158608
۱۳ خرداد ۱۳۹۷
مشاور خانواده و مدرس دانشگاه عنوان کرد؛

نیاز به تولید محتوا برای تربیت جنسی کودکان و نوجوانان داریم

سید کاظم فروتن مدرس دانشگاه و مشاور خانواده نسبت به تفکیک تربیت جنسی و آموزش جنسی برای کودکان سخن گفت و آموزش جنسی را تنها برای جوانان در آستانه ازدواج و افراد متأهل می‌توان توصیه کرد.

به گزارش کودک پرس ، سید کاظم فروتن مدرس دانشگاه و مشاور خانواده با اشاره به مرتبط کردن عدم اجرای سند 2030 به بروز برخی حوادث برای نوجوانان اظهار کرد: غریزه جنسی در افراد پیش از ازدواج باید به صورت نظام‌مند و منطقی به نحوی هدایت شود که او را از انحرافات اخلاقی محافظت کند و تربیت جنسی در یک فرد در سن بلوغ این است که اطلاعاتی را که برای رشد و تعالی شخصیتی وی لازم است به او ارائه دهیم تا با هنجارهای دینی و اخلاقی آشنا شده و از انحرافات دور شود.

وی با بیان اینکه باید بین تربیت جنسی و آموزش جنسی تفکیک قائل شد، افزود: در تربیت جنسی چگونگی کنترل غریزه به کودک آموزش داده می‌شود تا غریزه بی موقع بیدار نشود و در واقع یک مهارت کنترل و خویشتن‌داری جنسی است، اما در مقابل، آموزش جنسی، کنجکاوی جنسی کودک و نوجوان را افزایش می‌دهد و تنها برای جوانان در آستانه ازدواج و افراد متأهل توصیه می‌شود.

فروتن اضافه کرد: تربیت جنسی یک مثلث است که یک ضلع آن کودک و نوجوان، یک ضلع آن مربی و ضلع سوم خانواده است و تا زمانی که مربی و خانواده آموزش‌های لازم را برای تربیت جنسی دریافت نکند، دانش‌آموز به خوبی تربیت نخواهد شد.

 

مشاور خانواده با بیان اینکه در بُعد آموزش باید به منابع، محتوا، جنس و بستر فرهنگی توجه کرد، خاطرنشان کرد: گاه آموزش برخی نکات در برخی شهرها ممکن است باعث مفاسدی شود و در کنار آن باید توجه داشت آموزش‌ها چه کمکی به نوجوانان می‌کند.

وی تصریح کرد: آموزش‌های زودهنگام جنسی به کودکان و نوجوانان آنها را درگیر موضوعاتی می‌کند که رشد عقلی آنها نسبت به این آموزش‌ها عقب‌تر است و همین مسئله با بروز هیجاناتی کودک و نوجوان را به سمت رفتارهای پرخطر سوق می‌دهد. افراد ناسالم که در جامعه کم هم نیستند، از این هیجان جنسی سوءاستفاده می‌کنند و آن را به مسیری که خود می‌خواهند سوق می‌دهند.

فروتن عنوان کرد: باید به دانش‌آموزان یاد دهیم که مراقب حریم شخصی خود باشند و امنیت روانی نوجوان را در خانواده به‌نحوی فراهم کنیم تا با والدین خود راحت بوده و تمام مسائل شخصی و پنهانی خود را برای آنها بازگو کند.

 

این مشاور خانواده با بیان اینکه ارتباطات با افراد منحرف و سوءاستفاده‌گر به تدریج شکل می‌گیرد، عنوان کرد: صمیمیت بین والدین و فرزندان می‌تواند این ارتباطات ناخوشایند را در ابتدای ایجاد از بین ببرد.

وی با بیان اینکه غریزه جنسی نباید زودهنگام بیدار شود، گفت: در کنار اینکه نکات مراقبت از خویشتن باید به فرزندان آموزش داده شود اما نباید این آموزش‌ها به سمتی برود که غریزه جنسی کودک را بیدار کند، تماشای ماهواره در جمع خانواده هیجانات جنسی کودکان را فعال می‌کند و این فعال شدن زمینه سوءاستفاده افرادی خارج از خانواده را فراهم می‌کند.

فروتن با بیان اینکه کنجکاوی جنسی با آموزش‌های بی مورد نباید تشدید شود، عنوان کرد: باید کنجکاوی‌های جنسی به مسیر صحیح هدایت شود، ما در واقع نمی‌توانیم جلوی این کنجکاوی‌ها را بگیریم، اما تربیت جنسی این است که اطلاعات لازم برای خویشتنداری و مراقبت از حریم شخصی به فرزندان ارائه شود.

 

این مشاور خانواده تصریح کرد: صاحب‌نظران تربیتی و جامعه‌شناسی کشور باید برای آموزش خانواده‌ها در حوزه تربیت جنسی برنامه‌ریزی و تولید محتوا داشته باشند تا خانواده‌ها بدانند برای تربیت جنسی فرزندان خود دقیقا باید چه مسیری را طی کنند.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار