موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
16251
۲۱ بهمن ۱۳۹۵

لزوم اتحاد نویسندگان کودک و نوجوان

مدیرکل کانون پرورش ‌فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی گفت: اگر بین نویسندگان اتحادی صورت بگیرد، می‌توانیم چشم‌انداز بهتری را برای ادبیات کودک در نظر داشته باشیم.

به گزارش کودک پرس، طاهره حمیدی با اشاره به اینکه کانون ‌پرورش‌فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی در بخش شعر کودک اقدامات بسیاری را انجام داده ‌است، اظهارکرد: از جمله این فعالیت‌ها شرکت فعال در جشنواره‌های کشوری و بین‌المللی مانند جشنواره کودک و نوجوان رضوی بوده است.

وی افزود: شرکت در مسابقه بین المللی «ای خدای مهربان من» از دیگر فعالیت‌های کانون در بخش شعر کودک است که در این مسابقه سروده‌های مذهبی کودکان و مربیان در قالب کتاب در سطح کشوری به  چاپ رسیده و اعضای کانون هر ساله در بخش ادبی جزء برگزیدگان کشوری هستند.

مدیرکل کانون پرورش ‌فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی ادامه داد: جذب نیروهای متخصص برای برگزاری کارگاه‌های ادبی و شعر در سطح استان، چاپ اشعار کودک و نوجوان در مجموعه‌های “مثل خورشید مثل ماه” ، “زمزمه نیلوفران” از اقدامات کانون ‌پرورش‌ فکری در خراسان‌جنوبی در بخش کودک است.

حمیدی تصریح کرد: همچنین از دیگر اقدامات کانون‌پرورش‌فکری در خراسان‌جنوبی در بخش کودک حمایت از نشریه‌های داخلی ادبی مانند: “آفتابگردان” در بشرویه و “باران” در قاین، وبلاگ‌های ادبی در بیرجند و طبس و برگزاری اردوهای ادبی است.

وی افزود: دعوت از شاعران و نویسندگان مطرح کشوری در حوزه کودک و نوجوان  مانند مصطفی رحماندوست،  بابک نیک‌طلب، غلامرضا بکتاش، هوشنگ مرادی کرمانی، چاپ آثار در صفحه کودک آوای خراسان‌جنوبی،  شرکت اعضای برگزیده در برنامه رادیویی شب و خوانش اشعار افراد در این برنامه از جمله اقدامات کانون‌پرورش‌فکری در بخش شعر کودک است.

مدیرکل کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی گفت: کانون پرورش‌فکری ‌کودکان ‌و ‌نوجوانان برای ساماندهی استعدادهای ادبی کودک و نوجوان اقدامات گوناگونی انجام داده که اختصاص هر مرکز فرهنگی، هنری به یک نیروی متخصص ادبی پاره‌وقت از جمله این اقدامات است.

حمیدی افزود: هدایت و نظارت بر کارگاههای ادبی دایر در مراکز توسط واحد آفرینش‌های ادبی در ستاد، برگزاری مسابقات مشترک با آموزش و پرورش با هدف استعدادیابی دانش‌آموزان و تشویق به نوشتن، برگزاری طرح کانون و مدرسه با همکاری آموزش و پرورش در راستای استعدادیابی و هدایت به سوی کارگاه‌های ادبی کانون از جمله اقدامات کانون در زمینه ساماندهی استعدادهای ادبی در بین کودکان و نوجوانان است.

وی یادآور شد: در این راستا، مراکز طی سال گذشته به کتب جدیدالانتشار مجهز و واحد مکاتبه‌ای برای ارتباط با کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به نوشتن و هدایت به‌سوی نوشتن و سرودن گسترش پیدا کرده ‌است.

مدیرکل کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی بیان کرد: اهداء کتاب به مدارس سطح استان، حضور مربیان کانون در مدارس و اجرای طرح‌های ادبی، برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار اعضا با دعوت از نویسندگان و شاعران کشوری هر ساله و هر روزه توسط مربیان، تجهیز مراکز کانون به مجلات کودک و نوجوان  از جمله اقدامات کانون در زمینه استعدادیابی ادبی کودکان‌ و ‌نوجوانان است.

حمیدی در مورد لزوم توجه به فضای ادبی کودکان گفت: کودکان و نوجوانان داوطلب و علاقه‌مند به آموزش‌های ادبی در فضایی به نام کارگاه‌های ادبی  گردهم می‌آیند که این فضا در هر مکانی می‌تواند قرار داشته باشد که تنها شرط آن توجه و تمرکز آن بر اعضا است.

وی ادامه داد: این فضا به هیچ وجه یادآور کلاس‌های مدرسه‌ای موجود نیست و ویژگی‌های خاص خود را مانند: امنیت و آرامش، آزادی، صمیمیت، تحرک و نشاط، نظم و جذابیت دارد.

مدیرکل کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی اضافه کرد: متأسفانه یکی از مشکلات حوزه شعر کودک عدم گسترش فضا و بهره‌مندی از تنوع مفاهیم در شعر کودک است که نویسندگان ما باید دنبال کشف مفاهیم جدید در این حوزه باشند.

وی ادامه داد: ناگفته نماند که در یکی دو سال اخیر عده‌ای از جمله آقایان “مصطفی رحماندوست” و “ناصر کشاورز” کارهایی انجام داده‌اند که بسیار نیز مفید بوده است اما این حرکت ها باید ادامه‌دار بوده و سایر نویسندگان نیز به این حرکت بپیوندند.

حمیدی با بیان اینکه یکی از معضلات حوزه ادبیات کودک‌ و ‌نوجوان، ورود افراد ناآشنا به این حیطه است، افزود: اگر بین نویسندگان اتحادی صورت بگیرد، می‌توانیم چشم‌انداز بهتری را برای ادبیات کودک در نظر داشته باشیم.

وی تصریح کرد: این افراد ناآشنا به این حوزه، به دلیل تصور نادرستی از ادبیات کودک و نوجوان، فکر می‌کنند هر آنچه به درد بزرگسالان نمی‌خورد، می‌تواند برای کودکان کاربرد داشته باشد و می‌توان آن را برای این طیف درقالب کتاب منتشر کرد.

مدیرکل کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: این مساله در حوزه شعر کودک و نوجوان بیشتر به چشم می‌خورد، ولی درباره نوجوانان این مساله کمتر دیده می‌شود.

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار