164254
۱۷ تیر ۱۳۹۷
کارشناس والیبال؛

والیبالیست‌های نوجوان از نظر فنی نمره قبولی گرفتند/ مسائل حاشیه‌ای ضعف اصلی شاگردان وکیلی

کارشناس والیبال ایران گفت: تیم ملی والیبال نوجوانان از نظر فنی نمره قبولی گرفتند اما به نظرم مشکل اصلی آنها مسائل حاشیه‌ای و درگیری بازیکنان بر روی مسائل داوری یا ارتباط با بازیکنان حریف بود.

به گزارش کودک پرس ، فرهاد نفرزاده در رابطه با عملکرد تیم ملی والیبال نوجوانان و کسب مدال برنز در مسابقات قهرمانی آسیا که به میزبانی تبریز برگزار شد، گفت: من چندین بازی تیم ملی نوجوانان را در تبریز دیدم و به نظرم بازی که آنها ارائه دادند خوب بود و عملکردشان از نظر فنی قابل قبول بود و آنها نمره قبولی را می‌گیرند. البته ایراداتی هم وجود داشت و ما منکر آن نمی‌شویم به خصوص اینکه تیم ملی والیبال نوجوان عنوان قهرمانی جهان را یدک می‌کشد و به طبع این انتظار می‌رفت که این تیم با توجه به عنوانی که دارد و در کشور خودش هم بازی می کند مدالی بهتر از برنز کسب کند اما با این حال کسب این مدال و همچنین سهمیه جهانی که به والیبالیست‌های نوجوان تعلق گرفت نقطه مثبت این مسابقات بود.

وی گفت: وکیلی یکی از مربیان باتجربه در رده سنی پایه است و‌ اگر بخواهیم باتجربه‌ترین مربی را در این رده اسم ببریم وکیلی است چرا که در این چندسالی که در تیم های پایه حضور داشته نتایج قابل قبولی کسب کرده و هیچ ایرادی از نظر فنی نمی‌توان به او گرفت. همانطور که در این مسابقات هم شاگردانش از نظر فنی واقعا خوب بودند و به معنای واقعی والیبال بازی کردند اما به نظرم نکته‌ای که از نظر سرمربی دور مانده و شاید همین موضوع هم باعث کسب مدال برنز آنها شد این بود که تیم آرامش لازم را نداشت. به این صورت که بازیکنان بیشتر درگیر مسائل حاشیه‌ای بودند.

به عنوان مثال من چندین بار دیدم که بازیکنان ما در کار داوری دخالت می‌کنند یا اینکه با بازیکنان تیم حریف خیلی در ارتباط هستند. در صورتی تیمی موفق خواهد بود که بازیکنانش تمام تمرکزشان در بازی باشد و به هیچ چیز دیگر فکر نکنند.

 

نفرزاده با بیان اینکه این ایرادات در آینده مشکلات زیادی به بار می‌آورد، عنوان کرد: بازیکنانی که الان در این رده سنی کار می‌کنند و درگیر مشکلات حاشیه‌ای هستند. در آینده هم وقتی به تیم جوانان و بزرگسالان راه پیدا می‌کنند با این مسائل درگیر می‌شوند و از اصل کار باز می‌مانند. بنابراین اگر در این دوره ایرادات حل نشود به طور حتم در آینده عواقب بدتری خواهد داشت.همانطور که گفتم من از نظر فنی عملکرد تیم را خوب ارزیابی می‌کنم و به آنها نمره قبولی می‌دهم اما به عنوان کسی که سال‌ها وکیلی را می‌شناسم و می‌دانم کار کردن با این رده سنی حساسیت‌های خاص خودش را دارد، انتظار داشتم از نظر اخلاقی و مسائل حاشیه‌ای کمترین ایراد به این تیم وارد باشد که متاسفانه این طور نبود.

این کارشناس والیبال در رابطه با حساسیت‌ها در رده سنی پایه گفت: همانطور که گفتم کار در این رده سنی مشکلات خاص خودش را دارد بازیکنان به دلیل کم تجربگی ممکن است از اصل کار غافل شوند و در یک بازی نتیجه را واگذار کنند.بنابراین زمان می‌برد تا آنها از همه نظر آماده شوند و تجربه کافی را به دست بیاورند.خدا را شکر تیم‌های پایه ما از نظر فنی خوب هستند اما در این دو سه سال اخیری که خروجی تیم‌های پایه را می‌بینم ایراد در بحث مسائل فرهنگی و اخلاقی است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. کسب نتیجه در کنار رعایت مسائل اخلاقی و فرهنگی و اینکه بازیکنان در جهت بازیکن حرفه‌ای شدن قدم بردارند از همه چیز مهم‌تر است.

 

نفرزاده در پاسخ به اینکه تیم نوجوانان در مسابقات قهرمانی آسیا مقابل تیم‌های چین تاپیه و ژاپن باخت و تیم بزرگسالان هم در جام ملت‌ها در برابر ژاپن بعد از 8 سال باخت و این نتایج به معنی به صدا درآمدن زنگ خطر برای والیبال ایران نیست،‌عنوان کرد: ما در والیبال در حال پیشرفت هستیم اما به معنی این نیست که دیگر کشورها در حال درجا زدن هستند و فقط ما در حال پیشرفت هستیم. نه به هیچ عنوان چنین موضوعی نیست و همه کشورهای آسیایی در حال سرمایه‌گذاری هستند و حتی یکی از پارامترهای کشورهای در حال توسعه سرمایه‌گذاری بر روی ورزش کشورشان است از همین روی کشورهایی همچون کره جنوبی، ژاپن، چین و استرالیا از‌ رده پایه بر روی ورزش کشورشان سرمایه‌گذاری می‌کنند تا مردم را به این رشته ها جذب کنند.

وی افزود: والیبال هم همچون فوتبال از نظر جذب و فراگیری از سوی مردم در رتبه بالایی قرار دارد. اما اینکه بخواهیم بگوییم چون والیبال ما در رده بزرگسالان و نوجوانان از کشور ژاپن شکست خورده به معنی این است که ما در حال ضعیف شدن هستیم این حرف درست نیست. به نظر من باخت تیم بزرگسالان در جام ملت‌ها به ژاپن بعد از 8 سال اتفاقی بود و در ورزش هم این مسائل طبیعی است.

 

ضمن اینکه تیم نوجوانان ما هم اگر در این دوره به تیم ژاپن و چین‌تایپه نتیجه را واگذار کرد به دلیل نوع تفاوت سیستم کاری آنها با دیگر کشورهاست. تیم‌های آسیایی جنوب شرقی سیستم بازی کردنشان بر محور سرعت است و باتوجه به اینکه بازیکنان در رده نوجوانان هنوز تجربه کافی ندارند در مقابل آنها نتیجه را واگذار کردند. وگرنه والیبال ایران همچنان قدرتمند است و خوشبختانه ما توانستیم خودمان را از کشورهای آسیایی جدا کنیم و یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشیم.

 

 

 

منبع: آنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار