165443
۲۴ تیر ۱۳۹۷
مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی خبر داد؛

۱۸۲۰ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی آذربایجان‌شرقی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی گفت : یک هزار و ۸۲۰ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی آذربایجان‌شرقی است.

به گزارش کودک پرس ، محسن ارشدزاده با اشاره به آغاز هفته بهزیستی از ۲۱ تا ۲۷ تیرماه اظهار کرد: سازمان بهزیستی به موجب ماده ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی مسوولیت رسیدگی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه اعم از معلولان، سالمندان، بیماران روانی، زنان بی‌سرپرست، کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست، کودکان زیر 6 سال مهدکودک و افراد آسیب‌دیده جامعه تشکیل یافت.

وی افزود: در استان بیش از 7 هزار نفر از کارکنان بخش غیردولتی و یک‌هزار نفر از کارکنان رسمی در حال فعالیت با بهزیستی آذربایجان‌شرقی هستند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی خدمات و کمک‌های بهزیستی آذربایجان‌شرقی در سال گذشته، گفت: نزدیک به ۳۸۰ میلیارد تومان خدمات به جامعه هدف ارائه شد به طوریکه نزدیک به ۳۵۰ طرح مورد افتتاح قرار گرفت که اکثر این پروژه‌ها مسکن برای خانواده‌های دارای دو معلول بود.

وی خاطرنشان کرد: میزان مستمری جامعه هدف بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) از سه تا ۴/۶۵ درصد افزایش یافته تا بتوان از این طریق تا حدودی از مشکلات جامعه هدف رفع شود.

 

وجود 160 هزار معلول در آذربایجان‌شرقی

 ارشدزاده در ادامه سخنان خود با تاکید به اینکه یکی از جامعه هدف بهزیستی معلولان است، گفت: در استان ۱۶۰ هزار نفر معلول وجود دارد که ۶۰ هزار نفر به صورت مستمر خدمات دریافت می‌کنند و مابقی به صورت برنامه‌ای از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: ۳۵ مرکز نگهداری معلولان در استان وجود دارد که ۳۵ هزار نفر در آنجا نگهداری می‌شود و 7 هزار نفر از معلولان از خدمات روزانه توانبخشی استفاده می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به کمک و ارائه خدمات بهزیستی به معلولان دانش‌آموز و دانشجو، تصریح کرد: شهریه و هزینه تحصیلی این تعداد پرداخت شده و برنامه مناسب‌سازی خانه‌های معلولان و رفع بیکاری این قشر نیز از جمله وظایف بهزیستی است.

وی ابراز کرد: خانه به خانه در روستاها افراد معلول روستایی را مورد شناسایی قرار دادیم که تعداد این افراد ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر بود که از خدمات درمان در محل بهره‌مند می‌شوند.

ارشدزاده با ابراز تاسف از افزایش روزانه حوادث رانندگی که منجر به کشته شدن یا مجروحیت افراد می‌شود، گفت: ۹۳۰ نفر از افراد نخاعی مورد حمایت این سازمان قرار دارند.

وی با بیان اینکه با استمرار خدمات برای کاشت حلزون، خاطرنشان ساخت: چند سالی است که این موضوع در اولویت قرار گرفته و متقاضی به کاشت حلزون در نوبت نمانده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی بیان کرد: تلاش دیگر بهزیستی مجهز ساختن وسایل توانبخشی و پزشکی است.

 

420 هزار نفر در آذربایجان‌شرقی در سن سالمندی

وی خاطرنشان کرد: ۴۲۰ هزار نفر از افراد استان آذربایجان‌شرقی در سن سالمندی قرار دارند و استان از لحاظ سالمندی در رتبه پنجم قرار دارد و این نشان از وضعیت بهداشتی بالا و امید به زندگی بالا در آذربایجان‌شرقی است.

ارشدزاده ادامه داد: فقط یک درصد سالمندان در مراکز شبانه‌روزی و خانه‌های سالمندان استان زندگی می‌کنند.

 

نگهداری 4500 نفر بیمار روانی

وی با اشاره به اینکه بیماران روانی مزمن نیاز به مراقبت ویژه داشته که ۹ هزار نفر در استان دچار این بیماری هستند، افزود: نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از بیماران روانی در مراکز نگهداری می‌شود و مابقی در خانه خود و از خدمات روزانه استفاده می‌کنند.

 

تحت پوشش 10 هزار زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی، جمعیت تحت پوشش زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست استان را ۱۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: توانمندسازی این افراد اولویت اداره‌کل بهزیستی بوده و سعی بر زندگی مستقل آنها را داریم.

ارشدزاده در ادامه ارتقای اورژانس اجتماعی در سطح استان از پنج مرکز به ۱۶ مرکز را مورد اشاره قرار داد و گفت: افرادی که دچار بحران فردی و خانوادگی قرار دارند، می‌توانند از طریق اورژانس اجتماعی خدمات مددکاری دریافت کنند.

وی اعلام کرد: یک‌هزار و ۸۲۰ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی آذربایجان‌شرقی است که با تلاش این سازمان یک‌هزار و ۵۴۰ نفر از آنها به اقوام نزدیکشان سپرده شده‌اند ولی ۲۸۰ نفر هنوز در خانه‌های کوچک و با امکانات و خدمات توسط خیران مدیریت می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان توضیح داد: برنامه پیشگیری از معلولیت، برنامه‌های متنوع در رابطه با معلولیت مادرزادی و پیشگیری از تنبلی چشم، ناشنوایی، آگاه‌سازی عمومی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و ارائه مشاوره و خدمات روانشناختی از دیگر کارهای بهزیستی در طول سال است.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار