موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
16022
۱۴ بهمن ۱۳۹۵

ایران کشور تراز اول دنیا از نظر پوشش واکسیناسیون

معاون بهداشت در نشست خبری به مناسبت دهه فجر به دستاوردهای حوزه بهداشت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از جمله به حذف بیماری سرخک و کنترل کزاز نوزادی و وضع مطلوب در واکسیناسیون اشاره کرد.

به گزارش کودک پرس، معاون بهداشت در نشست خبری به مناسبت دهه فجر ضمن اشاره به دستاوردهای حوزه بهداشت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، گفت: با خدمات بهداشتی ارائه شده بعد از انقلاب اسلامی، ایران هم اکنون از نظر افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ مادر و کودک، کنترل بیماری های واگیر و عفونی، درمان ایمن، دسترسی به خدمات تغذیه ای و آب سالم از جمله کشورهای تراز اول دنیاست.
وی افزود: سن امید به زندگی هم اکنون در خانم ها 76.6 و در آقایان 74.5 سال است که متوسط جهانی آن 71.4 سال و امید به زندگی سالم نیز 63 سال است.

 

آمار قابل توجه کاهش مرگ و میر کودکان
دکتر علی اکبر سیاری بیان داشت: در زمینه جلوگیری از مرگ نابهنگام کودکان و مادران موفقیت های زیادی حاصل شده است و برای میانسالان 30 تا 70 ساله نیز برنامه هایی داریم که باید تا سال 2025 بالغ بر 25 درصد از مرگها را کاهش دهیم.
وی آمار مرگ سالانه نوزادان، کودکان زیر یکسال و زیر 5 سال به ازای هر هزار تولد را چنین برشمرد: در نوزادان 10 مرگ، در کودکان زیر یکسال 13.8 مرگ و در کودکان زیر 5 سال نیز سالانه 15.6 مرگ بازای هر هزار تولد زنده در کشور داریم.
وی بیان داشت: وضعیت جهانی این آمار نیز برای نوزادان 60 مرگ، زیر یکسال 110 مرگ و زیر 5 سال 140 مرگِ زودهنگام است.
کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران باردار
دکتر سیاری با اشاره به این که یکی دیگر از شاخص های توسعه پیشگیری از مرگ مادر در اثر بارداری و زایمان به ازای هر صدهزار تولد زنده است، گفت: مرگ مادران در قبل از انقلاب 245 نفر بازای هر 100 هزار تولد بود که هم اکنون به 20 مرگ رسیده است.
وی با اشاره به این که 90 درصد مرگ و میر میانسالان در کشور به دلیل بیماری های قلبی، سرطان،بیماریهای مزمن تنفسی، دیابت و حوادث ترافیکی است، گفت: برای اجرای برنامه ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر نیاز به راه اندازی سیستم جدید داشتیم که در طرح تحول انجام شد چون عمده جمعیت شهری تحت پوشش برنامه های بهداشتی نبودند.
وی افزود: دستاورد دیگر بعد از انقلاب بهبود تغذیه مردم است که میزان سوء تغذیه را 50 درصد کاهش داده ایم. کم خونی ناشی از فقر آهن در ایران طی یک مطالعه 14 درصد است که در آمریکا 17 و در فرانسه این رقم 25 و در ترکیه 30 درصد است.
روند پیشرفت بهبود تغذیه
معاون بهداشت ادامه داد: با اجرای برنامه مکمل یاری آهن در مدارس و غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک که چندین سال است اجرا می شود توانستیم فقر آهن را مهار کنیم.
وی بیان داشت: کمبود ویتامین Dمشکل جدی دیگر در افراد بود که طی 10 سال حدود 6 برابر شد بنابراین در طرح تحول مکمل جدید ویتامین دی برای تمام دختران به مدت 9 ماه در سال و سالمندان ماهی یک عدد و برای نوزادان 3 تا 5 ماهه به صورت قطره ای در حال ارائه است.
وی افزود: مشکل مصرف بیش از حد نمک در افراد نیز با کاهش درصد نمک در آردها از 2.3 درصد به یک درصد کنترل می شود. زیرا سرانه مصرف نان در کشور 300 تا 320 گرم است.
وی در خصوص استانداردسازی اسید ترانس روغن ها و مصرف قند گفت: روی استاندارد نوشابه و آبمیوه های صنعتی نیز کار می کنیم و در هر استان که ناامنی غذایی مشاهده شود سند ملی تدوین شده و ابزاری برای کنترل این موارد در افرادیست که از ناامنی شدید غذایی رنج می برند.

 
پوشش نزدیک به 100 درصدی واکسیناسیون
دکتر سیاری تصریح کرد: دستاورد مهم کشور بعد از انقلاب بحث پوشش حدود 100 درصدی واکسیناسیون است که ایران را در تراز بهترین کشورهای دنیا در این زمینه قرار داده است.
وی افزود: قبل از انقلاب پوشش واکسیناسیون 30 درصد بود. هم اکنون 10 واکسن به کودکان ارائه می شود. بیماری سرخک که در دنیا 120 هزار کودک را سالانه می کشد در ایران وجود ندارد.
دکتر سیاری بیان داشت: کزار نوزادی در دنیا سالانه 60 هزار کودک و در دهه 60 در کشور دو هزار نفر را می کشت که سالهاست در کشور کنترل شده است. همچنین سالانه 198 هزار نفر بخاطر سیاه سرفه در دنیا می میرند که در ایران موردی وجود ندارد. 17 سال است در کشور فلج اطفال تحت کنترل قرار گرفته است.
وی توصیه WHOرا پوشش 90 درصد واکسیناسیون اعلام کرد و گفت: 70 کشور در دنیا هنوز به این میزان پوشش نرسیده اند و 30 کشور نیز به پوشش 80 درصدی هنوز نرسیده اند.

 

 

منبع: پایگاه خبری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار