168201
۰۸ مرداد ۱۳۹۷
گزارش از آنچه در دنیای تصویرگران کودک گذشت؛

تصویرگران و توجه به دنیای کودکانه مخاطبان

کردستان طی هفته گذشته میزبان برگزاری نمایشگاهی از آثار منتخب دوسالانه براتیسلاوا بود که در سنندج بر پا شد. این نمایشگاه با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان کردستان و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و انجمن تصویرگران ایران اواخر تیر ۹۷ برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، در حاشیه برگزاری این نمایشگاه کارگاه‌هایی درخصوص لزوم توجه به تصویرگری حوزه کودک و نوجوان برگزار شد که در ادامه گزارش«قانون‌بچه‌ها» دراین خصوص را می‌خوانید.

 

نمایشگاه آثار منتخب دوسالانه براتیسلاوا طی چند روز گذشته در سنندج برگزار شد. این نمایشگاه در بر دارنده ۴۲ اثر از تصویرگران ایرانی و اسلواک بود که در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار گرفت. از میان این آثار ۲۹ اثر تصویرگری از اسلواک و ۱۳ اثر از ایران به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است، نمایشگاه بین‌المللی تصویرگری براتیسلاوا هر دو سال یک بار در جمهوری اسلواک آثار تصویرگران ویژه کودکان را به نمایش می‌گذارد که قرار است منتخبی از این آثار به صورت گردشی در استان‌های مختلف به نمایش گذاشته شود. کردستان نیز نخستین میزبان برگزاری این نمایشگاه بود. تاکنون نورالدین زرین‌کلک، فرشید مثقالی، بهزاد غریب‌پور، ابوالفضل همتی‌آهویی، سیروس طاهبار، مهنوش مشیری، علی بوذری از اعضای هیات داوران این مسابقه بوده‌اند.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، اولین کسی که از ایران توانست جایزه بزرگ مسابقه براتیسلاوا دریافت کند، در صدد برگزاری کارگاه آموزشی برآمد. علیرضا گلدوزیان با تاکید برآنکه افرادی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند باید علاوه بر تخصص در رشته خود، شناختی جامع از زبان، ذهن و رفتارهای کودک داشته باشند، تصریح کرد: فعالان عرصه کودک و نوجوان باید با دنیای کودکان آشنا باشند و به نوعی بین دنیای بزرگسالی و کودکی خود در رفت و آمد باشند.

او معتقد است: تصویرگران کودک و نوجوان باید آگاه باشند که در حوزه فعالیت خود به لحاظ مردم‌شناسی، روان‌شناسی، شرایط اجتماعی، بومی، آداب و رسوم و… با چه قشری از مخاطبان سر و کار دارد. درعین حال باید بداند چه تصویری برای چه مطلبی مناسب است و این تصویر برای چه گروه سنی طراحی می‌شود.

آشنایی با مواد و تکنیک‌های تصویرگری برای کتاب و حدود ساختار طراحی متناسب با ساختار فکری، ذهنی مخاطب از دیگر موضوع‌های با اهمیت در این حوزه است که گلدوزیان به آن اشاره کرد و ادامه داد: ارتباط گیری مخاطب کودک با کتاب از طریق تصاویر رقم می‌خورد و تصویرگر باید بداند از چه سوژه‌ها و تصاویری برای برقراری این ارتباط استفاده کند تا مخاطب کودک دریافت درستی از متن داشته باشد.

برقراری تعامل دوسویه بین تصویر و مخاطب از دیگر نکاتی است که گلدوزیان به آن اشاره کرد و گفت: تصویرگر باید در آثارش با کودک تعامل داشته باشد تا بتواند او را جذب کند .نگاه تصویرگر نیز به داستان بسیار مهم و حایز اهمیت است و هنرمند باید بداند درست‌ترین وضعیت چیست. اوج داستان، افت و خیز و نتیجه داستان کجاست و زوایای دیدش را متناسب با داستان لحظه به لحظه تغییر دهد.

این تصویرگر معتقد است: هرچند ممکن است در حوزه بزرگسال متن مهم‌تر از تصویر باشد اما در حوزه تصویرگری کتاب کودک، تصویرگری مهم‌تر از متن است. چراکه برخی کودکان نمی‌توانند بخوانند و از طریق تصویر با کتاب ارتباط برقرار می‌کنند . از این رو نیاز است تصویرگر با کودکان و دنیای آن‌ها آشنا باشد. درعین حال باید در تصویرسازی به محتوای داستان و قصه توجه ویژه‌ای داشت و برای هر داستان از تکنیک خاص استفاده کرد.

گلدوزیان تا کنون برای آثار فراوانی در حوزه کودک و نوجوان تصویرسازی کرده‌است که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های «این همانی»، «آغوشت را باز کن»، «بازی‌ها جورواجورند»، «باعلی، یاعلی»، «خانم معلم آقای نقاش»، «زرافه من آبی است»، «سنگ قرمز کوچولو»، «بازی‌های پنج انگشت»، «قصه‌ دوتا لاک‌پشت تنها» و «کفش توری گل بلوری» اشاره کرد.

بنابر این گزارش، دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا زیر نظر دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) هر دو سال یک بار در شهر براتیسلاوا در کشور اسلواکي برگزار می‌شود و کانون به عنوان نماینده ایرانی این مسابقه در هر دوره با اعلام فراخوان به ناشران و جمع‌آوری آثار برگزیده تصویرگران ایرانی اقدام به برگزاری نشست داوری با حضور تصویرگران و کارشناسان برگزیده این حوزه می‌کند. همچنین دوره بعدی این مسابقه شامل بخش انتخاب آثار، سمپوزیوم و کارگاه تصویرسازی در سال ۲۰۱۹ برگزار می‌شود که فراخوان آن در حال توزیع است.

منبع:‌ روزنامه قانون

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار