موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
15760
۱۱ بهمن ۱۳۹۵

جادوگران نمایشنامه‏ هایی برای اجرا در مدرسه

نمایش‏هایی که در مدرسه اجرا می‏شوند اغلب آن‏قدر در زندگی دانش‏ آموزان نقش بسزایی دارند که هرگز از خاطرات کودکی‏شان پاک نمی‏شوند. گاهی وقت‏ها مسیر زندگی دانش آموز را عوض می‏ کنند.

به گزارش کودک پرس، تئاترهای دانش‏ آموزی یکی از اولین پله ‏های ورود به دنیای جدی‏ هنر و کشف استعداد محسوب می‏شود، اما در ایران متن‏ هایی که برای اجرا در مدرسه نوشته شده باشند بسیار کم هستند، متن‏هایی که امکانات مدارس را در نظر گرفته باشند و برای اجرای کودکان و نوجوانان نوشته شده باشند. کتاب حاضر نمایشنامه‏ای است که برای همین امر نوشته شده و آن هم براساس داستانی از یکی از محبوب‏ترین نویسندگان ادبیات کودک: رولد دال. در ایران هم هر کودک شیفته‏ ادبیات و کتاب داستان‏های رولد دال را خوانده و حالا این نمایشنامه اقتباسی است از داستان‏های او.

در جادوگرها، دال، استادِ قصه‏ گویی، امکانات فراوانی را برای نمایشی کردن و اجرا و اقتباس در اختیارمان گذاشته است. این داستان سرشار است از شوخی، دلهره، جادو، پیروزیِ خیر بر شر و در بطنِ خودش، عشق بین یک پسربچه و مادربزرگی که دارد. در سال‏های اخیر بعضی مدارس، موسسات نمایشی و گروه‏هایی از جوانان وقت و علاقه اجرای نمایش‏های کامل‏تر را پیدا کرده‏اند. اجرای بخش‏های هیجان‏انگیزِ این داستان در چند پرده ایده جالبی است. بعضی پرده‏ها بازیگران کمتر می‏خواهند و بعضی پرده‏ها کل کلاس را. طراحی‏ صحنه بعضی‏ هایشان پیچیده ‏تر است و طراحی بعضی‏ های دیگر نه، اما تمام‏شان آن‏قدری جان‏ دار هستند که هم بازیگر و هم مخاطب را راضی نگه دارند.

 

مجموعه جادوگران که به زودی از انتشارات دنیای اقتصاد منتشر می شود، از سری کتاب های مجموعه دارکوب خواهد بود که  تا امروز بیش از چهل عنوان از آثار برگزیده بین ‏المللی را برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است، کتاب‏هایی که علاوه‌بر دریافت جوایز جهانی به‌دلیل محتوای آموزنده از جمله پرداختن به مسائلی همچون برابری، نفی نژادپرستی، احترام و احساس وظیفه نسبت به محیط زیست، سعی می‏کنند کودکان را با مسوولیت‏ پذیری اجتماعی آشنا کنند. ضمنا همه اینها از دل داستان‏هایی جذاب و خواندنی و بدون افتادن در دام شعارزدگی مهیا شده است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار