1563
۲۷ مرداد ۱۳۹۵

نمایش کاملا ایرانی «شاهزاده خانم» روی صحنه رفت

نمایش «شاهزاده خانم» نوشته حمیدرضا حسینعلی و کاری از گروه تئاتر «خنیا» و به کارگردانی ماندانا عبقری از ۲۴ مرداد ماه در تالار محراب روی صحنه است.

به گزارش کودک پرس   این نمایش که قرار است یک ماه روی صحنه باشد یکم تا هفتم شهریور ماه به دلیل همزمانی با جشنواره تئاتر عروسکی اجرا نخواهد داشت و از هشتم شهریور ماه دوباره اجراهایش را از سر می گیرد.

عبقری درباره این نمایش گفت: ما پیش از این ۱۷ اجرا از این نمایش در فرهنگسرای فردوس داشتیم و این اجرا در واقع از تولیدات فرهنگسرای فردوس است. ما بعدا ایده اولیه این نمایش را برای حضور در جشنواره تئاتر شهر ارائه دادیم و تمرین هم کردیم اما به دلیل مشغله گروه به اجرا در آن زمان نرسیدیم.

2174174

وی درباره شیوه اجرایی متفاوت این اثر را دلیل جذابیتش عنوان کرد و ادامه داد: این نمایش بر اساس موسیقی صد در صد ایرانی فضایی کاملا ریتمیک دارد. زمانی که ما کودک بودیم با چنین فضاهایی مانوس بودیم اما بعد یک موجی در نمایش های کودک ایجاد شد که از متن تا طراحی لباس و بازی بازیگران و موسیقی تاثیر گرفته از فرهنگ اروپایی بود ولی متن نمایش ما کاملا ایرانی و دیالوگ ها بر وزن اشعار فارسی است و سه ساز تنبک، سنتور و سه تار لحظه ای صحنه را ترک نمی‌کند.

این کارگردان تئاتر درباره جذابیت های روایتی این اثر برای کودکان نیز گفت: جذابیت روایی این کار به پیرنگ آن است که همدردی با مردم را به کودکان یاد می دهد. ضمن اینکه همه گره گشایی ها توسط کودکان و با مشارکت آنها رخ می دهد. در پیشبرد قصه ما جاهایی از بازی خلاق هم استفاده می کنیم. جذابیت بصری و مشارکت مخاطب و ریتمیک بودن اثر کمک کرده تا بچه ها ارتباط خوبی با اثر بگیرند. گروه موسیقی اوایل نگران بود نکند با توجه به شناخت کم کودکان از سازهای ایرانی با آنها همراهی نکند اما خیلی زود این شک برطرف شد.

وی در پایان درباره اجرای این نمایش در تالار محراب به جای تالار هنر گفت: به دلیل تعدد گروه های کودک و نوجوان متقاضی برای اجرا در تالار هنر هر گروه هر دو سال یک بار می تواند در این تالار اثر روی صحنه ببرد و نوبت گروه ما سال ۹۶ خواهد بود.

2174171

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: شاهزاده خانوم به خاطر غم و غصه مردم شهر و آبادی غمگین است و حرف نمی زند؛ وقتی که خوشحال و خندان بوده و می خندیده از دهانش دُر و گوهر می بارید و شاه بابا و وزیر و دربار ثروتمند بودند اما از وقتی مردم فقیر و غمگین شده اند شاهزاده خانوم هم غمگین شده و گریه می کند و به جای اشک از چشمانش عسل می بارد، اما مردم آن دیار عسل را نمی شناسند. با ورود هپی و خپی که دزدانی مکارند و به یغما بردن عسل ها، وزیر به آنها مشکوک می شود و درصدد برمی آید تا پرده از حقایق بردارد.

این نمایش از ۲۴ مردادماه ۱۳۹۵ و از ساعت ۶ عصر هر روز به جز شنبه‌ها در سالن کوچک مجموعه تئاتر محراب در حال اجرا است.

منبع:     مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار