موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
158989
۱۷ خرداد ۱۳۹۷

در شب‌های قدر کودکان یتیم و نیازمند را فراموش نکنیم/ ۹ هزار کودک گلستانی نیازمند نگاه خیران

کمک به یتیمان آنقدر مساله مهمی بوده که در قرآن بار‌ها به آن و به رعایت حقوق یتیمان اشاره شده است. امیرالمومنین علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: درباره یتیمان از خدا بترسید و مبادا که گرسنه بمانند و در جمع و جامعه شما تباه شوند.

به گزارش کودک پرس ، دستگیری از مستمندان و انفاق به نیازمندان از زیباترین خصلت‌های نیکوی مومنان بوده و می‌توان آن را در کنار نماز، برجسته‌ترین عبادت مورد تأکید قرآن دانست.

وی همچنین به نقل از پیامبر خدا مى فرمایند: اگر کسى یتیمى را، تا آنجا که بى نیاز شود، سرپرستى کند خداوند به پاداش این کار، بهشت را بر او واجب مى کند و چنانچه کسى مال یتیم را بخورد، خداوند سوختن در آتش را بر او واجب مى کند.

 

همچنین احادیث و روایات بسیاری درباره ثواب این کار گفته شده و همه مردم را به کمک به یتیمان و نخوردن حق آن‌ها سفارش می‌کنند.

از این رو هر روز فرصتی برای کمک به نیازمندان بوده و ماه مبارک رمضان که ماه نزدیکی به خداست و در بین ماه‌های سال قمری، از قداست و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده، فرصتی برای انفاق مال و کمک به نیازمندان است تا هم رابطه خود را با خدا و هم با بندگانش مستحکم سازیم.

 

 

از این رو کسانی که چیزی از مال دنیا در دست دارند باید از این فرصت زمانی استفاده کرده و با کمک به مستمندان رضایت خداوند را کسب کنند.

یکی از راه‌های حمایت از نیازمندان حضور در طرح اکرام ایتام است.

 

طرح اکرام ایتام و محسنین چیست؟
برای کسب اطلاعات در این خصوص گفتگویی داشتیم با مدیر کل کمیته امداد گلستان حسین پور مدیر کل کمیته امداد گلستان گفت: طرح‌های اکرام ایتام و محسنین، از جمله طرح‌هایی هستند که کمیته امداد امام خمینی (ره) به منظور استفاده از مشارکت مردمی در رسیدگی به نیازمندان اجرا می‌کند.

 

وی افزود: طرح اکرام ایتام مختص کودکانی که پدر خود را از دست داده و طرح محسنین مربوط به کودکانی است که یا پدر و مادر از یکدیگر جدا شده و تحت سرپرستی مادرشان هستند و یا آن که پدرشان در قید حیات بوده، اما به دلیل بیماری قادر به تامین معاش خانواده نیست.

حسین پور اضافه کرد: این طرح از نیمه دوم سال ۷۸ با هدف حمایت از کودکان یتیم و تامین نیازمندی‌های آنان در زمینه‌های معیشتی، تحصیلی، درمان و…آغاز شد و تشخیص نیازمند بودن این خانواده‌ها با کارشناسان کمیته امداد است.

وی در ادامه گفت: در این طرح، افراد نیکوکار با پذیرفتن و تقبل حمایت مالی از یک یا چند یتیم در طول سال نسبت به رفع مشکلات مادی و معنوی آنان در قالب کمک به یتیم خاص، کمک به دانش‌آموز خاص، کمک به دانشجوی خاص و … اقدام می‌کنند.

 

حسین پور افزود: در این طرح حامیان ماهی ۵۰ هزار تومان به حساب فرزند معنوی خود می‌ریزند که در آمد سال گذشته واحد اکرام ۱۳ میلیارد تومان بوده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در استان ۹ هزار فرزند یتیم و محسنین داریم که تحت حمایت ۱۹ هزار حامی هستند.

 

راه اندازی پایگاه‌های اکرام ایتام در شب‌های پربرکت قدر
شب قدر شبی است که باید در عاشقی ثابت‌قدم بود، بیدار ماند، دیدار جست، احیا گرفت، به نیایش پرداخت، کار خیر کرد و صالحات به جا آورد و به نیازمندان رسید؛ و حضور در پایگاه‌های اکرام ایتام در این شب‌های مقدس قدمی برای نزدیکی بیشتر به خداوند و صاحب این مهمانی بزرگ است.

حسین پور مدیر کل کمیته امداد گلستان در این خصوص گفت: از اولین شب قدر در سطح استان ۲۹ چادر و پایگاه اکرام ایتام راه اندازی شده است.

 

وی افزود: هر سال از اول ماه رمضان فراخوان ثبت نام برای حمایت داده می‌شود که مردم می‌توانند هم به صورت الکترونیکی و هم با حضور در پایگاه‌ها نسبت به آن اقدام کنند.

حسین پور اضافه کرد: همچنین اگر حامی بخواهد فرزند معنوی خود را ببیند می‌تواند با هماهنگی واحد اکرام و ایتام با آن فرزند دیدار داشته باشد.

 

 

حمایت بهزیستی از نیازمندان
میرفندرسکی قائم مقام اداره بهزیستی گلستان گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، بهزیستی به عنوان دستگاه متولی نظام سلامت اجتماعی تعیین شده است.

وی افزود: یکی از وظایف ما جلب و جذب خیرین و نیکوکاران برای حمایت از افراد تحت پوشش است که این حمایت در ایام خاص مانند سال نو، محرم و ماه مبارک رمضان بیشتر می‌شود و خیرین شوق بیشتری برای کمک پیدا می‌کنند.

میرفندرسکی اضافه کرد: در حال حاضر در استان ما ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند که خدمات مستمر و غیر مستمر دریافت می‌کنند و به حمایت مردم نیازمند هستند.

 

وی در ادامه گفت: مردم می‌توانند در صورت تمایل با حضور در اداره بهزیستی کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را اهدا و یا از طریق سامانه الکترونیکی و یا حساب مشارکت‌های مردمی در بانک توسعه و تعاون کمک‌های نقدی خود را پرداخت کنند.

 

کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه، یکصد دانه باشد و خداوند آن را برای هر کس بخواهد دو یا چند برابر می‌کند و خدا وسیع و داناست.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار