موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/استانها
15749
۱۰ بهمن ۱۳۹۵

کار تربیتی عمیق و اصیل را در آموزش و پرورش فراموش کرده‌ایم.

محمدجعفر دوستداری، فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله (عج) شیراز، صبح امروز در نشستی خبری در سپاه ناحیه بقیةالله (عج) این شهر اظهار داشت: برای ایجاد تربیت عمیق دینی، نیاز به یک انقلاب در آموزش‌ و پرورش داریم.

به گزارش کودک پرس، محمدجعفر دوستداری صبح امروز در نشستی خبری در سپاه ناحیه بقیةالله (عج) این شهر اظهار داشت: دهه فجر ایام بازخوانی تئوری انقلاب اسلامی است که باید مبانی اصیل انقلاب برای مردم تشریح و گفتمان رهبری حکیم و فرزانه در جامعه جاری و ساری شود.

وی با اشاره به چهار غفلت بزرگ در کشور در زمینه نشناختن مبانی اصیل تربیتی در آموزش‌وپرورش، مسجد، خانواده و … تصریح کرد: امروز به دلیل سیستم اشتباه آموزش‌وپرورش و رویکرد صرف آموزشی، شکلی و حجمی این نهاد بسیار مهم، در بحث تربیت نسل آینده با مشکل جدی روبه‌رو شده‌ایم و دانش‌آموز ما در مدارس هنر زندگی را یاد نمی‌گیرد.

این مقام مسؤول افزود: برگزاری کلاس‌های فشرده آموزشی و خسته کردن روح و روان دانش‌آموز نتیجه رویکرد شکلی‌گرایانه در آموزش‌وپرورش است که ذهن دانش‌آموز را پر از محفوظاتی می‌کند که بیشتر آن برای زندگی آینده وی به کار نمی‌آید و این سیستم اشتباه‌، کاری به دولت‌ها نیز ندارد چراکه در اصل و مبنا مشکل دارد.

 

فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله (عج) شیراز با اشاره به اینکه سیستم بیمار آموزش‌وپرورش نیاز به یک انقلاب دارد، خاطرنشان کرد: در سند طرح تحول بنیادین 46 ویژگی برای دانش‌آموز طراز جمهوری اسلامی در نظر گرفته‌شده که شوربختانه در سیستم فعلی آموزشی حتی درصد پایینی از این طراز را در خروجی‌های آموزش‌وپرورش نمی‌بینیم و ریشه این بدبختی‌ها به این دلیل است که کار تربیتی عمیق و اصیل را در این نهاد، فراموش کرده‌ایم.

دوستداری با اشاره به غفلت دیگر در ضعیف شدن جایگاه مساجد در جامعه نیز گفت: 97 درصد شهدای ما تربیت‌شده مساجد بودند اما امروز مسجد کارکرد حقیقی خود را ازدست‌ داده و تنها به خواندن یک ذکر نماز بسنده می‌شود که در همین نماز نیز جای جوانان در مسجد خالی است، درصورتی‌که برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی مسجد یک محور اساسی محسوب می‌شود و باید در طراز جمهوری اسلامی ایران، مساجد را احیا کنیم.

 

وی نشناختن لایه‌های زیرین تهاجم فرهنگی را به‌عنوان غفلت سوم عنوان کرد و اظهار داشت: ما هنوز ابعاد پیچیده تهاجم فرهنگی را که به تعبیر رهبری عزیز شبیخون فرهنگی است نشناخته‌ایم و با غفلت از لایه‌های زیرین این شبیخون، تنها به‌ظاهر افراد و کارها بسنده کردیم درحالی‌که باید برگردیم و مبانی تربیتی عمیق و ژرف دینی خود را دوباره نهادینه کرده و نسل امروز را که در کف مدارس و جامعه در حال تلف شدن است، نجات دهیم.

 

این مقام مسؤول غفلت از نظام انسان‌ساز خانواده را چهارمین غفلت موجود در جامعه دانست و تصریح کرد: نظام خانواده در کشور ما متولی ندارد و هیچ‌کس برای احیای نظام خانواده برنامه‌ای ارائه نمی‌دهد، درصورتی‌که تمام دغدغه پدران و مادران ما تربیت صحیح فرزندان بوده که شوربختانه با هجمه سنگین فرهنگی، نظام خانواده نیز با چالش جدی روبه‌رو شده است.

فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله (عج) شیراز در ادامه این نشست با اشاره به برنامه ناحیه متبوع در ایام دهه فجر، خاطرنشان کرد: در دهه فجر ما باید از این غفلت‌ها با بازخوانی تئوری انقلاب درس گرفته و بدانیم که مبانی انقلاب چه بوده و برای چه این ایام گرامی داشته می‌شود، نه اینکه برنامه‌های ما تنها به یک جشن و مراسم ختم شود.

دوستداری در تشریح برنامه‌های سپاه ناحیه بقیةالله (عج) در ایام دهه فجر اظهار داشت: امسال با رویکرد عمق‌بخشی به مفاهیم انقلاب 700 برنامه را در 30 حوزه مقاومت اجرا خواهیم کرد که 60 نشست روشن‌گری، 90 مسابقه ورزشی و 50 یادواره شهدا ازجمله این برنامه‌ها است، افزون‌بر اینکه مسابقه کتاب‌خوانی، اعزام تیم پزشکی به مناطق محروم، مستقر شدن اکیپ‌های انتقال خون در پایگاه‌ها، برگزاری جشن در مدارس و…را نیز مدنظر خواهیم داشت.

وی با اشاره به اولویت‌های چند برنامه تخصصی نیز گفت: اجرای سرود دانش‌آموزی در بازارچه‌ها و مراکز تفریحی به‌صورت زنده، پرده‌خوانی شهدا در مساجد، اکران فیلم‌های جشنواره مردمی عمار، برپایی نمایشگاه دستاوردهای انقلاب با روایتگری دانش‌آموزان، ترغیب مردم برای استفاده از کالای ایرانی با برگزاری نمایشگاه «راه‌حل خودمانی» و…از دیگر برنامه‌های سپاه ناحیه بقیةالله (عج) در ایام دهه فجر خواهد بود.

 

این مقام مسؤول همچنین از برگزاری جشنواره سرود بچه‌های مسجد برای نخستین‌بار در این استان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به طرح بزرگ امام هادی (ع) و باهدف رساندن مساجد به طراز جمهوری اسلامی، این جشنواره سرود نیز بین مساجد برگزار خواهد شد تا هدف ما که در این طرح اتصال بیشتر دانش‌آموزان با مدارس است، محقق شود.

فرمانده سپاه ناحیه بقیةالله (عج) شیراز در ابتدای این نشست خبری، زنده نگه‌داشتن مفاهیم انقلابی و ایجاد امیدآفرینی و نشاط عمومی در جامعه را از اهداف برگزاری مراسم در دهه فجر عنوان کرد که در این راستا بصیرت‌افزایی، خودباوری و دشمن‌شناسی به‌عنوان اصول کلی برنامه‌ها در نظر گرفته‌ شده است.

 

 

منبع: مرور نیوز 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار