موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
15740
۱۰ بهمن ۱۳۹۵

«امنیت خانواده و فرزند پروری با آسیب شناسی فضای مجازی»

کارگاه آموزشی امنیت خانواده و فرزند پروری با آسیب شناسی فضای مجازی با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و هیات فرهنگی مذهبی اساتید، متمسکین به قرآن و عترت دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

حجت الاسلام تراشیون در ابتدا به بحث رسانه و خانواده در قالب کلی پرداخته و گفت: بحث امروز ما در حوزه ارتباطات رسانه ای است و در سه گام به آن می پردازیم. گام اول این که در کجای کار هستیم و گام دوم بیان آسیب ها و در نهایت در گام سوم نحوه برخورد با این آسیب ها را بررسی خواهیم کرد.

وی در گام اول با ارائه آمار و ارقام از منابع رسمی به مساله رسانه پرداخت. حجت الاسلام تراشیون در ادامه گفت: میانگین استفاده از اینترنت در جهان را 30 دقیقه در شبانه روز است در حالی که نیمی از جمعیت دنیا به اینترنت دسترسی ندارند. در ایران این زمان به 5 ساعت در شبانه روز می باشد. وی در ادامه بحث رسانه به تلویزیون اشاره کرد و گفت: آمار در دنیا نداریم ولی در ایران میانگین مشاهده تلویزیون 3 ساعت در روز است در صورتی که در کشوری مثل انگلستان این زمان 2 ساعت می باشد. این یعنی متاسفانه نسبت به کشورهای توسعه یافته زیاد تلویزیون میبینیم. این فعال حوزه رسانه با پرداختن به یکی دیگر از شاخه های رسانه که همان بازی های رایانه ای است گفت: درامد این بازی ها در دنیا در سال 2003 مبلغ 23.5 میلیارد دلار بوده و در سال 2005 به 58 میلیارد دلار رسیده و در سال2011 این مبلغ به 101 میلیارد دلار رسید. وی گفت: امروز کار به جایی رسیده که حتی دختران و زنان را سرگرم بازی کردند. ایشان در ادامه به صحبت اخیر رئیس بنیاد ملی بازی های رسانه ای اشاره کرد و گفت: در کشور حدود 20 میلیون کاربر بازی های رایانه ای داریم که به طور متوسط 24 دقیقه در روز وقت صرف این بازی ها می کنند.

 

حجت الاسلام تراشیون با مطرح کردن بحث مطالعه کتاب گفت: میزان مطالع کتاب در کشورهای توسعه یافته 45 دقیقه در روز است که این میزان در ایران به صورت خوشبینانه 8 دقیقه است.

وی در جمع بندی گام اول گفت: وضعیت مطلوبی نداریم و ادامه این حالت بسیار نگران کننده است.

 

وی در گام دوم (بیان آسیب ها) با رسم یک هرم نشان داد که هر رسانه در کجای این هرم قرار دارد و نقشش چیست. این فعال حوزه رسانه به تشریح این هرم پرداخت و گفت: این هرم 10 طبقه دارد که در طبقه بالا بازی های رایانه ای قرار دارد و در طبقه بعدی شبکه های اجتماعی و در طبقه آخر کتاب جای دارد. ما در این هرم هر چه به راس آن نزدیک می شویم افزایش اثر گذاری را بر مخاطب مشاهده می کنیم. یعنی به طور مثال شبکه های اجتماعی در زمان کمی روی مخاطبان اثر می گذارد و هر چه به پایین هرم حرکت کنیم افزایش تمرکز برای مخاطب را داریم.

 

وی در ادامه بیان آسیب های رسانه گفت رسانه های جدید باعث منفعل شدن انسان می شود در صورتی که مثلا کتاب انسان را فعال می کند. از دیگر اثرات بد رسانه ایجاد پرخاشگری مخصوصا در کودکان و نوجوانان است. وی گفت: بچه ها در 13 تا 14 سالگی در دوران طلایی تربیت هستند و ساختن زیر ساخت های تربیت بعد از این سن خیلی سخت می شود. تعریف شخصیت از دیگر بخش های سخنان ایشان بود که شخصیت یعنی آن چیزی که انسان واقعا هست. شخصیت انسان در سه دوره شکل می گیرد 1: تا 7 سالگی 70 درصد، تا 13 سالگی 90 درصد و تا 21 سالگی 100 درصد.

مدیریت رسانه آخرین بخش سخنان ایشان بود. وی گفت: مدیریت نامحسوس بهترین نوع برخورد با رسانه هاست که کمترین درگیری را با کودک و نوجوان داراست.

 

 

این کارگاه در روز سه شنبه 5 بهمن ساعت 8:30 صبح در مجموعه تالارهای مفاخر دانشگاه برگزار شد.

فایل صوتی این برنامه از طریق پایگاه اینترنتی نهاد نمیاندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان (www.nahadiut.ir) قابل دسترسی است.

 

منبع:  نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار