موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
162238
۰۵ تیر ۱۳۹۷
​از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد؛

مدرسه‌ جای دخترها نیست

کتاب «نه! مدرسه جای دخترها نیست» اثر اینگرید توبوا با ترجمه مژگان حسینی روزبهانی از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

به گزارش کودک پرس ، مژگان حسینی روزبهانی درباره کتاب «نه! مدرسه جای دخترها نیست» که به تازگی با ترجمه او از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده است، گفت: این کتاب اثر اینگرید توبوا است و من آن را چند سال پیش در نمایشگاه کتاب دیدم و علاقه‌مند شدم این کتاب را برای کودکان و نوجوانان ترجمه کنم. بعد از مشورت با مصطفی رحماندوست، مدیر بخش کودک و نوجوان انتشارات امیرکبیر شروع به ترجمه این کتاب کردم.

وی درباره نویسنده این کتاب توضیح داد: اینگرید توبوا نویسنده‌ای فرانسوی است که هم در حوزه کودک و نوجوان و هم در حوزه بزرگسال فعالیت می‌کند. او در سال 1981 به ذنیا آمده است و بسیار سفر می‌کند و مدتی هم در افغانستان، زبان فرانسه تدریس می‌کرده. در همان زمان تصمیم می‌گیرد این کتاب را بنویسد و «نه! مدرسه جای دخترها نیست» اولین کتاب او برای کودکان و نوجوانان است. البته توبوا به ایران هم سفر کرده و گزارشگر رادیو بوده است. او توانسته در سال 2007 جایزه رمان اولی‌ها در فرانسه را برای یکی دیگر از رمان‌هایش که با موضوع افغانستان نوشته دریافت کند.

این مترجم درباره داستان کتاب «نه! مدرسه جای دخترها نیست» گفت: در این کتاب داستان دو کودک افغانی به نام «گل جان» و «سلمان» بیان می‌شود که در همسایگی هم زندگی می‌کنند و چون هم‌سن و سال هستند و از بچگی با هم بزرگ شده‌اند با هم بسیار دوست و رفق‌اند. آن‌ها زندگی فقیرانه‌ای دارند به ‌طوری‌که گاهی مجبورند گدایی کنند. همچنین مسئولیت برخی از کارهای سخت خانه مانند آوردن آب از تلمبه روستا، خریدن تعداد زیادی نان و غیره. یک روز که از کار برمی‌گردند در مسیر خانه بچه‌ها را می‌بینند که با لباس فرم از مدرسه می‌آیند. «گل جان» از دیدن لباس‌های آن‌ها لذت می‌برد و دوست دارد به مدرسه برود. اما سلمان به مدرسه می‌رود و گل‌جان جا می‌ماند چون پدرش به او اجازه نمی‌دهد و می‌گوید شاید طالبان برگردد و ر این شرایط مدرسه رفتن برای دخترها خطرناک است. اما گل‌جان در پی راهی است تا پدرش را راضی کند که به مدرسه برود.

حسینی روزبهانی در ادامه به تاثیرات این کتاب اشاره کرد و گفت: در جامعه ما کودکانی هستند که علاقه‌ای به مدرسه رفتن و درس خواندن ندارند و از مدرسه فراری‌اند و قدر امکاناتی که دارند را نمی‌دانند درحالی‌که بچه‌هایی در حسرت مدرسه رفتن هستند. با این کتاب به مدرسه رفتن تشویق می‌شوند.

داستان این‌گونه آغاز می‌شود: «سلمان و گل‌جان فقط همسایه نیستند؛ آن‌ها دو دوست جدانشدنی‌اند، بهترین دوست‌های دنیا. وقتی کسی دنبال یک از آن‌ها می‌گردد فقط کافی است آن دیگری را پیدا کند. وقتی کسی سوالی از یکی از آن‌ها می‌پرسد، دیگری جواب می‌دهد. حتما تصادفی نیست که اسم‌هایشان به هم می‌آید.
دونفری خیلی آسان‌تر می‌شود از تلمبه آب کشید. سلمان و گل‌جان زورشان را روی هم می‌گذارند. با همه وزنشان روی میله آهنی می‌افتند، بعد آن را به طرف آسمان آبی‌رنگ بی‌ابر هل می‌دهند.»

بخش کودک و نوجوان انتشارات امیرکبیر (کتاب‌های شکوفه) کتاب «نه! مدرسه جای دخترها نیست» را در قالب 112 صفحه مصور با شمارگان هزار نسخه و قیمت 130 هزار ریال منتشر کرده است.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار