164802
۲۰ تیر ۱۳۹۷

ساخت مجموعه فرهنگی پدر ادبیات کودک و نوجوان در یزد آغاز شد

ساخت مجموعه فرهنگی مهدی آذر یزدی سه‌شنبه شب در مراسمی همزمان با سالروز ثبت جهانی یزد(۱۸تیر ماه ۹۶) و سالروز درگذشت پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران با حضور شهردار و جمعی از مسوولان محلی در جوار آرامگاه این نویسنده توانا آغاز شد.

به گزارش کودک پرس ، مجموعه فرهنگی آذر یزدی با سه هزار متر مربع وسعت در سه مرحله ساخته می شود که هزینه آن 20 میلیارد ریال برآورد شد که مرحله نخست آن تا پایان سال 97 به بهره برداری می رسد.
زنده یاد آذر یزدی از جمله نویسندگان معروف تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران است که بیش از 20 عنوان کتاب نوشته است .

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در آیین یادشده افزود: آذر یزدی یکی از نویسندگان تاثیرگذار در عرصه ادبیات کودک و نوجوان ایران است و با آثارش نقش مهمی در تربیت کودکان داشت.

آیت الله محمدرضا ناصری یزدی افزود: ساخت مجموعه فرهنگی در نقاط مختلف شهریزد در رشد فرهنگی نوجوانان و جوانان کار بسیار ارزشمندی است و آحاد مردم باید از این فضاها بهره ببرند.
وی تاکید کرد: مراکز فرهنگی ،مکانی برای برگزاری جلسات علمی ، پژوهشی ، مذهبی و فضای معنوی است و در تقویت روحیه جوانان بسیار تاثیر گذار است.
امام جمعه یزد ادامه داد: وظیفه ماست، زمینه‌ای فراهم کنیم تا افراد جامعه به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان با کتاب به ویژه آثار مرحوم آذریزدی انس بیشتری داشته باشندتا از فضاهای مجازی و آسیب‌های آن کمی دور شوند.

شهردار یزد هم با بیان اینکه یزد مهد بزرگان ،عالمان دینی ، شعرا و نویسندگان است که این ها میراث معنوی استان هستند، افزود: زنده یاد آذر یزدی شخصیتی منحصر به فرد بود و این نویسنده نه فقط در استان بلکه یک میراث معنوی برای کشورمان است.
مهدی جمالی نژاد اظهار کرد: تجلیل از آذر یزدی، تجلیل از یک شخصیت و فرد نیست بلکه تجلیل از اندیشه ها، آثار و ارزشهایی است که به جامعه انتقال داده می شود.

وی در ادامه افزود: شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد به هیچ عنوان به تعهداتی که به مردم در حوزه شهر داده اند کوتاهی نخواهند کرد و به تمام تعهدات خود پای بند است.

شهردار یزد با بیان اینکه طرح های خوبی در حوزه عمرانی شهر آغاز شده است افزود:در سال گذشته عملیات 300 طرح عمرانی در سطح شهر یزد آغاز شد که برخی از آنها به اتمام رسیده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه‌های عمرانی یزد با اعتبار چندصد میلیارد تومانی در حال اجراست تاکید کرد: اجرای این پروژه‌های بزرگ و ارزشمند در سال‌های آینده می‌تواند بسیاری از کاستی سرانه‌های شهر یزد را جبران کند.

وی در ادامه به ساخت مجموعه فرهنگی آذر یزدی اشاره کرد و گفت: مردم محله خرمشاد یزد هیچ گونه دغدغه ای در زمینه ساخت این مجموعه نداشته باشند تمام مسائلی که توسط اهالی این منطقه مطرح شده در طرح دیده شده است.
رییس شورای اسلامی شهر یزد هم گفت: امیدواریم این مجموعه در خور و شان مرحوم آذر یزدی باشد.
غلامعلی سفید افزود: چهار مجموعه فرهنگی دیگر در نقاط مختلف شهر یزد ساخته می شود تا نوجوانان و جوانان بتوانند بهترین بهره از این فضاها ببرند.

آذر یزدی سال 1300 هجری شمسی در محله خرمشاه یزد متولد شد و در سال 1322 به تهران رفت، قبل از آنکه به کار نگارش داستان های کودکان بپردازد به مشاغل گوناگون و از جمله عکاسی و کتابفروشی اشتغال داشت.
وی از سال 1336 با توجه به زمینه مطالعات وسیع قبلی شروع به نوشتن داستان های گوناگون برای کودکان کرد.
آذر یزدی در سال 1343 به سبب نگارش کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب از سوی سازمان علمی، فرهنگی، تربیتی ملل متحد (یونسکو) به دریافت جایزه نایل آمد.

آذریزدی 18 تیرماه سال 1388 در 88 سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت و 21 تیرماه پس از تشییع جنازه اش از مسجد حظیره در حسینیه خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی اش به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار