157796
۰۸ خرداد ۱۳۹۷
کارشناسان می‌گویند؛

برای نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف چه باید کرد؟

میزگردی برای راه‌های ترویج حجاب و عفاف با همکاری معاونت اجتماعی انتظامی استان ایلام و خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) برگزار و تاکید شد حجاب تاج کرامت زن است و لازم است با تنوع‌بخشی به حجاب آن را برای زنان و دختران جذاب‌تر کرد.

به گزارش کودک پرس ، «سید محمد موسوی» روان‌شناس و عضو نظام روان‌شناسی استان ایلام، در این نشست اظهار کرد: مسأله حجاب و عفاف صرفاً مربوط به فرهنگ و کشور ما نیست و در همه مناطق دنیا پوشش مفهوم و تعریف دارد و با پوشش آداب، رسوم و اندیشه‌ها انتقال می‌یابد ، اما نکته‌ی مهم مبنای آن افکاری است که در جامعه وجود دارد و خود لباس یکی از ابزارهای مهم و اساسی برای انتقال مفاهیمی است که یک جامعه می‌خواهد به دیگران انتقال دهد خصوصاً مفاهیمی که باور و اعتقادات آن جامعه است و تکلیف تلقی می‌شود.

 

برای دین کمترین تبلیغ را می‌کنیم

وی با بیان این‌که ما به‌عنوان معتقد به دین پیامبر خاتم متأسفانه کمترین تبلیغ را برای دین می‌کنیم و چون کشور ما اسلامی است فکر می‌کنیم همه‌ی تبلیغات را باید حکومت و سیستم رسمی انجام دهد در حالی که در شبکه‌های ماهواره‌ای برای سایر ادیان تبلیغ‌های پرهزینه می‌شود و حتی فرق ظاله و عرفان‌های مجعول بیشترین هزینه‌ها را در این راه انجام می‌دهند.

موسوی با تأکید بر این‌که متأسفانه هم در فضای خانواده کمترین تبلیغ برای دین توسط والدین و هم در فضای جامعه توسط متولیان، انجام می‌شود، ادامه داد: اندک تبلیغی انجام شده هم با مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی خلط می‌شود و نتیجه عکس می‌دهد.

به طراحان لباس ایده بدهیم

 

 

این روان‌شناس گفت: با توجه به این‌که یکی از محورهای مهم در موضوع نهادینه کردن حجاب و عفاف نقش هنر و هنرمندان این زمینه است، باید یک واقعیتی را بپذیریم و آن این‌که افراد شاخص هنرمندان، ورزشکاران و سیاستمداران، بزرگان یک خانواده، محله، استان و جامعه و حتی کشور می‌توانند هم الگو باشند و هم الگو بسازند.

وی افزود: زیبایی امری است که با فطرت انسان سروکار دارد، «انسان زیباست و زیبایی را دوست دارد» پس تمایلی که ته ذهن انسان‌ها برای آراستن وجود دارد تمایلی خداگونه است که خداوند به ما داده و ما به ازاء خارجی دارد، بنابراین هنر خیلی تأثیرگذار و لازم است این جمع را خواست و صادقانه از آن‌ها بخواهیم که برای جامعه و آینده‌ی آن فکر کنند تا هم الگوهای خوبی برای پوشش در جامعه باشند و هم بتوانند با هنر خودشان الگوهای خوبی را بوجود بیاورند.

این مدرس دانشگاه با بیان این‌که برخی لباس‌ها واقعاً زیبا و فاخر هستند و در عین حال حجاب را هم نهادینه می‌کنند، تصریح کرد: در آموزش و پرورش استان چندی پیش صنف خیاطان را دعوت کرده‌ بودند برای دوخت لباس‌های مدرسه. من دیدم که در این صنف افراد توانمند و دغدغه‌مندی وجود دارد و مایل هستند دستورات لازم را از دیدگاه روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و دینی بگیرند و متناسب با آن‌ها لباس طراحی کنند، اما شاید ما هنوز این الگوها را ارائه نداده‌ایم.

 

در سبک فرزندپروری مشکل داریم

عضو نظام روان‌شناسی استان تصریح کرد: نکته دیگر گیر کار در سبک فرزندپروری در خانواده‌هاست، ما یک الگوی جنسی و نقش جنسی داریم، الگوی جنسی این است که ما یک دختر یا پسر و یا یک مرد و زن جنسیت خود را قبول کنند. این الگو را جامعه به افراد می‌دهد. جدای از این‌که وقتی نطفه‌ای منعقد می‌شود و در 45 روز نخست که سیستم عصبی مرکزی تکامل پیدا می‌کند، اولین مرحله‌ی بلوغ اتفاق می‌افتد.

 

بلوغ یک مرحله نیست

وی تصریح کرد: برعکس آن چیزی که در جامعه گفته می‌شود بلوغ در همان دوران نوجوانی است، بلوغ 5 مرحله دارد، مرحله اول بلوغ قبل از تولد است زمانی که مغز ما به‌عنوان مغز یک مرد یا یک زن تشکیل می‌شود. مرحله دوم بلوغ در 3.5 تا 6.5 سالگی است یعنی برای نخستین بار که بچه‌ها کنجکاوی جنسی دارند و متوجه تفاوت‌های جنسی با جنس مخالف می‌شوند و بعضاً در بازی‌ها این موارد خود را نشان می‌دهد.

وی درباره مرحله سوم و چهارم بلوغ گفت: مرحله سوم بلوغ مرحله‌ای است که در دوران نوجوانی اتفاق می‌افتد و در واقع علائم بلوغ در جسم و رفتار و روان و صدا خود را نشان می‌دهد و برای باروری و تولید نسل و ازدواج آماده می‌شود و مرحله چهارم بلوغ بین 35 تا 40 سالگی است که در این مرحله افرادی که نتوانسته‌اند فردی که با آن‌ها سازگار است را پیدا کنند و در انتخاب‌هایشان با مشکل مواجه شده‌اند، ممکن است در این دوره از مسیر زندگی خارج شوند که خیانت‌هایی که در جامعه اتفاق می‌افتد و بخشی از مشکلات خانواده‌ها در این دوره است.

 

موسوی تصریح کرد: گذشتگان ما نیز این موضوع را می‌دانستند و در برخی فرهنگ‌ها این دوره را دوره‌ی «چل‌چلی» نام نهاده‌اند یعنی در دوره چهل‌سالگی دیوانه شده و دارد از مسیر منحرف می‌شود و کانون خانواده از هم می‌پاشد و نسبت به همسر خود بی‌میل می‌شود و ممکن است از مسیر عادی منحرف شود.

این روان‌شناس درباره مرحله پنجم بلوغ گفت: مرحله پنجم بلوغ از 60 سالگی به بعد است، در پرونده‌های دادگاهی هم این مورد دیده می‌شود و زوجین در این سن تقاضای جدایی از هم دارند، در این دوره پیرمرد همسرش را با عروسش مقایسه می‌کند، پیرزن همسرش را با دامادش مقایسه می‌کند.

 

وی با طرح این پرسش که در سبک فرزندپروری برای تبیین الگوی جنسی و نقش جنسی چکار کرده‌ایم؟ تصریح کرد: آموزش خوب نداده‌ایم ما باید به فرزند بفهمانیم که تو دختری یا پسر، اگر تو دختری نقش تو در گفتار، پوشش، رفتار، حرکات و مراودات چیست؟ و اگر پسر هستی رفتارت، نوع آرایش و پوششت چگونه باید باشد.

موسوی تصریح کرد: همین الان جامعه ما دارد به خودش فشار می‌آورد که دخترها می‌خواهند عین پسرها لباس بپوشند و بالعکس. در حالی که اگر به آن‌ها آموزش داده شود خودشان این کنترل را انجام می‌دهند.

 

وی با بیان این‌که متأسفانه برخی نوشته‌های لباس‌هایی که جوانان و نوجوانان ما می‌پوشند بیانگر این موضوع است، گفت: تولیدکنندگان داخلی ما این موضوع را نمی‌دانند و تولیدکنندگان خارجی هم که اهداف خاص خود را دارند.

این روان‌شناس ادامه داد: در سبک فرزندپروری جایی که باید الگوی جنسی را بگوئیم، نمی‌گوئیم.ما در صدا و سیما به جای تبلیغ چیپس و پفک باید این مباحث را تبیین کنیم.

 

دختران و پسرانی که جنسیت خود را قبول ندارند

وی گفت: در همین ایلام در هفته گذشته سیزدهمین مراجعه‌ای را داشتم که یک دختر خودش را به عنوان دختر قبول ندارد و می‌گوید من پسرم. یعنی یک دختر تمام ویژگی‌ها و جذابیت‌های دخترانه را دارد اما در جایی که تربیت شده در دوران کودکی این الگوی جنسی در ذهن او خوب شکل نگرفته و نقش جنسی خود را نمی‌داند و می‌خواهد پسر باشد. حالا درمان این فرد بعد از 13 سال یعنی برگشتن به اولین دوره بلوغ و واکاوی مشکلات که خیلی طول می‌کشد.

 

سیمای ملی نمایش سبک زندگی چند استان است

موسوی تصریح کرد: نکته بعد درباره بحث ارزش‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی بود، من خیلی خوشحال شدم که در برخی استان‌ها به ارزش‌های گذشته برگشتیم و کارکنان ما اجازه یافتند که با پوشش محلی سرکار بروند اما در این زمینه هم نباید افراط کرد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: صدا و سیما بیشترین نقش منفی را در این زمینه دارد، یعنی الگوی بدی شده و زندگی در تهران، تبریز و یا مشهد را تبلیغ می‌کند و برای من ایلامی و شهروند هرمزگانی و کردستانی و شمالی نیست و می‌خواهد همه یکی شوند و در نتیجه بر پوشش‌ها تاثیر دارد و لازم است در این زمینه تغییر رویکرد بوجود بیاید.

 

چرا پذیرش قوانین اجتماعی برای ما سخت است؟

وی با اشاره به برخی موضع‌گیری‌ها درباره برخورد پلیس با بدحجابی گفت: در همه جوامع این موضوع وجود دارد و هیچ کسی نمی‌تواند با هر پوششی هرجایی برود. یکی از مشکلات ما این است که پذیرش قوانین اجتماعی برای ما سخت است و این اتفاق باید در مدرسه و خانواده بیفتد.

موسوی گفت: ما از طرفی همه مسئولیت را به مدرسه سپرده‌ایم اما بودجه را جای دیگر برده‌ایم و دست مدرسه و معلم خالی است و معلم را موظف کرده‌ایم حجم بزرگ یک کتاب را در چندین جلسه معین تمام کند و عملاً فقط آموزش می‌دهیم و پرورش را کنار گذاشته‌ایم و بعضا معلم می‌گوید من مسئول کتاب خودم هستم پرورش وظیفه مدیر و معلم پرورشی است که با یک یا دو نفر نمی‌توان کار پرورشی برای 300 دانش‌آموز را انجام داد، بنابراین باید اولیا را پای کار آورد و روش‌ها را تغییر داد.

 

برای داشتن پوشش اسلامی باید جامعه‌ی هدف را توجیه کرد

«احمد میزرابیگی» روان‌شناس و مدرس دانشگاه هم گفت: قبلاً این عقیده بود که انسان موجودی سه بعدی است، زیستی، روانی و اجتماعی که امروز بعد معنوی به آن اضافه شده و با تحقیق به آن رسیده‌اند، یعنی حوزه معنویت می‌تواند در درمان اختلالات روانی و مسائل جامعه موثر باشد و کمک کند.

وی با بیان این‌که در بعد حوزه روان‌شناسی در هر جایی که بر حجاب تاکید می‌شود، می‌گویند چادر حجاب برتر است و خیلی وقت‌ها برای جامعه‌ی هدف این پرسش پیش می‌آید که چرا باید چادر بپوشم، چرا باید آزاد نباشم ، دلیلش چیست؟ ادامه داد: از نظر روان‌شناختی چادر و حجاب موجب شخصیت انسان می‌شود و همه ما می‌خواهیم به بالاترین سطح انتظار خود یعنی خودشکوفایی و کمال برسیم. تاثیر ظاهر بر باطن موضوع بسیار مهمی است، چون لباس ارتباط برقرار می‌کند و نمادی ارتباطی است و شخصیت مجموعه صفات و خصوصیاتی است که یک فرد را از دیگران متمایز می‌کند.

 

این روان‌شناس با بیان این‌که برای داشتن پوشش اسلامی باید فرزندان و جامعه‌ی هدف را توجیه کرد و وقتی با زبان خودش توجیه شد، موفق می‌شویم، تصریح کرد: یکی از اهداف حجاب حفظ آرامش روانی است، معمولاً در خیابان مزاحمت‌ برای چه کسانی پیش‌ می‌آید؟ قطعاً و یقیناً برای کسانی که پوشش مناسب ندارند، یعنی حجاب برای زن و دختر آرامش روانی به ارمغان می‌آورد.

 

 

ارزش زن به برهنگی نیست

میرزابیگی با بیان این‌که یکی از ضروریات حجاب در روان‌شناسی افزایش ارزش‌گذاری زن و تاج کرامت است، یعنی برای زن ارزش‌آفرین است ، ادامه داد: ارزش زن به برهنگی نیست، هرچند ممکن است به صورت مقطعی لذت‌های آنی و زودگذر داشته باشد.پس داشتن ارزش و عزت نفس زنان درگرو داشتن حجاب به عنوان یک نیاز روانی است.

 

مداومت و محافظت، دو اصل تربیتی و تأثیرگذار در حجاب

وی با تأکید بر دو اصل تربیتی مداومت و محافظت، گفت: صرف این جلسات خیلی خوب است اما باید به میدان عمل وارد شد، از دوره کودکی و قبل از آن وارد عمل شویم، بحث یادگیری مشاهده‌ای نیز همین است، ما الگوها را چگونه معرفی کنیم و پدر و مادر باید چه عملکردی داشته باشند؟ در حوزه روان‌شناسی و در تربیت فرزندان این الگوها باید به کار بگیریم تا بتوانیم به فرزندان عزت نفس بدهیم و در نهایت فرد سالم و سازگار و متناسب با شئونات اسلامی را تحویل جامعه بدهیم.

 

زنانی که فقط در محل کار چادر می‌پوشند

میرزابیگی با بیان این‌که چرا در برخی موارد زن تا پیش از ورود به محل کار چادرش را در کیف می‌گذارد و در یک متری محل کار می‌پوشد، ادامه داد: در اینجا بحث باورها پیش می‌آید، ما باید این اعتقاد راسخ را ایجاد کنیم. ماه رمضان نمونه عینی برای این موضوع است که چرا فرد با وجود این‌که می‌تواند از همه‌ نعمت‌ها خود را در طول روز محروم می‌کند، حتی اگر تنها باشد. چون به آن باور دارد و ناظر اعمالی وجود دارد، یعنی این باور واعتقاد درونی باید ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در روان‌شناسی از این موضوع به‌عنوان محرک‌ها و انگیزه یاد می‌شود، محرک‌ها عوامل بیرونی هستند، اما آنچه مهم‌تر است این که موضوع از طریق خانواه‌ها انگیزشی شود که نیازمند داشتن برنامه و وقت گذاشتن است و برنامه‌های کنونی که در سطح جامعه و دانشگاه‌ها برگزار می‌شود جواب نمی‌دهد و باید کاربردی‌تر و بنیادی‌تر در این زمینه عمل کنیم تا حجاب و عفافی که مورد تاکید دین اسلام است و غربی‌ها با تحقیق به آن رسیده‌اند را نهادینه کنیم.

 

روحانی مستقر در مساجد محله‌ها می‌تواند به نهادینه شدن حجاب و عفاف کمک کند

«یونس گلی» معاون تهذیب حوزه‌های علمیه استان نیز با بیان این‌که نمی‌توان به صرف برگزاری یک یا چند جلسه به یک راهکار جامع برای این موضوع رسید، اظهار کرد: دشمن خیلی وقت‌ است که کار کرده و تمام موارد را مورد توجه قرار داده و برای همگان کاملا مبرهن است که هر جا که بحث دین گرم است و معارف اسلامی متولی دارد ناهنجاری‌ها پایین است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال آمار نشان می‌دهد که هرجا روحانی مستقر داریم در کاهش آسیب‌ها موثر بوده، اما متاسفانه پایگاه‌های دینی ما از نظر مالی ضعیف شده‌اند و اگر من به جای سایر مسئولان بودم بودجه‌ی فرهنگی را به حوزه‌های علمیه می‌دادم تا مشکلات حل شوند.

 

برای ادارات گزارش کار مطرح است؛ نه کارعمیق فرهنگی

این کارشناس دینی اظهار کرد: بحث دینی درباره حجاب مانند سایر احکام مبنی بر 4 مورد کتاب، سنت، اجماع و عقل است، تصریح کرد: بحث گزارشی شدن فعالیت ادارات و کار عمیق نکردن فرهنگی کار را به اینجا کشانده است.

 

 

وی با بیان این‌که علت حجاب در قرآن مشخص شدن و نشان دادن پاکدامنی زن مسلمان و در امان بودن از آزار و اذیت است، ادامه داد: راهکار نهادینه شدن فرهنگ حجاب تقویت متولیان دین است. متأسفانه هم‌اکنون بخش‌های مختلف شهرستان‌ها و روستاها روحانی ندارند و با استقرار یک روحانی عمده مسائل برطرف می‌شود.

گلی تصریح کرد: تزئینات زن نیز باید پوشیده شود، و باید برای نهادینه شدن این مهم به دنبال برنامه باشیم و از حد دین خارج نشویم. تمام واجبات الهی نگاهی فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد و همه اینها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

گسترش حجاب و عفاف در گرو نهادینه کردن معنویات است

وی گفت: بهترین راهکار نهادینه کردن معنویات است و مقام معظم رهبری هم بزرگ‌ترین مشکل را دوری جامعه از قرآن و معارف دانسته‌اند، بنابراین باید به سمت دین رفت.

این کارشناس دینی با تاکید بر اینکه پرداختن به این ارزش‌ها را فرد باید قبل از تشکیل زندگی مشترک آغاز کند، گفت: اگر فرد عفاف نداشته باشد، حجاب هم رعایت کند تاثیرگذار نیست، بنابراین ، این دو مقوله را باید همزمان با هم نهادینه کرد.

گلی با انتقاد از برخی گزارش‌کارهای غیرمعقول برخی ادارات و سازمان‌ها گفت: امیدواریم با هم‌افزایی به نتایج خوبی در این زمینه برسیم.

 

بی‌حجابی یا بدحجابی و جدیداً شل‌حجابی ضعف تعلق به فرهنگ خودی است

« زینب طولابی» عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام با بیان این‌که متأسفانه امروز بیشتر جلسات با رویکرد گزارش کار دادن است و همین رویکرد موجب شده تا نتیجه‌ی لازم را نگیریم، اظهار کرد: بی‌حجابی یا بدحجابی و جدیداً شل‌حجابی ضعف تعلق به فرهنگ خودی است و باید بدانیم که تاکنون، عملکرد دستگاه‌های رسمی عملکرد خوبی نبوده است.

 

پیچیدگی موضوع روزبه ورز بیشتر می‌شود/ باید راهکار عملی قابل ارزیابی داشته باشیم

طولابی گفت: من معتقدم از محتوای کتب درسی گرفته تا من استاد و خانواده و خصوصاً مدرسه همه و همه باید راهکار عملی قابل ارزیابی داشته باشیم، یعنی بگوئیم این راهکار از این تاریخ تا این تاریخ در فلان مدرسه اجرا می‌شود و حاصلش این است و نباید در این باره هم خیلی نباید بلندپرواز بود و به تغییرات ریز باید قانع باشیم و نباید انتظار داشته باشیم پس از یک فعالیت همه زنان چادر سرشان کنند و ما بگوئیم چادر نهادینه شد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: یک مثال برای نهادینه شدن یک فرهنگ بستن کمربند ایمنی است، وقتی می‌گوئیم ضعف تعلق به فرهنگ خودی وجود دارد یعنی در دورن من این فرهنگ ارزش نشده و جا نیفتاده است، یعنی یک نیاز از درون یک پاسخ از دورن می‌خواهد و امروز آن نیاز وجود ندارد.

 

 

ورودی‌های دانشی و شناختی نسل جدید برای حجاب کافی و قانع‌کننده است

وی یادآور شد: تا نگاه علمی نداشته باشیم نگرش به رفتار تبدیل نخواهد شد، آیا ورودی‌های علمی و دانشی و شناختی من برای برای حجاب کافی و قانع‌کننده است، آیا صحبت‌های کارشناسان در این زمینه تأثیرگذار است؟ خیلی از خانواده‌های مذهبی و مقید نتوانسته‌اند دختران خود را چادری کنند؟ مدرسه و مدیران و کتاب‌های درسی ما در این زمینه چکار کرده‌اند؟ چند جلسه کتاب‌های درسی را در ارتباط با حجاب و عفاف تحلیل محتوا کرده‌ایم؟

 

کلی‌گویی تأثیری ندارد/ به خودمان بیائیم

این عضو هیئت علمی دانشگاه با تأکید بر این‌که باید به خودمان بیاییم؟ راهکارها و دیدگاه‌های کلی اثرگذار نیست، وظیفه دستگاه‌ها در این زمینه مشخص نشده است، ادامه داد: من صحبت کوتاهی با نوجوانان دختر داشته‌ام و از آن‌ها پرسیده‌ام که من می‌خواهم در چنین جلسه‌ای شرکت کنم، یکی از راهکارهایی که این دختران دادند این بود که انگیزه داریم که بپوشیم اما چه بپوشیم؟ چیزی بپوشیم که دوست داریم. آن‌ها معتقدند که باید چیزی بپوشند که تنوع داشته باشد و نیاز روانی فرد را برطرف کند و خود را مطرح کنند.

 

حجاب را جذاب‌تر معرفی کنیم

وی تصریح کرد: هم‌اکنون خیلی از سلبریتی‌ها به حجاب روی می‌آوردند. من فکر می‌کنم سرعت تمایل پیدا کردن به پوشش در خارج از ایران در کشورهای غیراسلامی از ایران بیشتر است حتی در مدل‌ها و تنوع‌ها.

طولابی گفت: برای کسی که لباس برهنه پوشیده و الان فقط گردنش پیداست خیلی پیشرفت است، به این دلیل سرعت پوشش در کشورهای غربی از ما بیشتر است. پس این شناخت باید بیشتر شود و جلسات محدودتر با حضور خود نوجوانان و حتی کودکان باشد و راهکار تعیین و پایلوت اجرای آن مشخص شود تا نتیجه‌اش را بتوانیم در جوامع دیگر هم ببینیم.

وی گفت: در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی، تحقیقی در ارتباط با پذیرش حجاب انجام شد، که 19.4 درصد موافق، 19 درصد مخالف و حدود 61 درصد بینابین بودند که این بینابین تهدید نیست و می‌تواند به فرصت تبدیل شود چون این افراد کسانی هستند که شک دارند حجاب داشته باشند یا نه که می‌توان با رویکرد صحیح این افراد را به 19 درصد موافق وارد کرد.

 

خانواده‌ها نیازمند آموزش هستند

حجت‌الاسلام‌والمسلین «احسان عوض‌نژاد» سرپرست نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان نیز اظهار کرد: هنگامی که در یک نظام نگاه می‌کنیم مهمترین اصلی که مقام معظم رهبری خیلی به آن می‌پردازند بحث فرهنگ است، ما باید فرهنگسازی کنیم و نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر فرهنگ اسلامی است که باید از دو عنصر خانواده و فضای آموزش شروع کرد.

وی گفت: متأسفانه خانواده رها شده زمانی در قم روی این موارد مانور می‌دادیم و کارگاه برگزار می‌کردیم که بعد از آن خدمت مقام معظم رهبری رفتیم ، آقا فرمودند من بهتر از شما این مسائل رامی‌بینم، طرح شما کجاست؟ ایشان فرمودند شما فضای آموزش را دستتان بگیرید.

 

وی با تأکید بر این‌که باید موانع را رفع کنیم، تصریح کرد: متأسفانه موانع زیادی داریم. شما کشورهای اروپایی را می‌فرمائید در آنجا تهاجم فرهنگی به میزانی که علیه ایران است، وجود ندارد. دور تا دور ایران با ابزارهای مختلفی کار می‌کنند چون می‌خواهند این اسلامیت را از ایران بگیرند.

این کارشناس دینی تصریح کرد: شما در تاریخ نگاه کنید اندلس اسپانیا که حکومت آن‌ها 700 سال اسلامی بود با دو آیتم آن را نابود کردند یکی برهنگی و دیگری شرب خمر، و ما هم امروز خانواده را رها کردیم و تهاجمات از طریق فضای مجازی تا درون خانواده‌ها نفوذ کرده و تا دیروز ماهواره بود و امروز گوشی‌های هوشمند جای آن را گرفته‌اند.

عوض‌نژاد ادامه داد: متأسفانه موانع رفع نشده و برای خانواده‌ها هم کار آموزشی نکردیم و خانواده‌ها نیازمند مشاوره هستند و نمی‌دانند بچه‌ها چرا به سمت مسائل جنسی گرایش پیدا کرده‌اند؟ چون نمی‌دانند دین مبین اسلام می‌گوید اتاق بچه‌ات را جدا کن.

 

نگاه‌ها به مقوله‌ی فرهنگ سرسری و سبک است

وی گفت: متأسفانه در نظام آموزشی ما هم وقتی که سند 2030 می‌خواهد اجرا شود یعنی نسبت به آموزه‌های دینی بی‌توجه هستیم و این قدر روی رفع موانع کار نکردیم که مقام معظم رهبری یک وقت تهاجم فرهنگی را مطرح کردند و زمان دیگر از این مقوله به‌عنوان شبیخون فرهنگی یاد کردند و اخیراً می‌فرمایند قتلگاه فرهنگی، این‌ها هشدارهایی است که به ما می‌گوید نگاه‌ها به مقوله‌ی فرهنگ نگاهی سرسری و سبک است و در چهار بنر و چند نامه و چند گزارش به مرکز خلاصه می‌شود و نمی‌دانیم دود این نوع نگاه اول به چشم خود ما و خانواده‌های خود ما می‌رود.

سرپرست نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور گفت: حجاب به معنای پوشش از نگاه فقه دو بعد دارد، یک بعد ایجابی و یک بعد سلبی دارد، ایجابی را همه می‌دانند اما نگاه دیگر یعنی سلبی به معنای حرام بودن خودنمایی برای نامحرم است، متأسفانه روی این نگاه سلبی کار نشده است.

وی تصریح کرد: در بحث سبک زندگی برای خانواده‌ها کارگاه نگذاشته‌ایم، تا به پرسش‌های خانواده‌ها پاسخ دهیم، مثلاً مردان ما برای توجه به خودنمایی زنان در خانواده‌ها مهارت ندارند.

 

خاستگاه فقهی حجاب، احترام زن مسلمان و پرهیز از مفسده

 

 

این کارشناس دینی با بیان این‌که خاستگاه فقهی حجاب برای حفظ حرمت و احترام زن مسلمان و پرهیز از مفسده است، گفت: امروز متأسفانه نسبت به بدحجابی بی‌تفاوتی‌هایی را در جامعه می‌بینیم و دود رفتار بدحجابان به چشم همه‌ی خانواده‌ها می‌رود.

وی افزود: آمار بالای بخشی از ناهنجاری‌ها ریشه در ضعیف شدن اعتقادات دینی دارد از همین‌رو در احادیث و روایات به این موضوع توجه شده و ائمه از خانواده‌ها خواسته‌اند که با انسان بی‌نماز و شراب‌خوار وصلت نکنند.

 

به جوانان باور درونی بدهیم

«سعید محمودی» نماینده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: هرچند نقد به وزارت فرهنگ و ارشاد در برنامه‌های فرهنگی زیاد است اما صحبت دوستان هم جای نقد دارد، مثلاً این‌که همه‌ی بودجه برنامه‌های فرهنگی را به حوزه‌ها بدهیم، نمی‌تواند درست باشد، در حالی که ظرفیت بسیار بزرگی در حوزه‌ها و مساجد داریم و در هر محله‌ای یک مسجد هست، اما از این ظرفیت چه استفاده‌ای کرده‌ایم؟

 

مشکل بدحجابی با نمایشگاه و جشنواره قابل حل نیست

وی ادامه داد: هر چند می‌گوئیم جنگ نرم، اما متأسفانه ظرافت‌های این جنگ را درک نکرده‌ایم که راهکار را ارائه دهیم. امروز در سطح جامعه شاهد مقاومت در برابر دستورالعمل‌ها و نگاه از بالا هستیم و این مشکلات با کار نمایشگاه و جشنواره قابل حل نیست؟

 

 

نماینده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد سلامی استان گفت: تکرار صرف واژه حجاب بدون نوآوری‌ برای نسل جدید بیزاری می‌آورد و باید نشست‌های این چنینی با تنوع ویژه در میان نوجوانان و جوانان برگزار شود. کشورهای خارجی هم به سمت حجاب رو می‌آورند چون به مزیت‌های حجاب باور درونی پیدا کرده‌اند و ما هم باید بر روی افکار مردم کار کنیم چون اگر فکر جامعه درست شود یک جامعه درست خواهد شد.

 

نیروی انتظامی بیش از پیش دست به دامن سازمان‌های مردم‌نهاد شود

وی با بیان این‌که نیروی انتظامی باید بیش از پیش دست به دامن سازمان‌های مردم‌نهاد شود، ادامه داد: متأسفانه ما هنوز جامعه‌ی خود را آن گونه که باید نشناخته‌ایم.

محمودی گفت: نهادینه کردن لباس محلی و حفظ سنت‌ها خوب است اما در ایلام لباسی که مختص به بانوان ایلامی باشد نیست و تعریف خاصی در این زمینه نداریم.

 

دستگاه‌های فرهنگی وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام دهند

سرهنگ «امیر همتی»، رئیس پلیس امنیت عمومی استان نیز اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تقریباً 26 دستگاه متولی کار فرهنگی در بحث حجاب و عفاف هستند و وظایف دستگاه‌ها نیز مشخص شده است.

وی گفت: در برخی دستگاه‌ها مانند صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه‌ها یکسری کارها انجام شده و ما تنها وظیفه نیروی انتظامی و دستگاه قضا ملموس است و هم‌اکنون با توجه به شرایط، وضعیت سلبی پاسخگو نیست و باید با اقدامات فرهنگی وارد شویم و انتظار داریم یک سازمان برای بررسی فعالیت‌ نهادهای متولی انتخاب و مشخص شود چه دستگاهی به وظیفه خود عمل کرده و چه دستگاهی کم‌کاری کرده است؟

 

 

همتی تصریح کرد: در گشت ارشاد در سطح شهر ایلام در خیلی از موارد که به یک خانم تذکر می‌دهیم با اعتراض مادرش مواجه می‌شویم که می‌گوید دختر من است و من اجازه این نوع پوشش به او داده‌ام. در خیلی از موارد هم مردم شکایت دارند که چرا برخورد نمی‌کنید و در برخی شکایت‌ها هم از رفتار پلیس در این زمینه شکایت می‌شود و به هر شکلی که رفتار می‌کنیم از یک طرف مورد انتقاد قرار می‌گیریم.

رئیس پلیس امنیت عمومی استان گفت: انتظار داریم همه دستگاه‌ها به وظیفه‌ی خود عمل کنند تا کار هم ما بهتر و تأثیرگذارتر باشد.

 

تشکیل کارگروه‌های ویژه می‌تواند کارساز باشد/ به خودنمایی جوانان جهت دهیم

حجت‌الاسلام و المسلمین «حسن محتشمی» رئیس عقیدتی سیاسی انتظامی استان نیز گفت: استعمار دو قرن بود جدایی دین از سیاست را مطرح کرد و سال 57 عکس آن اتفاق افتاد و امروز پیش‌بینی جامعه‌شناسان این است که پایان این قرن اکثر کشورهای اروپایی مسلمان می‌شود.

وی اظهار کرد: در این کشورها بیش از 70 جلد کتاب در زمینه مدیریت اسلامی چاپ شده است، یواش یواش بحث رفتار سازمانی و معنویت را در این کتاب‌ها مطرح می‌کنند این در حالی است که تا سال 2003 بزرگان مدیریت نمی‌توانستند نام خدا را در کتاب‌های خود بیاورند.

 

محتشمی با بیان این‌که وضعیت عفاف و حجاب ایران در مقایسه با تهاجم فرهنگی بسیار خوب است، ادامه داد: عفاف امری درونی و نفسانی است و به معنای خودنگهداری در مقابل شهوت‌هاست و یکی از ظهورات عفاف، حجاب است و پوشش لزوماً نشانه‌ی عفاف نیست.

وی با تأکید بر این‌که خودنمایی یکی از ویژگی‌های فطری انسان است، ادامه داد: دختر و پسر باید خود را نشان دهد اما ما باید با کار فرهنگی به این خودنمایی جهت دهیم.

 

 

رئیس عقیدتی سیاسی انتظامی استان گفت: ما چون نظام جدید و الگوی جدید حکومتی هستیم کل جهان استعمار با ما ضد است که نمونه‌اش را در برجام شاهد بودیم، چقدر ما در این رابطه کوتاه آمدیم، چکار کردند؟

محتشمی تصریح کرد: در این زمینه نیروی انتظامی ضابط قانون است و پیشگیری باید در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها انجام شود.

وی پیشنهاد داد کارگروه‌هایی در زمینه‌های مختلف تشکیل و نشست‌هایی برگزار شود تا نتایجی بگیریم و از سازمان‌های مردم‌نهاد هم در این زمینه دعوت شود تا در زمینه‌ی نهادینه کردن قانون‌گذاری و عفاف وحجاب وظیفه‌ی خود را انجام دهند.

 

ندانسته به دشمن کمک می‌کنیم

«حسن کاظمی» جانشین انتظامی استان نیز در این‌باره گفت: متأسفانه ما در بسیاری از موارد آب به آسیاب دشمن می‌ریزیم و کاری را انجام می‌دهیم که دشمن برای آن برنامه‌ریزی می‌کند، به‌عنوان مثال در سال‌های گذشته برای مقابله با عروسک‌های «باربی» که الگویی غربی به بچه‌ها آموزش می‌داد عروسک «دارا و سارا» طراحی شد، اما الان در بازار عروسک باربی به راحتی پیدا می‌شود اما خبری از دارا و سارا نیست، یعنی کاری ناقص را انجام دادیم و به دشمن گفتیم ما هم عروسک داریم اما حق با شماست و عروسک داربی بهتر از دارا و سارا است.

وی نمونه دیگر را فروش لباس‌های مدل «مایکل جکسون» در شمال تهران عنوان کرد و گفت: در آن زمان شلوارهای این مد با قیمت ارزان به فروش می‌رفت و در اوایل در داخل جیب هر شلوار 10 هزار تومان قرار داشت، که به تدریج بعد از جا افتادن، پول درون آن حذف و قیمتش نیز از شلوار پارچه‌ای بالاتر رفت.

جانشین انتظامی استان ایلام با تأکید بر این‌که در یک جنگ تمام عیار قرار داریم و باید تاکتیک‌ها را بشناسیم، گفت: متأسفانه ضعیف عمل کرده‌ایم و فقط به‌دنبال دادن آمار و گزارش کار هستیم.

 

جوان ایرانی فریاد می‌زند که به من کمک کنید که چکار کنم؟

کاظمی با اشاره به آمار ارائه شده توسط دکتر طولابی گفت: جوان ایرانی فریاد می‌زند که به من کمک کنید تا بدانم چکار می‌کنم. بنابراین ما به عنوان دستگاه‌های فرهنگ‌ساز باید در این زمینه فعال‌تر عمل کنیم.

 

 

وی با بیان این‌که بخشی از رفتار جوانان ما ریشه در عقده‌های روحی، روانی و درونی دارد، گفت: فرزندان ما خوب تربیت نشده‌اند و فضای مجازی نیز به کمک این نقص آمده و فقر مادی و اقتصادی نیز مشکل را دوچندان کرده و دشمن نیز تاکتیک خود را عوض کرده اما ما هنوز سر جای خود هستیم.

جانشین انتظامی استان ایلام تصریح کرد: باید حوزه اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در این زمینه تقویت شود چون متأسفانه برخی برنامه‌ها در رسانه‌ی ملی با مصادیق حجاب و عفاف در تعارض است و در جامعه نیز حتی در دستگاه‌های دولتی دوگانگی‌هایی را می‌بینیم.

کاظمی تقویت بعد ایمان و تقوا را وظیفه‌ی همه دستگاه‌ها در کنار رسالت‌های ذاتی دانست و تصریح کرد: باید در این زمینه الگوی مناسب مورد پذیرش را به جامعه معرفی و از جنبه ایجابی برای نهادینه کردن حجاب و عفاف کمک بگیریم.

وی با تأکید بر این‌که باید در این زمینه وظیفه دستگاه‌ها را مشخص و متناسب با آن به آن‌ها بودجه اختصاص داد، گفت: در کنار این موارد هماهنگ عمل کردن و پرهیز از جزیره‌ای و سلیقه‌ای عمل کردن می‌تواند راهگشا باشد.

 

کاظمی یادآور شد: نقش مردان در گسترش حجاب و عفاف در نقش‌های همسر و پدر ویژه است و هماهنگی والدین در معرفی الگو در عمل می‌تواند زمینه داشتن نسلی آگاه و عامل به حجاب و عفاف را فراهم کند.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار