15919
۱۲ بهمن ۱۳۹۵

کشف و درمان کودک مبتلا به زپ

برای نخستین بار درایران پزشک نخبه بوشهری بیماری نادر زپ ۷۰ (ZAP70) را در یک کودک سه ‌ساله کشف و درمان کرد.

به گزارش کودک پرس، دکتر افشین شیرکانی نخبه بوشهری گفت: زپ ۷۰ که بیماری نقص ایمنی است، پیش ‌از این، ۱۴ مورد آن در دنیا شناخته ‌شده بود.
وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بعنوان رهبرتحقیقاتی تیم پژوهشی که فعالیتهای مشترکی به همراه دانشگاههای لوان بلژیک، کارنیستای سوئد و علوم پزشکی تهران را به انجام رساند که منجر به شناخت پانزدهمین مورد از این بیماری نادر شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: در بیماری زپ ۷۰ سیستم ایمنی بدن بدرستی فعالیت نمی کند و باعث عفونت‌های مکرر ازجمله سینوزیت، ذات‌الریه، عفونت‌های خونی یا مننژیت و بستری شدن‌های مکرر، افت پلاکت خون و خون‌مردگی شده که درنهایت منجر به فوت بیمار می‌شود.
شیرکانی بیان کرد: با توجه به تشخیص و درمان زودهنگام بیماری در این کودک، اکنون وضعیت مطلوبی دارد و این‌گونه بیماران با پیوند مغز استخوان به بهبودی ۱۰۰ درصدی خواهند رسید.
فوق تخصص آسم، آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پیش‌ از این ژن عامل بیماری‌زای زپ ۷۰ در دنیا ناشناخته بود که برای نخستین بار در بوشهر با مطالعه ژنتیکی، این ژن استخراج و بزودی نتایج این پژوهش در ژورنال معتبر آسم و آلرژی و ایمونولوژی به چاپ خواهد رسید.

 

 

منبع: خبر استان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار