موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
161574
۰۲ تیر ۱۳۹۷

حسین قناعت: نبود بودجه، مهمترین مانع در راه انتقال داستان‌های کهن فارسی به عرصه سینمای کودک و نوجوان است

حسین قناعت، کارگردان سینمای کودک و نوجوان معتقد است، ادبیات کودک و نوجوان ظرفیت ایجاد سرگرمی را دارد و می‌توان با برجسته‌سازی جلوه‌های بصری این نوع از ادبیات در سینمای کودک و نوجوان استفاده کرد.

به گزارش کودک پرس ، حسین قناعت کارگردان سینمای کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از ادبیات کودک و نوجوان در فیلمسازی این حوزه عنوان کرد: ما قصه‌های جذابی داریم و می‌توانیم از میان آثار ایرانی، کارهای بسیار خوبی پیدا کنیم. به عنوان مثال یکی از ایده‌های من برای نوشتن، فیلمنامه‌ای در مورد شخصیت‌های شاهنامه است. متأسفانه اگر کتاب‌های خلاصه داستان شاهنامه در بازار نبود، جایی در کتاب‌های درسی نظیر این داستان‌ها را نمی‌یافتیم.

 

وی افزود: وقتی بخواهم چنین طرحی را تصویری کنم، بودجه‌ای که برای آن صرف می‌شود، اهمیت دارد. منظورم از بودجه این نیست که تنها با تکیه بر قضایای مالی می‌توانیم فیلم بسازیم، بلکه منظورم قصه است که اگر قرار باشد، اسطوره‌ای شود یا باید انیمیشن یا بازسازی رایانه‌ای به میان آید و این کار من نیست. همه این سختی‌ها باعث می‌شود قصه ساده‌تری بنویسم که در عین سادگی، بچه‌ها را نیز سرگرم کند.

کارگردان «دزد و پری» افزود: این سرگرمی به معنای صرف سرگرم شدن نیست، بلکه هر فیلمی در سینمای کودک و نوجوان به سهم خودش پیام دارد. بنابراین، مهم‌ترین عامل در نپرداختن به قصه‌های ادبیات کهن فارسی به فقدان بودجه، توانایی ساخت و به کارگیری جلوه‌های ویژه بصری برمی‌گردد.

قناعت در پاسخ به این که چه نهادی متولی سینمای کودک و نوجوان است و چه پیشنهادی برای آن دارد، بیان کرد: هیچ نهادی را به جز بنیاد سینمایی فارابی متولی سینمای کودک و نوجوان نمی‌دانم؛ البته تلویزیون قبلاً تولید فیلم در این حوزه داشته و دوباره وارد این عرصه شده است و در حال حاضر برای مخاطبان کودک و نوجوان سریال داستانی تولید می‌کند.

 

وی با ابراز امیدواری نسبت به آینده سینمای کودک و نوجوان ادامه داد: قطعاً می‌توانیم به سینمای کودک و نوجوان با فعالیت مسئولانی نظیر علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره و فرشته طائرپور که جز پیشکسوتان سینمای کودک و نوجوان هستند و دغدغه‌شان سرگرم کردن بچه‌ها و اکران شدن فیلم برای آنهاست، امیدوار باشیم. حضور این مسئولان در رأس سینمای کودک و نوجوان، این امید را زنده می‌کند که رویای اکران فیلم‌های کودک هر دوماه یکبار به واقعیت تبدیل شود. سختی کار معمولاً در مراحل ابتدایی است و اگر این سختی‌ها را پشت سر بگذاریم، سینمای کودک وارد چرخه اکران می‌شود.

کارگردان «قهرمانان کوچک» در پایان خاطر نشان کرد: اگر فیلمسازان و مسئولان متوجه عنصر سرگرمی در سینمای کودک و نوجوان باشند، سال آینده چند فیلم برای اکران در این حوزه داریم. مطمئن باشید چنین تصمیمی در انتخاب فیلمنامه‌ها نیز تأثیرگذار است. وقتی ساخت فیلم مناسب برای بچه‌ها در مرکز توجه باشد و نهادهای مختلف ساخت و امکانات فیلم‌های کودک را در اختیار فیلمسازان قرار دهند، با رونق بیشتر این سینما رو به رو می‌شویم.

 

سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان 8 الی 14 شهریور 97 برگزار می‌شود.

 

 

 

 

منبع: پانا

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار