موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
165501
۲۴ تیر ۱۳۹۷

اقدام اخیر وزارت ارشاد در برخورد با اثری مستهجن و غیراخلاقی در حوزه کودک

وزارت ارشاد اخیراً در جهت سالم‌سازی فضای ادبیات و آموزش کودکان با آثاری غیراخلاقی و مستهجن و … برخورد جدی انجام داد و این اثر را جمع‌آوری کرد.

به گزارش کودک پرس ، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله اداره‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که کوچک‌ترین تخطی و لغزش در هرکدام از بخش‌های آن ضربه غیرقابل جبرانی به عرصه فرهنگ و کتاب خواهد بود.

بر اساس این گزارش، اعطای مجوز به آثار و انتشار آن و در ادامه توزیع هر کتابی باید با مجوز این بخش از ارشاد صورت گیرد؛ در غیر این صورت اثر منتشره یا توزیع شده غیرقانونی محسوب می‌شود.

 

در این راستا اخیرا کتابی در حوزه ترجمه و برای گروه سنی کودک و نوجوان توزیع شده بود که حاوی مطالب مستهجن، اروتیک و غیر اخلاقی بود. این کتاب با بررسی و ورود به موقع وزارت ارشاد از کتابفروشی‌ها جمع شد. ترویج بی‌بندوباری و ارائه مطالب غیراخلاقی در هر عرصه برای هر گروه سنی خلاف قانون است. بنابراین دقت نظر خصوصا در نشر آثار کودک باید مورد تاکید اداره کتاب ارشاد باشد.

اینکه این اثر به چه نحو مجوز گرفته باید بررسی شود، اما ورود به موقع مدیر اداره کتاب و شخص وزیر ارشاد در راستای برخورد با این‌گونه آثار قابل تقدیر است؛ چرا که هدف اول ممیزی کتاب حمایت از مخاطب است؛ به نحوی که مطلب مفید و ارزشمند به وی ارائه شود.

خبرگزاری از درج نام کتاب و بخشی از متن آن معذور است، اما آنچه در مسئله سند 2030 از سوی مسؤولان نظام جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار گرفت و به خوبی با آن مقابله شد، شاید با این مسأله بی‌ارتباط نباشد. ارائه هر مطلب غیراخلاقی در حوزه کتاب هم باید به جد مورد توجه باشد.

 

سند 2030 صراحتا هر نوع تربیت دینی و الهی را خلاف حقوق بشر تلقی می‌کند، ولی آموزش جنسی با عنوان بهداشت برای کودکان را جزو حقوق کودکی می‌داند که حتی به بلوغ جنسی نرسیده است و عملاً آموزش را ذیل یک ایدئولوژی دیگر قرار می‌دهند.

محمدجواد مرادی نیا مدیر اداره کتاب وززارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی درباره این موضوع اظهار داشت: به نظرم برگ ها یا اوراق کتاب هم جایی مثل کلاس درس مدرسه یا دانشگاه است و بایستی برای آن حرمت قائل شد . صفحات کتاب جای پرده دری و بی عفتی و الفاظ رکیک نیست. کتاب را نباید به دینامیتی تبدیل کرد و زیر پایه های خانواده گذاشت، کتاب ابزار ترویج خیانت و بد عهدی در عرصه خانواده و جامعه نیست، کتاب محل آموزش فحش های چارواداری و مستهجن نیست، کتاب محل تراوش افکار بیمار گونه ای نیست که سلامت اخلاقی کودکان و نوجوانان پاک را به مخاطره اندازد.

 

وی اعلام کرد: کتاب جایگاهی برای تبادل آرا، افکار و اندیشه هاست. کتاب ابزاری برای انتشار و انتقال دانسته ها، تجارب و دانش بشر است. از کتاب باید برای ترویج و تکامل و رونق بخشیدن به ادبیات بهره گرفت نه این که آن را به ضد خود تبدیل کرد. عقل و انصاف و قانون اینها را می گوید و ما در وزارت ارشاد به آن پایبندیم ؛ ما سلیقه‌های مختلف را محترم می شماریم اما در محدوده و چهارچوب قانون ؛ این امانتی است که مردم بر دوش دولت نهاده‌اند و ما به آن خیانت نخواهیم کرد.

 

به هر روی در بخش ترجمه و با وجود کثرت آثاری از این دست باید مراقبت بیشتری کرد تا خوراک مسموم به فرزندانمان نرسد.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار