موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
168240
۰۸ مرداد ۱۳۹۷
مروری بر جشنواره بین‌المللی فیلمهای کودک و نوجوان؛

روایت قهرمان پرورانه کیومرث پوراحمد در دومین جشنواره فیلم کودک

جشنواره فیلم کودک و نوجوان هر سال بهانه‌ای می‌شود برای پرداخت دوباره به این موضوع فراموش شده تا شاید دوباره شاهد رونق سینمای کودک در کشور باشیم.

به گزارش کودک پرس ، برگزاری دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان که از 12 تا 22 بهمن 1365 در قالب یکی از بخش های جشنواره فیلم فجر به مدت 10 روز در تهران برگزار شد، نویدبخش سینمایی پر محتوا در سال های بعد بود.

دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان علی رغم رقابتی نبودن در دو بخش فیلم های دهه 80 و چشم انداز سال های دور که شامل فیلم بلند و فیلم کوتاه بود، مجموعا 129 فیلم را در معرض نمایش گذاشت که این تعداد نسبت به جشنواره سال قبل با 81 فیلم، از رشد کمی قابل توجهی برخوردار بود.

در این دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان، 17 فیلم ساز ایرانی حضور داشتند که به نسبت اولین دوره جشنواره که 19 فیلم ساز ایرانی آثار خود را به نمایش گذاشته بودند، با کاهش رو به رو شد.

در بخش سینمای دهه 80 فیلم های بلند «دنیای آکه» به کارگردانی آلن ادوال از سوئد، «آکادمی آقای بلات»  اثر کریستوف کرادوسکی از لهستان، «سگی که نبرد را متوقف کرد» ساخته آندره ملانسون کانادایی شرکت داشتند. همچنین فیلم «آلبوم تمبر» به کارگردانی کیومرث پور احمد از ایران درباره زندگی دو دوست به نام های محمد و کاظم که در «رباط مهرجان» زندگی می کنند، شرکت داشت.

این دو دوست به دور از چشم پدر محمد که رئیس اداره پست و تمبر بازی قدیمی است، آلبوم تمبری را درست می کنند و پس از بیماری محمد در یکی از روز ها آلبوم در خانه گم می شود و او  به کاظم ظنین شده و دوستی آن ها پس از مدتی از هم می پاشد، زمان زیادی نمی گذرد که پدر محمد به یزد منتقل شده و در آستانه اسباب کشی، کاظم آلبوم تمبر را به خانه آن ها می آورد و آن را به خواهر محمد می دهد، محمد پس از اینکه متوجه درست بودن ظن اش به کاظم می شود، احساس خوشحالی می کند، پدر محمد که آلبوم را می بیند، پسرش را صدا می زند و دو آلبوم را مقابل او قرار می دهد و محمد را به دلیل جمع آوری تمبر دور از چشم او سرزنش می کند، محمد که در می یابد کاظم برای خوشحالی او آلبوم تمبر دیگری را تهیه کرده است، خجالت زده می شود و اجازه سفر به رباط مهرجان را می گیرد و برای عذرخواهی از کاظم راهی می شود.

در واقع، این فیلم راوی قهرمانی است که برای خوشحالی دوست اش، از علاقمندی خود گذشته است که این قبیل مضامین (ایثار اجتماعی) در سینمای آن سال ها به فراخور تحولات سیاسی و وقوع جنگ تحمیلی به یکی از اصلی ترین سوژه های داستان پردازی تبدیل شده بود و حدود سه سال بعد از  تولید «آلبوم تمبر»، عباس کیارستمی فیلم «خانه دوست کجاست؟» را با دستیاری کیومرث پور احمد تولید کرد که به روایت فداکاری یک دانش آموز برای همکلاسی خود در یکی از روستاهای شمال کشور می پرداخت و البته در جشنواره های بین المللی مثل لوکارنو هم موفق به دریافت جوایزی شد.

در بخش چشم انداز سال های دور نیز، فیلم های بلند «لاکی لوک» به کارگردانی موریس، بیل هانا و جوباربرا، «یونیکو» ساخته توشیو هیراتا، «کودک سرگردان» اثر رودخارا، « پینوکیو در سرزمین عجایب» به کارگردانی اکاتینا آندریکانیس و «گالیور در سرزمین عجایب» اثر کروز دلگادو را می توان مورد توجه قرار داد، ضمن اینکه فیلم های کوتاه «استقلال» به کارگردانی پرویز نادری، «رنگین کمان» اثر نفیسه ریحانی، «رژه عروسک ها» ساخته ایزابلا پتراسینکو و «پیک نیک» به کارگردانی ژولت ریچلی از جمله آثار مطرح دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به شمار می روند.

در پایان، ذکر این نکته حائز اهمیت است که سینمای نو پای ایران در این برهه زمانی اسلوب اولیه فیلم سازی در چارچوب های انقلاب اسلامی را شناخته بود و فیلم سازان ایرانی حوزه کودک و نوجوان نیز در حال آزمودن روش هایی بودند تا بتوانند علاوه بر رعایت ساختار جدید و موازین، جذابیت های سینما را برای کودکان و نوجوانان افزایش دهند.

سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد 8 الی 14 شهریور 97 در شهر اصفهان برگزار می شود.

منبع: تسنیم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار