موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
162066
۰۵ تیر ۱۳۹۷
با توجه به توانمندی عرصه هنر در مسیر فرهنگی کشور؛

فقدان اثرگذاری تئاتر کودک و نوجوان در زیرساخت‌های نمایش

عرصه نمایش و تاثیرگذاری آن در فرهنگ جامعه غیرقابل انکار است، اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد بررسی ضعف‌های تئاتر کودک و نوجوان در کشور است.

به گزارش کودک پرس ، تئاتر کودک و نوجوان عرصه گسترده ای در هنر است که زوایای مختلف یک جامعه را در بر می گیرد و می تواند بر همه مولفه های آن تاثیر بگذارد و با قرار گرفتن در مسیر مناسب، توانایی تغییر در ساختار جامعه را برای بهبود وضعیت دارد اما این هنر ارزشمند در طی سال های متمادی با بی توجهی بسیاری روبه‌رو بوده است.
با وجود اینکه عمر تئاتر کودک و نوجوان به سه قرن پیش باز می گردد اما با گذشت زمان و ایجاد اصول مدرن برای این هنر، استقبال کودکان و نوجوانان از نمایش ها فزونی یافته و گسترش فناوری ها و سرگرمی های جدید از شوق کودکان برای تماشای یک نمایش خوب کم نکرده است.
در دوران های مختلف با مدیرانی که گاهی تئاتر را به خوبی می شناسند و گاهی از فضای آن به طور کلی دور هستند حوزه تئاتر با نوسانات مناسب و نامناسبی روبه‌رو بوده اما در همه این زمان ها تئاتر کودک و نوجوان تنها بخش نادیده گرفته شده است.

این در حالی است که کودکان و نوجوانان امروز به عنوان آینده سازان کشور، برای ایجاد آینده ای بهتر، نیازمند آموزش هستند که یکی از مولفه های آن گسترش تئاتر کودک و نوجوان است و در کشورهای پیشرفته برای مطالعه و گسترش نمایش این گروه سنی، بودجه قابل توجهی را اختصاص می دهند اما در ایران با بی توجهی روبه رو شده است.

 

حمیدرضا نعیمی کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر معتقد است که تئاتر کودک در ایران، قربانی نادیده گرفته شدن ها شده است، بخشی از تئاتر که مهمترین عرصه هنرهای نمایشی و زیرساخت فرهنگ یک کشور است اما فضای گسترده و وسیعی در این حوزه ندارد.

وی افزود: نمایش به تماشاگر کمک می کند که درک عمیقی از مشکلات و مسائل به دست آورد اما این موضوع باید از سنین پایین در افراد شکل بگیرد.
نعیمی با ابراز تاسف از اینکه اعتراض های متولیان هنری تئاتر کودک و نوجوان به عنوان پایه فرهنگ و هنر به دلیل نداشتن پایگاه های رسانه ای و خبری به گوش مدیران نمی رسد، اظهار داشت: هنرمندان کودک و نوجوان نیز به دلیل نداشتن انسجام با یکدیگر به حال خود رها شده اند و هیچ برنامه ریزی برای رشد، ارتقا و رسیدگی به آنان وجود ندارد.

احترام برومند، مجری کودک و نوجوان نیز با بیان اینکه گروه های تئاتر کودک و نوجوان با عشق در این عرصه فعالیت می کنند و امروزه با دانشی که در این زمینه دارند نمایش های سالم و مناسبی را برای کودکان تولید می کنند، تاکید کرد: رونق بخشی به تئاتر سالم و مناسب کودک برای ساختن زیربنای فرهنگی و تربیت نسل آینده یک جامعه لازم است.

وی افزود: حمایت دولت از بخش تئاتر کودک و نوجوان موجب ارزان شدن قیمت بلیت می شود که استقبال خانواده ها و این قشر را به همراه دارد.
از سوی دیگر، افسانه زمانی کارگردان نمایش های خردسال و آیینی با بیان اینکه باورهای غلط در رابطه با تولید آثار نمایشی قشر کودک و نوجوان وجود دارد، تصریح کرد: بر اساس همین تفکرات نادرست، آموزش و پرورش هیچگونه حمایتی از گروه های نمایشی نمی کند و اجازه اجرای تئاتر در مدارس و مهدهای کودک صادر نمی شود.

 

وی افزود: مراکز آموزشی، فضاهای مناسب برای اجرای تئاتر است که یک نمایش خوب می تواند بر رفتار، تفکر و آینده یک کودک تاثیر مثبت و به سزایی داشته باشد.
امروزه نیاز به فرهنگ سازی و تغییر برخی ساختارها در جامعه ضروری به نظر می رسد که در صورت تغییر نکردن، ممکن است فرهنگ را در آینده به سویی بکشاند که در شان یک ایران سرافراز نیست.

باید از عرصه تئاتر کودک و نوجوان که بهره مندی از آن آسان است، استفاده کرد زیرا شکل گیری روحیه تاثیرپذیری از این فرهنگ از سنین کودکی شکل می گیرد و آینده فرهنگ یک کشور را تضمین می کند.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار