157985
۰۹ خرداد ۱۳۹۷

سازمان جهانی بهداشت: تا سه سالگی به کودک شير مادر داده شود

سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد داد که نوزادان در شش ماه اول زندگی فقط شیر مادر بخورند و شیر مادر تا دو سالگی و فراتر از دوسالگی هم ادامه پیدا کند.

به گزارش کودک پرس ، سازمان جهاني بهداشت در تازه ترین تحقیقات خود اعلام کرد : این باور که مزایای شیر مادر از یک زمانی به بعد کمتر شده یا از بین می روند افسانه ای بیش نیست. اتفاقاً برعکس، با ادامه شیر دهی آنتی بادی های موجود در شیر مادر غلظت بیشتری پیدا می کنند.

براساس این تحقیقات ،هر بچه ای در سن مختص به خودش آمادگی لازم برای ترک شیر مادر را پیدا می کند. ممکن است کودکی در ۱۸ ماهگی این آمادگی را داشته باشد و کودک دیگری نزدیک 2، 3یا 4 سالگی.اگر کودکان را مجبور نکنیم، خود به تدریج با توجه به رشد جسمانی خودشان و وقتی واقعاً‌ آماده باشند، شیر مادر را کنار می گذارند.
در این تحقیقات ذکر شده است که شیر مادر پس از دو سالگی هم از لحاظ تغذیه ای و هم از لحاظ محافظت در برابر بیماری ها برای کودک مفید است.

تحقیقات نشان داده کودکانی که بین 1 تا 3 سال سن داشته و شیر مادر مصرف می کنند، دچار بیماری های کمتری شده و دوره ی بیماری در آنها کوتاه تر است.
تحقیقات گسترده در مورد رابطه ی شیردهی و هوش نشان داده کودکانی که به مدت طولانی تر شیر مادر خورده اند، آی کیو یا هوش بالاتری داشتند.شیردهی طولانی تر همچنین خطر ابتلا به بیماری های روانی را کاهش می دهد.
این تحقیقات نشان می دهد ادامه شیردهی در کودکان به آنها کمک می کند با آرامش و به تدریج از مرحله نوزادی پا به دوران کودکی بگذارند.

محققان می گویند :توجه به وابستگی های کودک عامل مهمی در استقلال پیدا کردن اوست و هر کودکی در زمان خودش وابستگی های مختلف را کنار می گذارد. کودکانی که خودشان وابستگی را ترک کنند نسبت به آنهایی که مجبور بشوند، حس استقلال قوی تری دارند.

آکادمی پزشکان کودک آمریکا در تحقیقاتی می نویسد : شیردهی باید تا جایی که برای مادر و کودک بی مشکل باشد، ادامه پیدا کند. افزایش زمان شیر دهی فواید بسیار هم برای کودک و هم برای مادر دارد و حد و حدود مشخصی برای پایان شیردهی فرض نشده است. هیچ سند و مدرکی هم در دست نیست که نشان دهد ادامه ی شیردهی تا سه سالگی یا بیشتر ضرری داشته باشد.

براساس این تحقیقات، سن طبیعی از شیر گرفتن برای انسان ها بین ۶ ماه تا ۷ سال برآورد شده است و خط ابتلا به سرطان سینه، تخمدان و دیابت در زن هایی که به شیردهی ادامه می دهند نیز به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار