168078
۰۷ مرداد ۱۳۹۷
با تصویب مجلس؛

قاچاقچیان اعضای بدن کودک به حبس تا ۱۵ سال محکوم می‌شوند

فرد مرتکب انتقال، خرید، فروش یا قاچاق اعضای بدن کودکان یا نوجوانان با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حبس بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال، پرداخت جزای نقدی بیش از ۳۶۰ میلیون تا ۵۵۰ میلیون ریال محکوم می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، نمایندگان ماده 11 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را نیز امروز – یکشنبه – با 149 رای موافق، 15 رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع242 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان در این ماده مقرر کردند: هرگونه معامله راجع به طفل و نوجوان از جمله خرید و فروش آنان ممنوع و مرتکب به مجازات حبس درجه پنج محکوم می شود، چنانچه این رفتار با هدف فحشا و هرزه نگاری، بهره کشی اقتصادی، برداشت اعضاء یا جوارح و یا استفاده از طفل و نوجوان در فعالیت های مجرمانه باشد، مرتکب به مجازات حبس درجه چهار محکوم میشود.
بر اساس قانون مجازات اسلامی، حبس بیش از پنج تا 10 سال، جزای نقدی بیش از 180 میلیون تا 360 میلیون ریال، انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی مجازات درجه چهار است.

همچنین براساس این قانون، حبس بیش از دو تا پنج سال، جزای نقدی بیش از 80میلیون (80.000.000)ریال تا180 میلیون (180.000.000)ریال، محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از پنج تا پانزده سال، ممنوعیت دائم از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی، ممنوعیت دائم از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی مجازات درجه 5 است.

همچنین نمایندگان در تبصره 1 ماده 11 این لایحه مقرر کردند: اشخاصی که واسطه گری در ارتکاب جرم موضوع این ماده را حرفه خود قرارداده باشند، به میانگین حداقل و حداکثر تا حداکثر مجازات مباشر جرم محکوم میشوند در غیراین‌صورت به مجازات معاون محکوم می‌شوند.

خانه ملتی ها در تبصره 2 ماده 11 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تصویب کردند: هرگاه کارکنان نهادهای حکومتی مأمور به خدمات عمومی اعم از دولتی و غیردولتی در ارتکاب جرم موضوع این ماده دخالت داشته باشند، علاوه بر مجازات اصلی به محرومیت اجتماعی درجه پنج محکوم می‌شوند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده 13 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را نیز با 138 رای موافق، 17 رای مخالف، 5 رای ممتنع از 241 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان در ماده 13 این لایحه مقرر کردند: هرکس مرتکب انتقال، خرید، فروش یا قاچاق اعضاء و جوارح طفل و نوجوان شود، به مجازات حبس درجه سه محکوم می شود.

براساس قانون مجازات اسلامی، حبس بیش از 10 تا 15 سال، جزای نقدی بیش از 360 میلیون تا 550میلیون ریال مجازات درجه سه محسوب می شود.
خانه ملتی ها در تبصره 1 ماده 13 این لایحه تصویب کردند: انتقال اعضاء و جوارح به بیماران نیازمند طبق «قانون پیوند اعضای بیماران فوت‌شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلم است، مصوب 17/1/ 1379» از شمول این ماده مستثنی است.

بر اساس تبصره 2 این لایحه که به تصویب مجلس رسید: چنانچه پزشکان یا اشخاص مرتبط با امور پزشکی در ارتکاب جرم موضوع این ماده شرکت یا معاونت داشته باشند، علاوه بر مجازات مقرر در این ماده به محرومیت ها و ممنوعیتهای درجه پنج محکوم میشوند.
نمایندگان ماده 12 این لایحه را با 148 رای موافق، 3 رای مخالف، 3 رای ممتنع از 232 نماینده حاضر برای بررسی بیشتر به کمیسیون قضایی مجلس ارجاع دادند.
در این ماده آمده است: هرکس مرتکب قاچاق اطفال و نوجوانان شود به مجازات حبس درجه چهار محکوم می شود.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، حبس بیش از پنج تا 10 سال، جزای نقدی بیش از 180 میلیون(180.000.000)ریال تا 360 میلیون (360.000.000)ریال، انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی مجازات محکومیت درجه چهار است.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار