موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
164129
۱۶ تیر ۱۳۹۷

چاقی کودکان، معضل آینده سلامت جامعه

چاقی، در کودکان و نوجوانان خطرناک‌تر است، کودک چاق در بزرگسالی زمینه بیشتری در ابتلا به چاقی دارد.

به گزارش کودک پرس ، دکتر عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ابتدای برنامه درباره چاقی گفت: چاقی در قرن 21 پدیده قرن نامیده شده به صورتی که همه کشورها دچار این معزل هستند.

چاقی زمانی اتفاق می افتد که انرژی دریافتی بدن خیلی بیشتر از انرژی تولیدی باشد. اگر مقدار مواد غذایی دریافت شده در بدن بیش از حد باشد و سوخته نشود چاقی اتفاق می افتد. در بزرگسالان با اندازه گیری توده بدنی می توان چاقی را اندازه گیری و مشخص کرد.

 

او افزود: در کودکان با اندازه گیری قد و وزن و با اندازه گیری بی ام آی و بر اساس منحنی های رشد کودک و بر اساس سن کودک محاسبه می شود و مشخص می شود که کودک دچار چاقی شده است یا نه.

برای کودکان از دوسالگی محاسبه توده چاقی بر اساس سن تا 18 سالگی مشخص می شود و بعد از آن مانند بزرگسالان محاسبه می شود.

دکتر عبدالهی افزود: چاقی کودکان و نوجوانان خطرناک تر است چون اگر تعداد سلول های چربی بیشتر از حد مورد نیاز ساخته شود در بزرگسالی به محض دریافت کالری و چربی بیش از اندازه به صورت چربی در بدن وی ذخیره می شود. علت دیگر این است که چاقی واضافه وزن زمینه بیماری های دیگر را بیشتر می کند. کودک چاق در بزرگسالی به نسبت بیشتری به چاقی مبتلا می شود. تمام بیماری هایی مثل دیابت، سرطان در بین افراد چاق شیوع بیشتری دارد.

او افزود در ده سال گذشته میزان شیوع چاقی بیشتر شده است. بین افراد 7 تا 18 ساله چاقی به نسبت بیشتری وجود دارد.

دکتر عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: مهمترین کار برای پیش گیری چاقی و اضافه وزن در کودک این است که برنامه غذایی درست و حساب شده داشته باشد. در برنامه غذایی ضمن تنوع و نیاز روزانه از قبیل پروتئین، ویتامین و مواد نشاسته ای باید از بی رویه خوردن کودکان جلوگیری کرد.

او افزود: بچه ها تحت تاثیر الگوهای رفتاری و اعضای خانواده هستند بنابراین با الگوی درست در سبک غذایی می توان به کودکان آموزش داد. او افزود: آموزش و فرهنگ سازی در استفاده از الگوی برنامه غذایی بسیار مهم است که می توان از طریق صدا و سیما آموزش لازم را داد.

در نزدیکترین محل زندگی افراد پایگاه های سلامت قرار دارد که با تشکیل پرونده سلامت مراقبت ها و خدمات تغذیه و سلامت برای اعضای خانواده و فرزندان داده می شود و توصیه های تغذیه ای و مشاوره داده می شود از طریق کلاس های آموزشی نیز آموزش های لازم تغذیه ای داده می شود.

دکتر عبدالهی افزود: چاقی یک مشکل چند بعدی است. وزارت بهداشت آموزش های لازم را می دهد. وزارت ورزش می تواند با امکانات مختلف ورزشی زمینه را برای تحرک فراهم کند. صنایع غذایی با نوع محصولاتی که به بازار می آورد می تواند همکاری داشته باشد.

شهرداری و صدا و سیما می توانند با کنترل تبلیغات در کنترل چاقی نقش داشته باشند.

دکتر اُلنگ متخصص تغذیه کودکان درباره عواقب چاقی در نسل آینده گفت: در اصل چاقی از دوران جنینی گرفته می شود. در ایران مادران ما تحت تاثیر تبلیغات قرار میگیرند و کمتر از تغذیه با شیر مادر استفاده می کنند چرا که تغذیه با شیر مادر می تواند از بسیاری از بیماری ها مثل چاقی در دوران نوجوانی جلوگیری کند.

 

زمان استفاده از تلویزیون و بازی های کامپیوتری به دلیل زندگی های آپارتمان نشینی بیشتر شده است و فعالیت و تحرک کودکان کاهش یافته است که به همراه انرژی دریافتی بیشتر موجب چاقی بیشتر بین کودکان شده است. استفاده از غذاهای فست فود نیز در چاقی تاثیرگذار است.

دکتر اُلنگ در ادامه گفت: کودک چاق سالم نیست بنابراین باید آموزش های لازم داده شود تا چاقی به عنوان معزل شناخته و معرفی شود.

او افزود: زمان خواب در کنترل و بروز چاقی بسیار مهم است. باید کودکان آموزش داده شود که صبحانه بین ساعت 8 و نیم تا 9 صبح باشد که به اکتیو و فعال بودن کودک کمک کند.

انصاری مقدم روانشناس سلامت در ارتباط تلفنی درباره علل روانشناختی چاقی کودکان گفت: رفتارهایی مثل خوردن تحت تاثیر عوامل مختلف قرار می گیرد که سبک فرزند پروری و میزان توقع والدین و میزان پاسخ فرزندان بر الگوی تغذیه تاثیرگذار است.

او افزود: بر اساس میزان جنبه توقع والدین و پاسخ فرزندان 4 سبک وجود دارد. در سبک مستبدانه میزان توقع والدین بیشتر می شود و فرزندان پاسخ دهی کمی دارند و سبک تغذیه کودکان تحت تاثیر رفتارها و معیارهای سخت والدین قرار می گیرد که ممکن است کودک تحت تاثیر قرار گیرد و در تغذیه اختلال ایجاد کند بنابراین کودکان در خودتنظیمی دچار مشکل می شود و در آینده تاثیرات خود را نشان می دهد.

در سبک آسان گیرانه والدین پاسخ دهی بالا و سطح توقع پایینی دارند و در کنترل بچه ها بسیار آسان می گیرند که کودکان می توانند در این روش در مواقع هیجان کنترلی در خوردن نداشته باشند.

در فرزند پروری غیر فعال والدین افسرده هستند و نسبت به رفتار تغذیه ای کودک و هیجانات وی بی اعتنا هستند که به مرور زمان کودکان تحت تاثیر بیش خوری قرار می گیرند اما در فرزند پروری مقتدرانه که بهترین نوع فرزند پروری است میزان پاسخ دهی و توقع والدین زیاد است و در خانواده نظم و جدیتی وجود دارد و بجای فشار و محدودیت اجازه صحبت کردن و انتخاب به کودک داده می شود که این روش به دلیل کنترل درست در خوردن کودکان در کاهش چاقی موثر است.

او افزود: دو ناحیه در مغز وجود دارد یکی در بخش عمقی که در ولع و رفتارهای خوردن موثر است بخش دیگر در قشر پیشانی مخ که موجب تمرکز و عمل رفتارها مانع رفتارهای هیجانی در خوردن می شود.

کودک چاق نیازمند همدلی و حمایت است به صورتی که باید از برنامه های تعادل انرژی و سبک درست زندگی استفاده کرد و به همه کودکان آموزش داد.

کودکان چاق باید ابتدا مورد مشاوره قرار گیرد بعد درمان را آغاز کرد. در درمان کودک چاق باید به مرور زمان فعالیت های دیگری جای خوردن را بگیرد چون لذت بخش ترین کار برای کودک چاق خوردن است بنابراین می توان با استفاده از استعدادیابی در کودکان فعالیت های دیگر را جایگزین کرد.

 

 

 

 

منبع: شبکه خبر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار