موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
15649
۰۹ بهمن ۱۳۹۵

فرزند‌ پروری به سبک زندگی امروزی

در اکثر خانواده‌های امروزی فرزند سالاری در آنها مشاهده می‌شود به گونه‌ای که به عنوان مثال علی‌رغم مشکلات اقتصادی می‌خواهند همه خواسته‌های فرزند ( هر چند غیر منطقی) را برآورده کنند که این موضوع تبعات منفی به دنبال دارد.

به گزارش کودک پرس، محمدرضا اسدی یونسی، مدیر گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه بیرجند، گفت: قبل از اینکه بخواهیم درباره آسیب‌های فرزند سالاری سخن بگوییم باید فرزند سالاری را تبیین کنیم.

وی اظهار کرد: فرزند سالاری یعنی اینکه در خانواده، محور فرزند، خواسته‌ها و تمایلات او باشد و کانون خانواده بر اساس اهداف فرزندان بچرخد، هر چند خواسته فرزندان منطقی و معقول نباشد که این نوع سبک زندگی بی‌شک آسیب زا است.

مدیر گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه بیرجند بیان کرد: البته فرزندسالاری با کودکمحوری متفاوت است و وقتی می‌گوییم کودک‌محوری یعنی علایق، استعدادها و توانایی‌های او مدنظر باشد و راه رشد و تعالی فرزند فراهم شود که این با فرزند سالاری به معنای همه کاره بودن کودک و نوجوان در خانواده فرق دارد.

اسدی یونسی ادامه داد: متأسفانه اکثر خانواده‌های امروزی فرزند سالاری در آنها مشاهده می‌شود به گونه‌ای که به عنوان مثال علی‌رغم مشکلات اقتصادی می‌خواهند همه خواسته‌های فرزند ( هر چند غیر منطقی) را برآورده کنند که این موضوع تبعات منفی به دنبال دارد.

وی افزود: فرزندسالاری موجب می‌شود، فرزند زیاده‌خواه، پرتوقع، بی‌ملاحظه، جاه طلب، خود شیفته و فاقد احساس مسئولیت تربیت شود و همچنین به قوانین و قواعد اجتماعی و آداب اخلاقی پایبندی نداشته باشد و در حقیقت شخصیت کودک ناسالم شکل می‌گیرد.

مدیر گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه بیرجند گفت: البته فرزند سالاری فقط برای فرزندان مضر نیست بلکه والدین را نیز دچار خستگی، فرسودگی،ناکارآمدی در تربیت و عدم اقتدار کرده و اختلافات آنان با فرزند را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: کسانی که در خانواده‌های فرزند سالار رشد کرده‌اند، پس از تشکیل زندگی مشترک نیز دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند و در این زمینه با موفق نخواهند بود چرا که محور بودن در خانواده موجب می‌شود که توان اداره یک زندگی مشترک را نداشته و فاقد استقلال طلبی لازم باشند.

مدیر گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه بیرجند بیان کرد: برای فاصله گرفتن از فرزند سالاری باید به کودک و نوجوان‌مان متناسب با سن او، مسئولیت بدهیم و به جای تعریف و تمجیدهای بی‌جا از فرزند، فقط برای موفقیت‌های حقیقی‌اش او را تشویق کنیم.

اسدی یونسی ادامه داد: متأسفانه در امر تربیت همواره دچار افراط و تفریط می شویم، گاه فرزندمان را از محبت خویش که حق اوست محروم می کنیم و گاه سبک زندگی خانوادگی را بر مبنای فرزند سالاری شکل می دهیم.

وی یادآور شد: به جای پدر یا مادرسالاری و یا فرزند سالاری باید به سبک زندگی معتدل برویم که همه در فضای آزاد خانواده حقوقشان مورد احترام بوده و عزت نفس آنها حفظ شود.

منبع: ایکنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار