15743
۱۰ بهمن ۱۳۹۵

سونوگرافی های پی در پی خطری برای جنین

علم پزشکی در دهه‌های اخیر برای مادران و جنین‌های پرخطر از فناوری عمل جراحی کمک گرفته است. این در حالی است که تعدادی از این اقدامات درمانی باید در مرکز خاص و مورد تایید شخص پزشک یا ماما انجام شود.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران درباره وضعیت روند بارداری و زایمان مناسب می‌گوید:‌ در ماه‌های نخست بارداری برای ارزیابی وضعیت سلامت مادر و نوزاد آزمایش‌های پایه همچون تعیین قند خون و شناسایی برخی بیماری‌های عفونی خطرساز برای مادر و جنین تجویز می‌شود، چون برای ارزیابی وضعیت سلامت مادر و جنین بنابر دستورالعمل کشوری صادر شده از سوی اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، اقدامات لازم انجام می‌شود.

 

براساس این دستورالعمل در هفته ۱۱ و۱۲ بارداری سونوگرافی و غربالگری برای بررسی اختلال‌های کروموزوم همچون وجود سندروم‌ دان و دیگر اختلال‌ها باید انجام شود. در اصل انجام این سونوگرافی و غربالگری به مادر پیشنهاد می‌شود. این در حالی است که برخی از مادران هیچ ضرورتی بر انجام آزمایش‌ و سونوگرافی ندارند و جنین‌ را به هر شکل می‌پذیرند. برای مثال هم‌اکنون برخی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته الکترونیک کمتر متقاضی انجام این‌گونه آزمایش‌های و سونوگرافی‌ها هستند. در مرحله بعد یعنی در هفته هجدهم بارداری برای بررسی وجود ناهنجاری‌های بزرگ در جنین سونوگرافی تجویز می‌شود تا بتوان وضعیت جنین را مورد ارزیابی قرار داد. براساس قانون در صورت بروز ناهنجاری‌های بارداری برای مادر و جنین در هفته هجدهم بارداری مجوز سقط صادر می‌شود. قانونگذار درصورت بروز هرگونه نارسایی برای جنین یا احتمال خطر بارداری برای مادر اجازه سقط جنین تا هفته بیستم بارداری را صادر کرده است. این در حالی است که بعد از مهلت صادر شده از سوی قانونگذار مجوز سقط جنین صادر نمی‌شود.

 

ناهید خداکرمی می‌افزاید: اگر وضعیت جنین و مادر بر اساس نتایج آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها تا هفته بیستم بارداری مناسب گزارش شود دیگر تا پایان دوره بارداری نیاز به انجام سونوگرافی نیست. همچنین در سه ماهه سوم‌ بارداری فقط برای بررسی میزان مایع آمونیوتیک یا احتمال بروز مشکلات از سوی ماما یا پزشک زنان انجام سونوگرافی پیشنهاد می‌شود. این در حالی است که هرگونه پیشنهاد به مادر باردار برای انجام سونوگرافی یا آزمایش باید بنابر تمایل او انجام شود و اعضای تیم‌درمان نمی‌توانند او را مکلف به‌ انجام چنین اقداماتی کنند.

 

انجام سونوگرافی‌های غیرضرور ممنوع

با وجود اینکه امواج سونوگرافی به‌ظاهر بی‌ضرر است، اما انجام چندین سونوگرافی در دوران بارداری به جنین صدمه می‌زند. به گزارش دیلی میل، در گذشته دانشمندان با بررسی موش‌های باردار متوجه شدند وضعیت مغز جنین موش‌های در معرض امواج سونوگرافی تغییر کرده است، اما به‌ دلیل اطمینان خاطر از این موضوع بررسی‌های خود را روی میمون‌ها تکرار کردند و نتیجه مشابه بود. البته متخصصان معتقدند انجام سونوگرافی کمک مناسبی به تشخیص برخی ناهنجاری‌ها و وضعیت بافت‌شناسی در جنین می‌کند، به همین دلیل نباید انجام آن را برای خانم‌های باردار ممنوع اعلام کرد. برخی زنان باردار برای اطمینان از وضعیت جنین یا اطلاع از جنسیت آن چندین بار در طول دوران بارداری تحت امواج سونوگرافی قرار می‌گیرند که این‌گونه اقدامات می‌تواند برای سلامت جنین مضر باشد. با توجه به اینکه امواج سونوگرافی موجب اختلال در روند رشد سلول‌های مغز می‌شود به نسبت جبران آن دشوار و غیرممکن است، بنابراین قرار گرفتن در معرض امواج سونوگرافی به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر می‌تواند مشکلات قابل ملاحظه‌ای را هرچند در مقیاس کوچک برای جنین به وجود آورد.

 

منبع: فردا نیوز

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار