15666
۱۰ بهمن ۱۳۹۵

پلاک پرنده

به‌تازگی مجموعه شعری به نام« پلاک پرنده» از زهرا محدثی‌ خراسانی به چاپ رسیده است. از این شاعر خراسانی تاکنون کتاب‌های از شب سرد زمین، شهود شرقی، غم چیز دیگریست و کوچه اقاقیا منتشر شده است. او از روند رو به رشد در حوزه شعر کودک ونوجوان می گوید.

به گزارش کودک پرس، زهرا محدثی‌خراسانی در خصوص کتاب جدید خود گفت: کتاب«پلاک پرنده» مجموعه شعر کودکان و نوجوانان است که باحمایت نشر ستاره‌ها و کنگره سرداران و۲۳هزار شهید استان خراسان به‌تازگی چاپ شده است. نویسنده مجموعه شعر «از شب سرد زمین» درباره اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع دفاع مقدس در شعر برای کودکان و نوجوانان کشور افزود: آشنایی با فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس برای نسل‌های چهارم وپنجم و درمجموع همه آمدگان کشور ما به لحاظ فرهنگی یک ضرورت استراتژیک است. این گونه ادبیات و شعرهایی که شاعران در حوزه کودک ونوجوان سروده‌اند یا می‌سرایند، با هدف آشنایی بیشتر این قشر بافضاها و مفاهیم جنگ، مقاومت، فداکاری دفاع مقدس و اتفاقاتی که در سال‌های گذشته در جامعه وتاریخ معاصر کشور خودشان رخ داده است، ضرورت دارد.

شاعر کتاب «غم چیز دیگریست» مطرح کرد: در حال حاضر هم بحث شهدای مدافع حرم در جامعه ما وجود دارد اما به لحاظ دوربودن این جنگ از نظر جغرافیایی و خارج از مرزهای کشورمان، برای مخاطب کودک و نوجوان امروز ملموس وعینی نیست.

محدثی افزود: پیشینه جنگ تحمیلی و شناخت فرهنگ دفاع مقدس و انتقال آن به نسل نو از تاکیدات مقام معظم رهبری و مقوله‌ای عمیق است و چیزی نیست که ساده بشود از کنارآن گذشت. محدثی ادامه داد: بچه‌های این سرزمین باید با واقعیت‌های رفته براین کشور و حماسه‌های جنگ هشت‌ساله آشنا شوند و چه ابزاری بهتر از ابزار تاثیرگذار و قدرتمند شعر که در کودکان، هم باعث تقویت حس افتخار و هم ایجاد احساس عزت و هویت اسلامی‌ایرانی بکند.

 

حرکت‌های امیدوارنه‌ای در حال انجام است

این شاعر مطرح کشور درخصوص وضعیت شعر و ادبیات کودک و نوجوان مشهد تصریح کرد: در حالت کلی، در حوزه شعر کودک ونوجوان و به‌خصوص در حوزه شعر دفاع مقدس، اخیرا حرکت‌ها و توجهاتی دارد دیده می‌شود. شاعر کتاب«کوچه اقاقیا» اظهار کرد: کارهای خوبی با حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و کنگره سرداران و۲۳هزار شهید استان خراسان انجام شده است. وی با اشاره به این نکته که پرداختن به حوزه ادبیات و شعرکودک و نوجوان دفاع مقدس به‌طور حرفه‌ای ومناسب، دیر صورت گرفت، ادامه داد: به‌تازگی کتاب‌های شعری با زمینه مدافعان حرم و با رویکرد خاص شعر فاطمیون برای کودکان و نوجوانان دارد چاپ می‌شود و سفارش و پیشنهادات کاری به شاعران این حوزه داده شده است و حرکت‌های بسیار امیدوارکننده‌ای در این فضای «هنر انقلاب» در حال رخ دادن است.

 

مشهد، ظرفیت خوبی در شعر کودک ونوجوان دارد

شاعر کتاب« شهود شرقی» ضمن اشاره به این مطلب که مشهد، از دیرباز مهد سخن و شاعران بزرگ بوده است، گفت: وضعیت شعر کودک و نوجوان کشور و همچنین مشهد در حوزه دفاع مقدس، به لحاظ سطح کیفی آثار خوب است اما به مرحله‌ای که مشهد در این عرصه به صورت« قطب ادبیات کودک و نوجوان شعر دفاع مقدس» تبدیل شود، نرسیده است و هنوز جای کار دارد.

زهرا محدثی‌خراسانی در پاسخ به این پرسش که کدام شهرکشور را می‌توان قطب شعر کودک و نوجوان درحیطه دفاع مقدس نامید، اظهار کرد: ما هیچ جای ایران را نمی‌توانیم به عنوان قطب شعر کودک ونوجوان دفاع مقدس در نظر بگیریم؛ چون پدیده و اتفاق جوان و نوپاییست و جای کار دارد. وی افزود: به‌طورکلی تا به امروز در کشور و خراسان به شعر کودک و نوجوان پرداخته شده است اما آثار خیلی پرباری در دست نداریم و هنوز خیلی جای کار دارد.

 

 

شاعر مطرح کشور در خصوص اینکه کتاب «پلاک پرنده» از نظر ساختار فنی و قالب به چه صورتی است، گفت: من در این کتاب به لحاظ ساختار و قالب سعی کردم بیشتر قالب‌های جدید را به‌کار ببرم. زهرا محدثی اضافه کرد: بیشتر شعرها را در قالب نیمایی و بخش کمی از شعرهای «پلاک پرنده» را در قالب چهارپاره سروده‌ام.

وی با اشاره به اینکه تصویرگری این اثر را مریم رئیس‌الساداتی به عهده داشته است که از تصویرگران حرفه‌ای کودک ونوجوان است، تصریح کرد: به طور کلی در این کتاب به سمت ملموس‌کردن مفاهیم رفته‌ام یعنی، موضوعات ساده و پیش پا افتاده‌ای که هر کودکی ممکن است آن راتجربه کرده باشد ، در آن زمان به تصویر کشیده‌ام.

محدثی ادامه داد: احساس یک کودک هنگامی که پدرش به جبهه می‌رود و حسی که از خبر شهادت او به‌وجود می‌آید یا درخواست یک نوجوان از مادر برای رفتن به بهشت رضا(ع) و دیدار با پدری که به شهادت رسیده است، نمونه‌های کوچکی از محتوای کار من در این کتاب است.

 

شعرکوک و نوجوان در حوزه مقاومت و دفاع مقدس، بخشی از جریان «شعر انقلاب» است

زهرا محدثی با اشاره به این مطلب که هر قالب هنری که باگفتمان انقلاب اسلامی موافق و بر اهداف آن استوار باشد، جریان انقلاب را تقویت می‌کند، گفت: اگر در حوزه کودک و نوجوان در این زمینه کار شود و به کارهای قوی‌تری دست پیداکنیم، می‌توان آن را جدای از جریان شعر انقلاب درنظر نگرفت.

وی درخصوص راهکارهای رشد در شعر کودک ونوجوان انقلاب و حوزه دفاع مقدس افزود: ارتباط ملموس‌تر و نزدیک‌تر با دنیای بچه‌ها باعث خلاقیت در این نوع موضوع‌هاست، این شاعر خراسانی ادامه داد: ما می‌توانیم به بچه‌ها نزدیک شویم و انتظارات و خواسته‌های آن‌ها را در برخورد با اتفاقاتی نظیر جنگ بدانیم.

محدثی ادامه داد: شاید آن‌ها بیان روشنی برای این مقوله نداشته باشند اما می‌شود از دنیای آن‌ها برای خلاقیت در این مقوله کمک گرفت.

 

منبع: شهر آرا آنلاین

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار