موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
15805
۱۱ بهمن ۱۳۹۵

شکنجه ۱۷ کودک عراقی

دیده بان حقوق بشر در گزارشی از شکنجه ۱۷ کودک عراقی توسط پیشمرگ‌ ها خبر داد. این کودکان مظنون به همکاری با داعش اند.

به گزارش کودک پرس، دیده‌بان حقوق بشر مدعی شده است؛ پیشمرگ‌ها پس از آنکه مظنون به همکاری ۱۷ کودک با داعش شدند، آنها را بازداشت کرده و در جلسات بازجویی تحت شکنجه قرار دارند.

 دیده‌بان حقوق بشر به عنوان یک سازمان حقوقی بین‌المللی در گزارشی اعلام کرد ۱۷ کودک از ژوئیه گذشته توسط نیروهای پیشمرگ کرد بازداشت شده‌اند که مظنون به همکاری با گروه تروریستی داعش هستند.

در این گزارش آمده است: کودکان بازداشت شده اعلام کردند که نیروهای پیشمرگ در طول مدت بازداشت آنها را شکنجه داده و رفتاربدی با آنها داشته‌اند.

در گزارش مذکور آمده است: اقلیم کردستان عراق دست‌کم ۱۸۳ کودک را به اتهام همکاری با داعش بازداشت کرده است.

 

در ادامه این گزارش آمده است، تعدادی از محققان دیده‌بان حقوق بشر اوایل دسامبر گذشته از مرکز بازپروی زنان و کودکان اربیل بازدید کرده و با ۱۹ متهم پرونده‌های تروریستی به صورت جداگانه مصاحبه کردند، همه این متهمان افراد ۱۱ تا ۱۷ ساله بوده و از اعراب اهل تسنن استان‌های نینوا، صلاح‌الدین و کرکوک بودند و تنها یک کودک کرد در میان آنها دیده می‌شد.

طبق گزارش یاد شده همه این افراد توسط نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق (آسایش) و یا نیروهای پیشمرگ در فاصله ماه‌های ژوئیه تا نوامبر گذشته بازداشت شده بودند.

بیشتر این زندانی‌ها از ساکنان اردوگاه دیبکه، متعلق به آوارگان عراقی بوده و همگی پیش از انتقال به بازداشتگاه اربیل که توسط وزارت کار و امور اجتماعی اداره می‌شود، در بازداشت نیروهای آسیاش در پایگاه‌های مختلف برای چند روز تا چند هفته بوده‌اند.

در گزارش آمده است، ۱۷ کودکی که می‌گویند مورد بد رفتاری قرار گرفته‌اند اعلام کردند این شکنجه‌ها در جلسات بازجویی توسط نیروهای آسایش پیش از انتقالشان به مرکز بازداشت در اربیل برایشان رخ داده است.

 

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر این کودکان افزودند: نیروهای آسایش آنها را تحت فشارهای روانی قرار داده و بدن آنها را با سیگار می‌سوزانند و یا اینکه مورد ضرب و شتم آنها با لوله و کابل‌های پلاستیکی قرار گرفته و یا برق به آنها وصل می‌شد. آنها در طول جلسات بازجویی اجازه دیدار با وکلای خود را نداشته و اکثرشان از زمان بازداشت با اعضای خانواده‌شان ملاقات نداشته‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد، ماده قانونی برای بازداشت این کودکان روشن و مشخص نیست به همین دلیل به نظر می‌رسد آنها بی دلیل بازداشت شده‌اند.

 

هنوز مسئولان اقلیم کردستان عراق واکنشی نسبت به این گزارش دیده‌بان حقوق بشر نداشته‌اند.

 

منبع:  ایسنا 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار