160034
۲۳ خرداد ۱۳۹۷

لزوم توجه به حذف کار کودک و سالم‌سازی محیط کار

دیروز، روز جهانی مبارزه با کار کودک در سال ۲۰۱۸ ایمنی و سلامت کودکان کار و کارگران جوان بود. روزی که اهمیت آن، وقتی روشن می‌شود که بدانیم حدود بیش از ۵۰۰ میلیون نفر از نیروی کار دنیا (۱۵ درصد) را کارگران جوان تشکیل می‌دهند.

به گزارش کودک پرس ، همچنین، آمار‌ها نشان می‌دهد، نیمی از 152 میلیون کودک کار(17- 5 ساله) در دنیا (73 میلیون کودک) مشغول مشاغل مخاطره آمیزند، مشاغلی که طبیعتاً سخت و زیان آورند. از سوی دیگر، کارشناسان حوزه اجتماعی معتقدند، اغلب کودکان کار به خاطر قرار گرفتن در سنین رشد، توانایی کافی، قدرت پیش‌بینی، تفکر و مقابله ندارند و بشدت در معرض خطر قرار دارند و به همین علت سلامت و ایمنی آنها در معرض خطر جدی قرار دارد.

 

نکته دیگری که در این روز باید به آن توجه کنیم، لزوم توجه جامعه جهانی به حذف کار کودک و سالم‌سازی شرایط و محیط کار است. البته، این هدف مستلزم بازنگری تعهدات و توجه به رویکردهای مناسب به توسعه فرهنگ پیشگیری و بهبود ایمنی و سلامت شغلی بویژه برای کارگران جوان است.

در حال حاضر ارگان‌های متعددی در کشور وظیفه رسیدگی و ساماندهی کودکان کار را بر عهده دارند و بدیهی است سیاست‌های نظارتی و ارگان‌های مسئول همانند وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و وزارت دادگستری نقش و وظایفی مهم و اساسی برعهده دارند و هیچ بهانه‌ای چون کمبود منابع و امکانات نمی‌تواند رافع مسئولیت‌های آنان باشد، چرا که، سلامت نسلی از این جامعه در گرو برنامه‌ها و مراقبت‌های آنان است، اما مشارکت عمومی و سازمان‌های مدنی نیز نمی‌توانند خود را کنار بکشند و انتظار داشته باشند که دیگرانی که دولت نام دارند همه امور را سامان دهند. بنابراین، مشارکت مردم و مسئولیت‌های فردی و مطالبه گری‌ها و مداخلات نهادهای مدنی نیز ضروری است.

البته، در این زمینه اجرای چند اقدام در این حوزه ضروری به‌نظر می‌رسد که تأیید و تصویب مقاوله نامه‌های سازمان بین‌المللی کار با موضوع حفاظت و ایمنی شغلی و ترویج راهبردهایی یک پارچه برای پایان دادن به کارهای مخاطره‌آمیز کودکان از جمله مهم‌ترین آنها است. بنابراین یکی از نکاتی که باید به آن توجه ویژه شود، آموزش برای همه کودکان و ادغام آموزش با موضوع سلامت و ایمنی شغلی در سطوح آموزش عمومی و برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای محسوب می‌شود.

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار