15697
۱۰ بهمن ۱۳۹۵

کودکان معلول در آبدانان مرکز توانبخشی ندارند

با وجود بیش از 38 کودک زیر 5سال در شهرستان آبدانان که دارای معلولیت های حسمی و ذهنی هستند این شهرستان فاقد مرکز توانبخشی است.

به گزارش کودک پرس، شهرستان آبدانان باوجود بیش از ۳۸کودک زیر 5 سال که مبتلا به معلولیت جسمی و ذهنی هستند فاقد مرکز توانبخشی است و والدین برای کارهایی مانند کاردرمانی جسمی و ذهنی وگفتاردرمانی فیزیوتراپی و…باید کلی هزینه کنند و باتوجه به اینکه هزینه های درمان بالا، همیشگی و روزانه باید پرداخت شودبار مالی زیاد برای خانواده ها دارد و در صورت ادامه ندادن درمان باعث مشکلات فراوانی در آینده برای کودکان به وجود می آئید که قابل درمان نیست و در بعضی از موارد والدین برای انجانم درمان کودکانشان به استانهای مجاور مراجعه می کنند که بسیار هزینه بر و سخت است.

 

در سایر جوامع جهانی، افراد معلول ذهنی جایگاه ویژه‌ای داشته و از خدمات خاص خود برخوردار هستند، و علاوه بر امکانات مردمی که به صورت روزانه و ماهانه و حتی سالانه بر آنها گسیل می‌شود، و دولت‌ها نیز امکانات و تسهیلات خاصی برای کمک به این افراد و مراکز تحت پوشش آنان پیش‌بینی می‌کند.

معلولان ذهنی و در متن آن کودکان بی‌سرپرستی که دچار بیماری‌هایی چون سندرم هستند، در جامعه ما تقریبا به فراموشی سپرده شده‌اند، و توجه به آنها منوط به کارهای تبلیغاتی و و شرایط خاصی است.

متاسفانه در این بین خانواده‌های دارای معلول ذهنی در معرض انواع ناراحتی‌ها و مشکلات قرار دارند که در نگهداری و رسیدگی به وضع فرزندشان موثر می‌باشد و موجب می‌شود که خانواده روند زندگی طبیعی خود را از دست بدهد.

ادامه این وضع ممکن است به فروپاشی نظام خانواده و یا طرد فرزند معلول منجر شود که لازم است در موقع مناسب و با تمهیدات لازم از بروز چنین واقعه‌ای جلوگیری به عمل آید و این مهم عملی نیست مگر در شرایطی که شناخت کامل از خانواده‌ها و معلولان آنها موجود باشد و برنامه‌ها با توجه به این اطلاعات و شناخت‌ها انتخاب گردد.

 

دکتر”نصرت الله علیزاده “رئیس شبکه بهداشت آبدانان در گفتگو با خبرنگار آبدانان خبر اظهار داشت:متاسفانه بجز اصفهان و شیراز که دارای  “مرکز جامع تکامل کودک” هستند،در سایر شهرها با تعامل شبکه های بهداشتی ودرمانی و بهزیستی به کودکان مذکور خدماتی ارائه می شود.
وی با اشاره به اینکه مراکز مذکور در شیراز واصفهان از استانداردهای روز برخوردارند افزود هردو مرکز یاد شده ویک مرکز مشابه با فعالیتهای محدودتر در تبریز توسط موسسات خیریه وخیرین آن مناطق به بهره برداری رسیده است

علیزاده اضافه کرد:در جلسه ای که آبان ماه سال جاری در مرکز بهداشت شهرستان با حضور ریاست بهزیستی شهرستان تشکیل گردید، مقرر شد،معاینه وویزیت تمام کودکان شهرستان با توجه به استانداردهای وزارتی انجام گرفته و کودکان شناسایی شده طی سپری نمودن مراحل غربالگری اختصاصی با تشخیص نوع بیماری،معلولیت و ناتوانی بمنظور دریافت خدمات توانبخشی ، کاردرمانی،گفتاردرمانی و فیزیوتراپی و… به بهزیستی شهرستان معرفی شوند،که این امر به نحو شایسته ای در جریان است.

وی با اشاره به اینکه آمار ،معلولیت در آبدانان کمی بیشتر از این تعداد بوده اضافه کرد: هر هفته ما شاهد صف های طویل مردم در این شهرستان در روزهای چهارشنبه برای تحت پوشش قرار گرفتن زیر نظر بهزیستی هستیم،که متاسفانه این حجم سنگین وترافیک پرونده ها که از طرف مردم و گاها با سفارش بر بهزیستی تحمیل شده،باعث شده که بهزیستی شهرستان رسالت واقعی خود که ارائه ی کمی و کیفی خدمات فوق الذکر به معلولین بوده را به نحو احسن به سامان نرساند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان آبدانان گفت: و موسسات خیریه،سمن ها، خیرین و آحاد مردم باید نسبت به اوضاع شهر و شهرستان اهتمام ویژه داشته باشند.

 

منبع: ایلام بیدار 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار