موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری
1677
۲۷ مرداد ۱۳۹۵

هفته دهم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی دهم بارداری خود بداند.

کودک شما چگونه تغییر می کند

 

جنین شما هنوز آن قدر ریز است که مقدار زیادی جا برای حرکت و زندگی در مایع گرم محافظت کننده ی رحم شما دارد و بلندی او اکنون نزدیک به 5 سانتی متر است. مچ پاها و دست هایش و همچنین انگشتان دست و پای او همه شکل گرفته اند و کاملاً مشاهده می‌شوند. روده ی جنین شما هنوز قسمتی از بند ناف است، حالا بعضی از اندامهای او شروع به کار کرده اند. غده ی تیروئید، پانکراس، صفرا همگی شروع به کار کرده اند. بافت ریه ی جنین به رشد ادامه می دهد. زمان شباهت یافتن صورت جنین به نوزاد اکنون آغاز می‌شود

 

ریشه‌های دندان در حال فرم گرفتن هستند. استخوان‌ها رشد می کنند و موها در حال جوانه زدن هستند. پلک‌های او بسته و تا هفته 27 در همین حالت می ماند ولی او می تواند صدای شما را بشنود زیرا قسمت گوش داخلی تکمیل و فعال است. نورون‌ها در یک سمت بند نخاع ظاهر می شوند. تقسیمات اولیه مغز نمایان می شود. جنین می تواند دستان خود را از آرنج خم کرده و انگشتان کاملاً قابل مشاهده هستند. در این زمان دستگاه تناسلی در حال رشد بوده

 

سر او در مقایسه با چند هفته قبل نسبتا کوچکتر است، اما هنوز هم تقریبا نیمی از طول بدن او را تشکیل می دهد. پیشانی او موقتا مغز در حال رشد او را به صورت متورم در بر گرفته و جلوتر از سر او قرار دارد؛ پیشانی او در آینده عقبتر خواهد رفت و ظاهر کودک شما به یک انسان کامل شبیه تر خواهد شد. هر روز جزئیات بیشتری بر روی بدن او ظاهر خواهند شد: ناخنهای انگشتان دست و پا، و موهایی شبیه به کرک هلو. انگشتان او اکنون کاملا از یکدیگر جدا شده اند؛ بازوها در محل آرنجها خمیده شده و انحنای کمی پیدا کرده اند؛ دستانش از مچ خم شده و روی قلبش قرار گرفته اند؛ پاهای او بزرگتر شده اند؛ و احتمالا پاهای او به اندازه ای بزرگ شده اند که بتوانند در جلوی بدن او به یکدیگر برخورد کنند؛ ناخن های او در حال ایجاد شن هستند. او مشغول بلعیدن مایع آمنیوتیک بوده و با پاهایش لگد می زند!

 

مغز کودک بطوری باورنکردنی 25،000 نورون جدید در هر دقیقه ایجاد میکند.اگر نوزاد شما پسر باشد تولید هورمون تستوسترون در او،آغاز شده است.جلوی سد نوزاد شما از غضروف به استخوان تبدیل شده است ولی هنوز هم نرم است.

 

جفت در حالی که خود هنوز در حال تکامل و رشد است ولی کلیه نیاز های تغذیه ای جنین را تامین می کند.

 

اگر قادر بودید کودک خود را در این هفته نگاه کنید، می توانستید شکل کلی ستون فقرات او را از زیر پوستش که به کلفتی یک کاغذ پوستی است ببینید. اعصاب او از طرف نخاع در حال شکل گیری می باشند.

 

وضعیت بدن مادر در هفته دهم

 

2947

 

اکنون اندازه رحم شما دوبرابر شده است. قبل از حامله شدن، رحم شما به اندازه یک گلابی بود. در این هفته، اندازه آن در حدود یک گریپ فروت می شود. در معاینه بعدی توسط پزشک، ممکن است بتوانید به کمک گوشی طبی که پزشک بر روی شکم شما حرکت می دهد، صدای ضربان قلب تند کودک خود را بشنوید. برخی از خانمها می گویند که صدای قلب کوچک کودکشان شبیه به صدای اسبهایی است که چهار نعل می دوند و شنیدن این صدا برای اولین بار، یکی از بهترین لذتهای سه ماهه اول حاملگی است.

 

رباطها و ماهیچه ای لگن شما در حال کشیده شدن هستند بنابراین ممکن است درد هایی را در آن ناحیه داشته باشید.ولی در صورت خونریزی و یا گرفتگی در ناحیه شکم، حتما سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

 

تولید هورمون پروژسترون در بارداری سبب نرم شدن لثه ها و در برخی اوقات خونریزی میشود.به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر رسیدگی نمایید

 

در این موقع از بارداری احتمال اینکه در زمان‌های مختلف، حالات روحی متفاوت و گاهاً ضد و نقیضی داشته باشید بسیار است. دمی شادمان و خوشحال و لحظه‌ای دیگر غمگین و افسرده و یا عصبانی هستید. دلیل این حالات، هورمون‌های بارداری هستند که بر روی بدن شما تاثیر می گذارند. کم کم با گذشت زمان و سپری شدن دوره سه ماهه اول و رسیدن به سه ماهه دوم این هورمون‌ها به تعادل می رسند و شما کمتر به این حالات ضد و نقیض دچار می شوید.

 

مراقبت های بارداری در هفته دهم

 

2935

 

احتمالاً در چند هفته ی آینده و از همین هفته شکم شما شروع به بیرون زدن می کند. حتی اگر هنوز نشان ندهید، بدن شما به طور واضحی در حال تغییر است. تغذیه به شما برای داشتن کودکی سالم کمک خواهد کرد. ماهی مصرف کنید. ماهی منبع عالی از پروتئین است، غنی از اسیدهای چرب امگا 3 که به ساخت و نگهداری مغز و سیستم عصبی سالم کمک می کند. مصرف تا 350 گرم ماهی در هفته میزان نرمالی است و رگهای عنکبوتی کم کم شروع به ساخته شدن می کنند. و در بدن شما آثاری را به جای می گذارند، معمولاً بیشتر در سینه ها، شکم، صورت و پاها ایجاد می شوند

 

اکنون اندازه رحم شما دوبرابر شده است. قبل از حامله شدن، رحم شما به اندازه یک گلابی بود. در این هفته، اندازه آن در حدود یک گریپ فروت می شود. در معاینه بعدی توسط پزشک، ممکن است بتوانید به کمک گوشی طبی که پزشک بر روی شکم شما حرکت می دهد، صدای ضربان قلب تند کودک خود را بشنوید. برخی از خانمها می گویند که صدای قلب کوچک کودکشان شبیه به صدای اسبهایی است که چهار نعل می دوند و شنیدن این صدا برای اولین بار، یکی از بهترین لذتهای سه ماهه اول حاملگی است.

 

رباطها و ماهیچه ای لگن شما در حال کشیده شدن هستند بنابراین ممکن است درد هایی را در آن ناحیه داشته باشید.ولی در صورت خونریزی و یا گرفتگی در ناحیه شکم، حتما سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

 

تولید هورمون پروژسترون در بارداری سبب نرم شدن لثه ها و در برخی اوقات خونریزی میشود.به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر رسیدگی نمایید.

 

این هفته جوانه های دندان جنین شما در حال شکل گیری است؛تا آنجا که میتوانید شیر بنوشید و در برنامه غذایی خود کلسیم را جای دهید.

 

برای دو نفر تغذیه کنید اما نه به این معنی که دو برابر غذا بخورید. به رژیم غذایی خود 300 کالری اضافه کنید. به نظر شاید زیاد بیاید ولی در واقع معادل 2/5 لیوان شیر کم چرب می باشد. سعی کنید با خوردن غذاهای مناسب مانند ماست و میوه، کلسیم لازم، ویتامینها و املاح معدنی مناسب را جذب نمایید. در نظر داشته باشید که یک تکه کیک هرچند وقت یکبار هیچ ضرری ندارد.

 

تست (CVS (chorionic villus sampling

 

2957

 

از پزشک خود بپرسید که آیا لازم است تست (CVS (chorionic villus sampling بدهید یا خیر. این تست برای بررسی‌های ژنتیکی بین هفته‌های 10 تا 12 گرفته می شود و برای خانم‌هایی است که عموماً سابقه مشکلات ژنتیکی در خانواده دارند و یا سن آن‌ها بالاتر از 35 سال است.

 

نکات تغذیه مادر

 

3217

 

با انتخاب برنامه غذایی مناسب و متنوع، می‌توانید کودک خود را از طریق مواد گوناگون تغذیه کنید.

 

برای به دست آوردن ۲۰۰۰ کالری از مواد غذایی، رژیم غذایی زیر به شما توصیه می‌شود:

 

 

* ۱۷۰ گرم از نان و حبوبات

* ۱۵۵ گرم پروتئین (گوشت و لوبیا)

*  ۳ فنجان لبنیات

*  ۲ فنجان میوه (تازه، یخ زده و خرد شده)

*   ۲ ½ فنجان سبزیجات (تازه، یخ زده و خرد شده)

 

برنامه فعالیت مادر در هفته دهم

 

2960

 

سونوگرافی در این هفته مشخص میکند که شما دوقلوزایی و یا یا بیشتر خواهید داشت یا خیر!

 

اکثر زنان داستان های حاملگی مخصوص خود را دارند و احتمالا سعی میکنند آنرا به شما نیز انتقال دهند ولی به این نکته توجه داشته باشید که بارداری هیچ دو نفری شبیه به هم نمیباشد و اصلا خود را با هیچ کس دیگری مقایسه ننمایید و یک گوش در و گوش دیگر دروازه باشید!

 

ورزش

 

2958

 

یوگا ورزش بسیار مناسبی برای خانم‌های باردار می باشد. یوگا بین قسمت‌های بالایی بدن و قسمت‌های پایینی بدن توازن ایجاد می کند و به شخص اجازه می دهد که وزن اضافه را راحت‌تر حمل کند. همچنین یوگا عضلات مربوط به کمر و عضلاتی را که در زایمان کارکرد دارند تقویت می کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار