165679
۲۵ تیر ۱۳۹۷

وصیت ویژه شهید خیزاب درباره حضور اجتماعی همسرش/ نقش حیاتی زنان در تربیت نسل‌ها

بانوان موفق و فعال در عرصه اجتماعی اصفهان نشان داده‌اند حجاب نه تنها مانعی برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف جامعه نیست بلکه باعث می‌شود تا زنان با اعتماد به نفس بیشتری در اجتماع حضور پیدا کرده و نشان دهند که توانمندی‌های زیادی حتی در پست‌های مدیریتی کلان کشور دارند.

به گزارش کودک پرس از اصفهان، فرهنگ پوشش و مقوله حجاب و عفاف همواره در تاریخ ایران ریشه‌ای عمیق‌ داشته و حتی به صدها سال پیش از اسلام باز می‌گردد؛ در فرهنگ ایرانی حیا به عنوان یک ارزش مطرح بوده و حتی برخی از چادرها مشابه نوعی از پوشش‌های ایرانیان باستان است که مورد پذیرش اسلام قرار می‌گیرد و از آن به عنوان حجاب برتر یاد می‌کنند؛ پس از اسلام هم فرهنگ حجاب در خانواده‌ها و جامعه ایرانی یکی از ارزش‌های انسانی و اسلامی به حساب می‌آمده است.

چهره‌های علمی و کارشناسان حوزه مطالعات اجتماعی نیز در آثار خود بارها به مسأله عفاف اهمیت بسیاری داده‌اند چراکه سلامت خانواده و اجتماع را در گرو عفت زنان دانسته و بر اساس مفاهیم روایی و دینی معتقدند که مردان از دامان مادران و زنان به معراج می‌روند.

 

شهدای بزرگوار هم به پیروی از تعالیم اسلام به موضوع حجاب بارها و بارها در وصایا و صحبت‌های خود تأکید کرده‌اند و این مسأله را در کنار عدالت، آزادی و پیروی از حق و ولایت فقیه از مهمات جمهوری اسلامی شمرده‌اند و همه اقشار را به حساسیت در این مسائل توصیه کرده‌اند.

 

بانوان اصفهانی فعال در عرصه‌های مختلف اجتماعی

بانوان موفق و فعال در عرصه اجتماعی اصفهان مثل بسیاری از همتایان خود در سراسر ایران نشان داده‌اند حجاب نه تنها مانعی برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف جامعه نیست بلکه باعث می‌شود تا زنان با اعتماد به نفس بیشتری در اجتماع حضور پیدا کرده و نشان دهند که توانمندی‌های زیادی حتی در پست‌های مدیریتی کلان کشور دارند.

یکی از بانوان موفق اصفهانی در این پست‌های مدیریتی طاهره چنگیز است که پس از پایان ریاست غلامرضا اصغری به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منصوب شد؛ او یکی از مدیران موفق در استان اصفهان است که عملکرد شفاف او در این دانشگاه و در مسائل بهداشت و درمان برای همه مشهود است.

طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف در جامعه تأکید کرده و می‌گوید: مسیر ترویج و تبلیغ توسط انبیا برای ما مشخص‌ شده، به‌ طوری‌که امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرمایند«مردم را با عمل خود به نیکی‌ها دعوت کنید، نه با زبان خود» تأثیر عمیق دعوت عملی از اینجا سرچشمه می‌گیرد یعنی آنچه مهم‌تر از امربه‌معروف زبانی است، اعمال و رفتار ما در برابر افراد مختلف است.

او معتقد است: اگر در جامعه و دانشگاه‌ رفتارها و برخوردها صحیح باشد و همه به وظایف خود به‌ خوبی عمل کرده و به معنای واقعی کلمه اسلام را اجرا کنند قطعاً حجاب هم که نماد مسلمان بودن است درست خواهد شد.

 

نحوه برخورد محجبه‌ها بسیار مهم است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه می‌دهد: فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف یک بحث کاملاً عمیق و نیازمند زمان و برنامه‌ریزی دقیق است که با روش‌های کلیشه‌ای همچون برگزاری نمایشگاه‌های حجاب بدون پشتوانه فکری و بدون در نظر گرفتن اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت نتیجه مطلوب و تأثیرگذاری نخواهد داشت.

او تأکید دارد: در جامعه امروزی یکی از علل بدحجابی و کم‌حجابی، ضعف عزت‌ نفس هم در آقایان و هم در خانم‌هاست و ما موظف هستیم عزت‌ نفس و کرامت انسانی را در خودمان پرورش دهیم.

چنگیز متذکر می‌شود: برخورد و رفتار افراد باحجاب در جامعه بسیار مهم است به‌ طوری‌که هر شخص محجبه و عفیف با رفتار و برخورد مناسب خود می‌تواند تأثیر زیادی در اشخاص داشته باشد و به عنوان مروج حجاب و عفاف، الگویی برای دیگران شود.

 

برقراری رابطه خوب با نسل جوان بهترین راه ترویج حجاب

مرضیه فرشاد نیز از دیگر مدیران موفق استان اصفهان است که پس از سعید صادقی به عنوان مدیرکل بهزیستی استان اصفهان انتخاب شد؛ او پیش از انتخاب در این مسؤولیت، معاون بهزیستی این استان بود و به دلیل عملکرد قوی در این سمت منصوب شد.

مرضیه فرشاد مدیرکل بهزیستی استان اصفهان بیان می‌کند: انقلاب اسلامی از آغاز به ما یادآور شده و کمک می‌کند که به موازین دینی برگردیم و به آن پایبند باشیم؛ از دیگر نعمت‌های جمهوری اسلامی این است که به‌ غیر از قوانینی که ما را مکلف به عفاف می‌کند، انسان یک‌مرتبه ارزشی برای خودش قائل می‌شود.

او در خصوص اقدامات خود در بهزیستی استان اصفهان برای گسترش عفاف و حجاب یادآور می‌شود: مجموعه ما هم مثل بقیه نهادها یک سری تکالیف و خط‌ مشی مشخصی دارد و سعی شده تا حتی‌المقدوراتاق‌های آقایان و بانوان در محیط کاری جدا شوند؛ در آموزش نیروها بحث تبیین حجاب و عفاف در محیط کار و اجتماع نیز انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان بر این باور است: یکی از بهترین و مؤثرترین راهکارها در خصوص ترویج حجاب و عفاف رابطه خوب و تأثیرگذار با نسل جوان در همه زمینه‌های رفتاری و معنوی است که سبب رشد فرد و اجتماع می‌شود.

 

روایتی از بانوان پارلمان‌نشین اصفهانی/ باید از زنان باحجاب جامعه تجلیل کرد

زهرا سعیدی یک زن موفق دیگر در عرصه اجتماعی استان اصفهان و یک نماینده جوان و پرانرژی در مجلس شورای اسلامی است، به طوری که اقدامات پیگیرانه زیادی برای رسیدگی به مطالبات شهرستان خود در مجلس شورای اسلامی داشته و در سطح استانی و ملی نیز به عنوان یکی از نمایندگان فعال و مطالبه‌گر محسوب می‌شود؛ زهرا سعیدی در کنار ناهید تاج‌الدین و سمیه محمودی بانوان پارلمان‌نشین استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و شیرین طغیانی و نفیسه روشن از بانوان حاضر در پارلمان شهری اصفهان هستند.

او دستاوردهای عفاف و حجاب را دارای جایگاه بالایی می‌داند و می‌گوید: اندیشه‌های استاد شهید مطهری می‌تواند الگوی خوبی برای حجاب و عفاف باشد؛ آرامش روانی، استحکام خانوادگی و استواری جامعه ریشه در رعایت حجاب و عفاف دارد.

 

نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی تأکید دارد: برای ترویج حجاب و عفاف باید ریشه‌های بدحجابی مورد بررسی قرار گیرند که از جمله آن‌ها ضعف ایمان و غرب‌زدگی است؛ دشمن در جنگ نرم، عفاف و حجاب جامعه اسلامی ما را مورد هدف قرار داده است که در مقابل آن باید به‌ صورت جدی با استفاده از هویت دینی ایستادگی کرد.

او با تأکید بر ضرورت ایجاد باور استوار و ایمان عمیق در زنان و مردان به حجاب و عفاف ادامه می‌دهد: سرمشق قرار دادن الگوهای والا در ساختار روحی و رفتاری انسان‌ها نقش مؤثری دارد؛ باید از زنان باحجاب و پاک‌دامن در جامعه به‌ خصوص در مدارس و دانشگاه‌ها تجلیل کرد.

 

وصیت شهید خیزاب به همسرش

از نقش‌آفرینی بانوان اصفهانی در جایگاه‌های مهم که بگذریم، نقش‌آفرینی در تربیت فرزندان یکی از موضوعات مهم جامعه کنونی است که مادران می‌توانند این کار ارزشمند را از مادران و همسران شهدا بیاموزند و آنان را الگوی خود قرار دهند.

همسر شهید مسلم خیزاب نخستین شهید مدافع حرم لشکر 14 امام حسین(علیه‌السلام) به وصیت همسر شهیدش نوع پوشش متفاوتی دارد و علاوه بر آن وظیفه سنگین تربیت فرزندی را دارد تا همچون پدرش پیشتاز در عرصه‌های مختلف جامعه و آینده شود؛ محمدمهدی خیزاب یادگار این شهید والامقام زیر دستان شیرزنی تربیت خواهد شد که علم‌دار و مروج حجاب بعد از شهادت همسرش در دفاع از حریم حضرت زینب(سلام‌الله علیها) است.

خانم رنجبر همسر شهید مدافع حرم مسلم خیزاب با اشاره به دست‌نوشته‌ای از این شهید بزرگوار، از اهمیت مسأله حجاب در نگاه شهدا می‌گوید و تأکید دارد: چند وقت پس از شهادت ایشان متنی در بین دست نوشته‌هایشان پیدا کردم که در آن نوشته‌ شده بود «از آن‌ جهت که آفرینش زن زینت‌بخش وجود انسان است و افق روح او تجلی‌گاه رحمت و دامان پرمهرش جایگاه رشد مردان بزرگ است و همچنین از آن جا که اصلاح جامعه در گرو پاکی، پرهیزگاری و پاک‌دامنی زن بوده و ایشان به‌ عنوان مربی بشر نقش بسیار اساسی در جامعه ایفا می‌کنند».

 

او می‌افزاید: حجاب میوه عفاف و عفاف ریشه حجاب است و دشمن با فعالیت گسترده خود بی‌حجابی را میان زنان و مردان ما ترویج داده است که با از بین بردن عفت و حیا بتوانند به نظام جمهوری اسلامی ضربه بزنند به‌ طوری‌که بارها این موضوع را از زبان سیاسیون و نظریه‌پردازان غربی شنیده‌ایم.

رنجبر با تأکید بر نقش رسانه‌ها در گسترش فرهنگ حجاب بیان می‌کند: رسانه‌های عمومی و فضای مجازی در جهت ترویج و تبیین حجاب بسیار کم‌رنگ عمل کرده‌ و حتی گاهی دانسته یا ندانسته به ترویج بی‌حجابی و رفتارهای نامتعارف می‌پردازند که این امر باید اصلاح شود.

 

نقش حیاتی زنان در تربیت نسل‌ها

زهرا سهرابی معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان نیز پیرامون اهمیت حجاب و عفاف در استحکام بنیان خانواده‌ها اظهار دارد: زن در آفرینش و در بعد روحی و جسمی از همان گوهری آفریده شده که مرد آفریده شده است و هر دو جنس در جوهر و ماهیت یکسان‌اند به‌ طوری‌ که قرآن کریم می‌فرماید «یا ایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده خلق منها زوجها» اندیشه یکسانی و ماهوی زن و مرد اندیشه‌ای قرآنی است که از آیات قرآن به‌ روشنی به دست می‌آید، بنابراین زن در تفکر قرآنی همپای مرد تکامل‌پذیر و اوج‌گراست و در پرتو شناخت و عمل به تعالی می‌رسد.

او در خصوص رسالت و جایگاه زن در اسلام یادآور می‌شود: قرآن زن را انسانی می‌داند با همه ویژگی‌های انسانی، استعدادها و نیروهایی که لازمه انسان بودن است، به‌ طوری‌ که در اسلام زنان مثل مردان در بیشتر مسائل اجتماعی پایگاه و جایگاهی مناسب دارند و حتی در مواردی اگر زنان در جایگاه اجتماعی خود حضور نیابند حضور مردان نیز کم‌رنگ خواهد بود.

معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در ادامه ابراز دارد: محوریت و نقش حیاتی و زیربنایی زن در تربیت نسل بر کسی پوشیده نیست پس زن نیز باید در چارچوب هویت وجودی و کیان انسانی به تلاش بپردازد که در این میان نقش و رسالت زن مطرح می‌شود که بر اساس قوانین طبیعی و الهی تعیین‌ شده است، بنابراین باید بگوییم زن بودن خود کمال و ارزش است و بستر تعالی و تکامل انسانی برای وی مهیاست و باید بر حسب قوانین الهی نقش خود را بر عهده بگیرد و رسالتی را بر دوش کشد که ایفای آن، دستیابی به کمال مطلوب و سعادت این دنیا و جهان دیگر است و آن که فکر می‌کند باید در نقش مخالف بازی کند تا تکامل یابد دچار احساس خودکم‌بینی بوده و از نقش خودش بازمانده زیرا خود را نشناخته است.

او خاطرنشان می‌کند: مسؤولان بدانند که غفلت از حفظ حریم حجاب و عفاف موجب خسران در دنیا و آخرت است و توجه داشته باشند که این مسأله نباید به روز نمادین حجاب و عفاف ختم شود بلکه باید کار جهادی کرد و فعالیت‌های فرهنگی به صورت منسجم اجرا شود و همه ما باید بدانیم در برابر خون شهدا مسؤول هستیم.

 

نقش مهم آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ حجاب

زهرا توکلی یکی دیگر از اساتید حوزه علمیه خواهران استان اصفهان می‌گوید: حجاب و عفاف از ضروریات دین اسلام است و آیات زیادی از جمله آیه 31 سوره مبارکه نور و 59 سوره مبارکه احزاب به این مسأله اشاره دارد و از آن جایی‌که دین اسلام موجب کمال و رشد انسان در زمینه‌های مختلف است پس فرد مسلمان موظف است به تمامی قوانین و احکام دین از جمله حجاب عمل کند.

او در ادامه با اشاره به نگاه شهید مطهری به فلسفه حجاب تأکید دارد: حجاب و همچنین عفت موجب آرامش روانی، استحکام خانواده، حفظ ارزش‌ها، احترام زن و همچنین استواری جامعه می‌شود به‌ طوری‌ که در بحث آرامش روانی حجاب مانع از مشغول شدن فکر انسان‌ها به دنیا خواهد شد و سبب ایجاد آرامش در مردها و همچنین زن‌ها خواهد بود.

استاد حوزه علمیه خواهران استان اصفهان معتقد است: با توجه به این‌که بیشترین وقت دختران نوجوان ما در مدارس می‌گذرد وظیفه آموزش‌ و پرورش و معلمان است که مسأله حجاب را برای آن‌ها تبیین کنند چراکه یکی از مشکلات امروز ما مطالعه اندک دختران در زمینه عفاف و حجاب است.

تجارب زنانی که حجاب خود را در عرصه‌های مختلف جامعه رعایت کرده و با پوشش اسلامی در این عرصه‌ها فعالیت دارند، نشان می‌دهد که نقش سازنده‌تر و عملکرد بهتری نسبت به زنان غیرمحجبه داشته و با اعتماد به نفس بیشتری در اجتماع حضور پیدا می‌کنند.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار