160020
۲۳ خرداد ۱۳۹۷

زندگی کف خیابان و سرچهارراه برای کسب روزی حلال/ ۱۶۰۰ کودک کار ساماندهی شدند

وجود کودکان کار در خیابان در شهرهای بزرگ و کوچک غیر قابل انکار و پدیده‌ای عادی می‌باشد، برخی از این‌ کودکان تحت تأثیر فشارهای اقتصادی و به‌ میل و رغبت خود برای اینکه کمک خرج خانواده باشند و بعضی به اجبار والدین به کار کردن در خیابان روی می‌آورند.

به گزارش کودک پرس ، وقتی از خانه خارج می‌شویم و مقصدی را در پی داریم، در طی راه و سر چهارراه‌ها پشت چراغ قرمز‌ها با کودکانی مواجه می‌شویم که یکی در حال اسپند دود کردن دیگری در حال تمیز کردن شیشه ماشین‌ها و کودکی دیگر مشغول اصرار برای فروش حتی یک گل، فال یا دعا می‌باشد.

با دیدن این صحنه‌ها به این فکر فرو می‌رویم که این کودکان در این ساعت از روز به جای نشستن پشت میز و صندلی مدرسه و بازی با هم سن‌ و‌ سالان خود چرا در خیابان هستند. به این میاندیشیم که چرا جای اینکه تنها دغدغه‌شان مشق شب باشد به فکر‌ نان شب هستند.

وجود کودکان کار در خیابان در شهرهای بزرگ و کوچک غیر قابل انکار و پدیده‌ای عادی می‌باشد، برخی از این‌ کودکان تحت تأثیر فشارهای اقتصادی و به‌ میل و رغبت خود برای اینکه کمک خرج خانواده باشند و بعضی به اجبار والدین به کار کردن در خیابان روی می‌آورند.

به‌ همین دلیل سازمان بین المللی کار در سال 2002 میلادی به منظور آگاهی بخشی و جلوگیری از کار کودکان 12 ژوئن (22 خرداد) را به نام روز جهانی علیه کار کودکان نام‌گذاری نمود.

 

1600 کودک کار ساماندهی شدند

مدیرکل بهزیستی استان سیستان و بلوچستان در زمینه سامان‌دهی کودکان کار اظهار داشت: برای سامان‌دهی کودکان کار مرکز شبانه‌روزی و روزانه در اختیار داریم، مرکز روزانه تحت عنوان مرکز کودک و خانواده برای کاهش ساعت کار کودکان خیابانی می‌باشد.

محمدرضا سراوانی تأکید کرد: در سال گذشته 1600 کودک کار در این مراکز سامان‌دهی شده است.

 

تفاوت کودکان کار و کودکان خیابانی

مدیرکل بهزیستی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه کودکان کار به دو گروه مختلف اطلاق می‌شود بیان کرد: کودکان کار کودکانی هستند که به دلایل متعدد به صورت مداوم برای درآمدزایی خانواده کار می‌کنند، برخی از این کودکان از حق تحصیل محروم و برخی دیگر علاوه بر کار مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: این کودکان شب به خانه بازگشته و ارتباط عاطفی با خانواده خود دارند.

سراوانی با تأکید بر اینکه میان کودکان کار و کودک خیابانی تفاوت جدی وجود دارد اذعان داشت: کودکان خیابانی کودکانی هستند که خانواده آن‌ها به دلایلی از هم پاشیده شده است و از داشتن کانون خانواده محروم هستند.

 

 

تعداد کودکان کار مشخص نیست

وی یادآور شد: آمار کودکان کار در هیچ ‌استانی دقیق نیست چرا که تحقیق علمی و میدانی در این خصوص صورت نگرفته بنابراین نمی‌تواند اطلاعات دقیقی از آن‌ها بدست آورد.

سراوانی با بیان اینکه دستورالعمل اجرایی برای کودکان خیابانی متفاوت است، گفت: در چهار سطح خدمت رسانی به این کودکان انجام می‌شود، سطح ‌اول شامل کودکان کار می‌شود که ‌معمولأ توسط نیروی انتظامی به مراکز بهزیستی سپرده می‌شوند تلاش بر این است که با دادن تسهیلات، مهارت آموزی و ایجاد اشتغال با خانواده این کودکان ارتباط مستمری بگیریم تا بچه‌ها به درس و‌ مدرسه خود برسند.

مدیر‌کل سازمان بهزیستی سیستان و ‌بلوچستان با تأکید بر اینکه دستورالعمل اجرایی برای کودکان خیابانی متفاوت است اضافه کرد:این کودکان بی‌جا و مکان بوده و با حکم قضایی در مراکز شبانه‌روزی پذیرش کرده و سپس به مرکز‌ خانواده منتقل می‌کنیم.

 

اختصاص 5 میلیون تومان کمک بلاعوض به کودکان کار

سراوانی با بیان اینکه 5 میلیون تومان کمک بلاعوض به کودکان کار اختصاص یافته است خاطر نشان کرد:بنابر تشخیص مدارس 5 میلیون تومان کمک بلاعوض برای ایجاد اشتغال خانواده‌ها صورت گرفته تا مشکل خانواده از لحاظ معیشتی حل شود و کودک بتواند به راحتی درس بخواند.

 

هزار کودک بازمانده از تحصیل در طرح مشق ما ساماندهی شده است

وی ابراز داشت: علاوه بر کودکان کار و کودکان خیابانی، کودک بازمانده از تحصیل هم داریم که حدود هزار نفر از این بچه‌ها در طرح مشق ما ساماندهی شده است.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار