگ غیرطبیعی خونی است که در زیر پوست ایجاد می‎شود و لکه‌هایی قرمز، صورتی یا مایل به بنفش در پوست ظاهر می‌شود.

ماه گرفتگی‌های عروقی خود دارای انواع مختلفی است که عبارت‌اند از:
استورک بایت یا خال مادرزادی یا همان خال شعله‌ای پشت گردن/ لکه یا همانژیوم توت فرنگی/ خال لکه شرابی
ماه گرفتگی‌های رنگدانه‌ای نیز دارای انواع مختلفی است که عبارت‌اند از:
لکه شیر قهوه‌ای/ خال اوتا/ لکه مغولی یا ملانوسیتوز پوستی/ خال گوشتی یا خال ملانوسیتی مادرزادی/ خال بکر

چگونگی از بین بردن همانژیوم

روش‌های گوناگونی برای از بین بردن ماه گرفتگی وجود دارد که پزشک بهترین روش را با توجه به نوع، اندازه و محل لکه و عامل‌های دیگر انتخاب می‌کند.

لیزر درمانی
لیزر برای درمان ماه گرفتگی نزدیک به سطح پوست، مانند خال‌های لکه شرابی، به کار برده می‌شود. این عمل برای تمام گروه‌های سنی مناسب است. از نور لیزر برای کوچک کردن یا جلوگیری از رشد لکه استفاده می‌شود. چند جلسه لیزر درمانی باید انجام شود تا نتیجه بهینه به دست آید.

اگرچه برای درمان همانژیوم نیز می‌توان از لیزر استفاده کرد، اما در مواردی که همانژیوم روی اندام داخلی یا در عمق پوست است، لیزر به کار برده نمی‌شود.

بیماران هنگام لیزر درمانی درد ملایمی، مانند خوردن کش به پوست، را حس می‌کنند و برخی با سوزش خفیف موقتی مواجه می‌شوند. به بیماران حساس به درد داروی بیهوشی داده می‌شود.

آی پی ال
در این روش به کمک دستگاهی مخصوص پالس‌های شدید نور به پوست اعمال می‌شود. در صورت وجود لکه‌های عروقی، دمای هموگلوبین خون جاری در رگ‌های گشاد شده با جذب انرژی نورانی بالا می‌رود. در مورد درمان ماه گرفتگی روی بدن رنگدانه‌ای نیز رنگ‌دانه‌های پوست نور را جذب می‌کنند و انرژی نورانی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند.

متلاشی شدن رگ‌های خونی پس از رسیدن به دمای ۶۰ یا ۷۰ درجه شروع می‌شود و رنگدانه‌های اضافی نیز شروع به تجزیه شدن می‌کنند تا آن‌قدر کوچک شوند که سلول‌های گندیده‌خوار بدن بتوانند آنها را از محل فعلی دور کنند. مدت و شدت درمان به قدمت و بزرگی ماه گرفتگی بستگی دارد، اما در مجموع بهبود قابل توجهی پس از همان جلسه نخست در بسیاری از بیماران دیده می‌شود.

با بهره‌گیری از این تکنولوژی دیگر اجباری به تحمل کردن مادام‌العمر ماه گرفتگی نیست و می‌توان با از بین بردن آن به کمک این روش کارآمد اعتماد به نفس و زیبایی را ارتقا بخشید.

کرایو تراپی
کرایوتراپی (سرما درمانی) روشی ایمن و بسیار سریع است که برای از بین بردن بافت آسیب دیده پوست، برای مثال لکه‌های ماه گرفتگی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عمل از طریق انجماد به کمک یخ خشک یا از طریق سوزاندن در دمای پایین انجام می‌شود.

کرایوسرجری را می‌توان یکی از روش‌های موفقیت‌آمیز درمان ضایعه‌های پوستی مانند ماه گرفتگی به شمار آورد. اگرچه لکه‌های ماه گرفتگی خطرناک نیستند، اما نازیبایی آنها ناراحت کننده است و فرد ممکن است در آینده دچار عقده‌های روانی شود. در روش کرایوتراپی از عامل‌های آلوژنیک با کاربرد آسان استفاده می‌شود.

کورتیکواستروئیدها
مصرف خوراکی این داروها به کوچک شدن لکه‌های ماه گرفتگی منجر می‌شود. گرد شدن صورت و افزایش وزن از اثرهای جانبی مصرف کورتیکواستروئید به شمار می‌رود. این دارو به صورت تزریقی نیز به کار برده می‌شود. کورتیکواستروئید در رگ‌های خونی زیر ماه گرفتگی نفوذ می‌کند و ناحیه تغییر رنگ داده را منقبض می‌کند. تأثیرگذاری دارو پس از دو تا چهار هفته قابل مشاهده می‌گردد.

جراحی
پزشکان زمانی به جراحی روی می‌آورند که دیگر درمان‌های غیرجراحی موفقیت‌آمیز نبوده باشند. همانژیوم بزرگ یا روی اندام داخلی نیز باید با جراحی و تحت بیهوشی عمومی خارج شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار