موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری
1619
۲۰ مرداد ۱۳۹۵

هفته سوم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی سوم بارداری خود بداند.

هفته ی سوم آغاز دوره ی رویانی

 

در حدود اواسط دوره ماهانه شما، هفته تخمک‌گذاری آغاز می‌شود. زمانی که اسپرم و تخمک با هم برخورد می کنند، اگر تخمکهای شما بارور باشند، لقاح صورت می گیرد و فرزند شما سفر 9 ماهه خود را آغاز می‌کند. سلول‌ها با سرعت باور نکردنی 100/000 در دقیقه شروع به تکثیر می‌کنند. در اینجا بلاستوسیست ‘Blastocyst’ که از سر سوزنی بزرگتر نیست، به دو قسمت تقسیم شده، یک قسمت تبدیل به جنین و دیگری به جفت جنین تبدیل می شوند. طی چند ساعت اولیه بارداری، جنسیت، رنگ چشم و حتی جنس موی او نیز انتخاب می شود!

 

تخم بارور شده که اکنون یک «نطفه» خوانده می شود، حرکت رو به پایین لوله شیپوری رحم را ادامه می دهد و همزمان با تقسیم سلولها بزرگ تر می شود. حدود چهار روز پس از لقاح زمانی که نطفه به رحم شما وارد می ش ود با تقریباً 200 سلول کم کم رشد می کند. در این هفته عروق خونی جنین پدیدار می شود.

 

مراقبت های بارداری در هفته سوم

 

2913

 

در صورتی که مشکل خاصی نداشته باشید و پزشکتان نیز تایید نماید استفاده از تردمیل و حتی ایروبیک می تواند بارداری شما را سهل نماید . البته نباید در هیچ کدام از آنها افراط کرد . در واقع  دقیق تر ، ضربان قلبتان باید زیر 140 بار در دقیقه و دمای بدنتان زیر 102 باشد بنابراین از زیاد ماندن در آفتاب و یا در سونا و یا در وان آب داغ،جدا خودداری نمایید .

 

روزانه میبایست 400 میکروگرم اسید فولیک را مصرف نمایید که امروزه بصورت قرص بفروش می رسد . علاوه بر آن منابع طبیعی تامین اسیدفولیک عبارتند از : جگر،اسفناج،نخودفبادام زمینی و آب پرتقال که میتواند از آنها در رژیم غذایی خود بهره ببرید .

 

علاوه بر اسید فولیک،بدن شما در دوران بارداری به میزان قابل توجهی نیاز به پروتئین،کلسیم و آهن دارد.مصرف پروتئین مناسب در ایجاد بافت جدید می باشد . علاوه بر این کلسیم برای رشد و نمو استخوان ها و دندان ها ضروری است.آهن در دوران بارداری ضروری است.بعنوان حمایت از افزایش مستمر حجم خون نوزاد شما.ومنابع غنی آهن عبارتند از :گوشت قرمز،حبوبات،تخم مرغ و سبزیجات دارای برگ سبز

 

 

وضعیت بدن مادر در هفته سوم

 

2912

 

به احتمال زیاد، شما این اتفاق را حس نخواهید کرد؛ زیرا هنوز در اواسط دوره ماهانه خود هستید و در این هفته تخمدان‌های شما، یک تخمک آزاد می‌کنند. این تخمک به داخل لوله فالوپ کشیده می‌شود. اگر در طی 24 ساعت آینده، یکی از 350 میلیون اسپرم (بطور میانگین در هر انزال 350 میلیون اسپرم خارج می شود!) بطور موفقیت آمیزی بتواند از طریق رحم وارد لوله فالوپ بشود و به داخل تخمک نفوذ کند، لقاح صورت می‌گیرد. تخمکِ بارور شده تبدیل به خوشه ای می شود که تمام سلولهای آن همسان هستند و از طریق لوله فالوپ وارد رحم می‌شود.

 

دردرون رحم شما یک اسپرم با یک تخمک لقاح یافته است.چند روز پس از لقاح تخمک بارور شده درون دیواره رحم شروع به رشد می کند. یک نوزاد درون بدن شما در حال شکل گیری است.احتمالا شما هنوز نمی دانید که باردار هستید و ممکن است تا آخر این هفته مقدار مختصری لکه بینی داشته باشید.که به این لکه بینی اصطلاحا “لکه بینی لانه گزینی” می گویند.به هر صورت این لکه بینی بسیار مختصر است و تنها تعداد اندکی از زنان باردار ممکن است متوجه این رویداد شوند.

 

در برخی از زنان باردار حتی قبل از اینکه تست بارداری انجام دهند یکسری علائم بارداری ظاهر می شود:

متورم شدن سینه

حجم خون بالاتر :بدن شما برای حمایت از جنین به اکسیژن و مواد مغذی بیشتری نیاز دارد بنابراین در دوران بارداری حجم خون شما افزایش می یابد.بنابراین کلیه ها نیز برای دفع ناخالصی بیش از پیش می بایست فعالیت نمایند بنابراین شما ممکن است دچار تکرر ادرار شوید.

خستگی: احساس خستگی ناگهانی.افزایش سطح هورمون پروژسترون و مراحلی که در بدن شما در حال روی دادن است تا مراحل اولیه شکل گیری جنین انجام گیرد به اندازه شرکت در یک دو ماراتون شما را خسته خواهد کرد. و البته دلیل دیگری بر خستگی،بیشتر شدن میزان پمپاژ خون(بعلت افزایش حجم خون) توسط قلب است که حس خستگی را در شما القا می کند.

تکرر ادرار

افزایش حس بویایی

بی میلی نسبت به غذاهایی که شاید به آنها علاقه داشتید.

تهوع یا استفراغ صبحگاهی

بالا رفتن دمای بدن

خونریزی یا لکه بینی

اسپاسم در ناحیه شکم

نفخ

 

توصیه‌های پزشکی

 

1031

 

حتماً در این هفته با پزشک مشورت کنید البته ممکن است هنوز هم خبر از بارداری خود نداشته باشید. با این حال نگران نباشید خیلی از زنان باردار تا مدت‌ها متوجه بارداری نمی‌شوند و نرفتن پیش پزشک به معنای آسیب دیدن این موجود کوچک نیست.

چه بدانید باردار هستید یا نه، خوردن روزانه ۴۰۰ میکروگرم آهن خیال شما را از هر لحاظ راحت می‌کند. اگر با خوردن قرص‌های آهن راحت نیستید از موادغذایی شروع کنید که حاوی آهن هستند. جگر، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره و پهن مثل اسفناج، حبوبات و میوه‌های خشک مخصوصاَ برگه زردآلو و دانه‌های روغنی بهترین منابع خوراکی حاوی آهن هستند.

تقریباً همه زنان باردار می‌دانند که رنگ کردن موها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، اما در سه ماه اول این دوره تاکید بیشتری از سوی متخصصان می‌شود که در این مدت اصلاً به رنگ موهای خود دست نزنند چرا که محققان معتقدند اثرات شیمیایی رنگ کردن مو، موجب سقط جنین می‌شود.

 

 

ورزش و فعالیت

 

در هنگام بارداری کمر درد بسیار شایع است. ولی اگر از هم اکنون به تقویت ماهیچه‌های شکم و کمر بپردازید می‌توانید هنگامی‌که شکمتان بزرگ می شود، این دردها را بسیار کاهش دهید. قبل از انجام حرکات ورزشی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

 

رنگ کردن مو در زمان بارداری

 

2908

 

خانمها عموماً فکر می کنند که رنگ کردن موها در زمان بارداری بدون اشکال است، ولی پیشنهاد می شود که در 3 ماه اول از رنگ کردن موها خودداری نمایید. از آرایشگر خود بخواهید که موهایتان را طوری رنگ کند که تا 3 ماه آینده نیازی به رنگ کردن مجدد نداشته باشید یا اینکه حداکثر، آن‌ها را های لایت نمایید.

 

 

منبع:    مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار