162853
۰۹ تیر ۱۳۹۷
رئیس گروه سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت خراسان رضوی:

هر کودک سه ساله ایرانی به طور متوسط ۲ دندان شیری پوسیده دارد

رئیس گروه سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت خراسان رضوی با بیان اینکه هر کودک ۳ ساله ایرانی به طور متوسط ۲ دندان شیری پوسیده دارد، گفت: پیشگیری از پوسیدگی دندان از دوران کودکی اهمیت زیادی دارد.

به گزارش کودک پرس ، دکتر بهمن کلالی مقدم گفت: باید در دوران کودکی از سنین پایین کنترل و پیشگیری از پوسیدگی دندان آغاز شود. استعداد پوسیدگی دندان در سنین کودکی و نوجوانی بیشتر است.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به تحقیقات انجام شده هر کودک 3 ساله ایرانی به طور میانگین از 20 دندان کامل شیری، 2 دندان پوسیده دارد که تا 6 سالگی این تعداد به 5 دندان پوسیده می‌رسد.

کلالی مقدم اظهار کرد: اهمیت پیشگیری در این دوران زیاد است که باید فرهنگسازی شود و والدین از کودکی به کودکان خود مسواک زدن را آموزش دهند.

وی در خصوص تمیز کردن اولین دندان‌های روییده شده، توصیه کرد: از زمانی که اولین دندان شیری بین سنین 4 تا 6 ماهگی رشد می‌کند پس از شیرخوردن مادر باید با یک گاز استریل تمیز نمناک دندان کودک را تمیز کند و کمی پس از بزرگ‌تر شدن کودک و رویش دندان‌های بیشتر از مسواک‌های انگشتی و مسواک اطفال استفاده شود.

 

رئیس گروه سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت استان افزود: شیر حاوی قند لاکتوز است و علت پوسیدگی دندان ترکیب مواد غذایی با میکروب‌ها و باکتری‌های داخل دهان و ایجاد اسید است. قند موجود در شیر مضر است و اگر طولانی در دهان بماند پوسیدگی‌های وسیعی ایجاد می‌کند.

کلالی مقدم با بیان اینکه موضوعی به‌نام سندرم شیشه شیر وجود دارد، تصریح کرد: این را مواقعی به کار می‌برند که گاهی مادران از شب تا صبح پستان خود یا شیشه شیر را در دهان کودک قرار می‌دهند که این کار بسیار اشتباهی است؛ زیرا باعث پوسیدگی بیشتر و زودتر دندان‌های کودک می‌شود.

 

وی تصریح کرد: باید تا سن 6 سالگی مسواک زدن دندان کودک زیر نظر والدین باشد از یکسالگی به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه تا پوسیدگی دندان‌ها کنترل و پیشگیری شود.

کلالی مقدم با اشاره به اهمیت دندا‌ن‌های شیری، اظهار کرد: دندان شیری مانند دندان دائمی نقش مهمی در زیبایی چهره و تکلم دارد. دندان شیری راهنمای رویش دندان دائمی است اگر زودتر از موعد از بین برود و بیفتد جای خالی با استخوان پر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید حداقل روزی 2 بار از مسواک و نخ دندان استفاده کرد، گفت: افراد باید حتما دندان‌های خودرا قبل از خواب با مسواک شست‌و‌شو دهند زیرا بزاق کمتر ترشح می‌شود دهان خشک است و در محیط خشک میکروب‌ها و باکتری‌ها بیشتر فعالیت می‌کنند و تاثیر اسید بیشتر است.

 

رئیس گروه سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت خراسان رضوی به مصرف فراوان میوه جات، سبزیجات و لبنیات توصیه و بیان کرد: از دندان‌ها نباید برای شکستن انواع مغزها استفاده شود زیرا باعث ترک دندان و ایجاد پوسیدگی خواهد شد استفاده از فرآورده‌های فلوراید از 3 تا 14 سالگی استحکام دندان‌ها را در مقابل پوسیدگی بیشتر می‌کند.

 

 

 

 

منبع: آنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار