159487
۲۰ خرداد ۱۳۹۷
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا مطرح کرد؛

ضرورت مدیریت درمان و پیشگیری از بیماری‌های عفونی در بارداری

یک عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به اهمیت سلامت مادر و جنین در طول مدت بارداری بر اهمیت مدیریت درمان و پیشگیری از بیماری‌های عفونی در طول این مدت تاکید کرد.

به گزارش کودک پرس ، دکتر فرهاد یغمایی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، ضمن اشاره به فرایند بارداری گفت: تولد یک نوزاد سالم مهمترین هدف بارداری است؛ اما متاسفانه در طول دوران بارداری سلامت مادر و جنین توسط عوامل مختلف عفونی مورد تهدید قرار می‌گیرد که می‌توانند عوارض حاد و زودرس و یا دیررس را ایجاد کنند؛ در حالی که بسیاری از آنان با اقدامات تشخیص درمانی بموقع، واکسیناسیون یا رعایت نکات بهداشتی قابل پیشگیری هستند.

یغمایی با بیان اینکه ابتلای مادر باردار به بیماری‌های حاد و پر سر و صدایی  نظیر وبا خصوصا در طول سه ماه سوم بارداری می‌تواند 50 الی 70 درصد با مرگ جنین و یا حتی مادر همراه باشد، تشریح کرد: اما انتقال هپاتیت B و C از مادر به جنین در هنگام تولد می‌تواند کاملا بدون علامت بوده و در طول سال‌های بعدی زندگی، خود را به صورت بیماری مزمن کبدی در کودک متولدشده نشان دهد.

 

وی افزود: مادرانی که در دوره بارداری به بعضی از بیماری‌های مهم عفونی مبتلا شوند، ممکن است نوزادانی معیوب به دنیا بیاورند. از جمله مهم‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به سرخجه، هپاتیت، ایدز، سیفلیس، توکسوپلاسموز، عفونت با ویروس سایتومگال و آبله مرغان اشاره کرد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در ادامه ضمن تاکید بر تاثیر چشمگیر بررسی و درمان بیماری‌های عفونی مادر باردار طی دوران بارداری بر پیشگیری از انتقال به جنین، ادامه داد: مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا نخستین مرکزی است که‌ کلینیک مشاوره عفونی مادران باردار را با هدف بررسی وضعیت بهداشتی و سلامتی مادران باردار، پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های عفونی قبل در طول دوران بارداری و بعد ازآن، پیشگیری، تشخیص و درمان عفونت‌های منتقله از مادر به جنین و ارائه مشاوره‌های تخصصی بیماری‌های عفونی به مادران باردار، زوجین نابارور، اهدا کنندگان و گیرندگان تخمک و جنین و سایر همکاران و متخصصان راه‌اندازی کرده است و از سال‌ها پیش تا کنون در حال ارائه مشاوره و خدمات به مادران باردار است. ذکر این نکته ضروری است که مدیریت درمان و پیشگیری بیماری‌های عفونی در بارداری از جمله موارد بسیار تخصصی و پیچیده در حیطه متخصصان بیماری‌های عفونی است.

 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی _ابن سینا، این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در پایان با اشاره به اینکه شاید ابتلا به برخی عفونت‌های ویروسی، انگلی و /یا باکتریایی در شرایط عادی نگران کننده نباشد، ولی برای یک زن باردار عوارض و مشکلات جدی را به همراه دارد، خاطر نشان کرد: شدت این عوارض با توجه به نوع عفونت و سن بارداری متفاوت است، حتی عدم بروز مشکلات مادری و جنینی متعاقب ابتلا به عفونت‌های ویروسی مشغله‌های ذهنی جدی را برای این افراد به همراه دارد، لذا آشنایی گروه پزشکی در ارتباط با نحوه برخورد با این بیماری‌ها ضروری است.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار