15604
۰۹ بهمن ۱۳۹۵

تربیت چگونه باید باشد

یک روانشناس تربیتی ضمن معرفی سبک‌های فرزند پروری گفت: سبک استبدادی یا دستور صادر کردن، سبک سهل‌گیرانه یا حق انتخاب دادن و سبک مقتدرانه 3مورد از رایج‌ترین سبک‌های فرزند پروری در خانواده‌ها است.

به گزارش کودک پرس، یک روانشناس تربیتی با بیان اینکه تنبیه درتربیت سودمند نیست، گفت: به آن دلیل که تنبیه اثرات منفی بسیاری بر کودک وارد می‌آورد ، تنبیه را تأئید نمی‌کنیم.

علیرضا روحی با اشاره به اثرات منفی که بر اثر تنبیه بر روی کودک وارد می شود، اظهار کرد:  تنبیه باعث می شود که کودک نسبت به تنبیه‌کننده تنفر داشته باشد.

روحی با اشاره به اینکه اضطراب، اختلالات، پرخاشگری از دیگر اثرات تنبیه است، ادامه داد: برای از بین بردن رفتار غلط فرزندمان بهتر است با یک استدلال و منطق عوارض و عواقب رفتار ناپسند کودک را توضیح داده و رفتار جایگزین مناسبی را به او نشان دهیم.

وی به معرفی سبک‌های فرزند پروری پرداخت و افزود: سبک استبدادی یا دستور صادر کردن، سبک سهل‌گیرانه یا حق انتخاب دادن و سبک مقتدرانه 3مورد از رایج‌ترین سبک‌های فرزند پروری در خانواده‌ها است.

 

 وی در خصوص نحوه فرزند پروری استبدادی، خاطر نشان کرد : در این سبک والدین اغلب محدودیت‌های غیرمنطقی از خود نشان می‌دهند مانند اینکه یا به فرزندشان آزادی نداده یا آزادی کمی می‌دهند.

وی با بیان اینکه این والدین سختگیری‌های فراوانی روی فرزندان خود اعمال می‌کنند، تصریح کرد:  آنان مقررات زیادی وضع کرده و از فرزندان خود انتظار دارند این مقررات را مو به مو اجرا کنند و برای اجرای این مقررات گاه دست به تنبیه نیز می‌زنند.

روحی دومین سبک فرزند پروری را سهل‌گیرانه خواند و ادامه داد: والدین سهل‌گیر والدینی هستند که خواسته‌های بسیار کمی از فرزندان خود داشته و به‌ندرت فرزندان خود را مورد تنبیه قرار می‌دهند همچنین به کودکان آزادی بسیاری داده و تقریبا هیچ محدودیتی درباره فرزندان اعمال نمی‌کنند.

وی افزود: والدین سهل‌گیر به فرزندانشان یاد نمی‌دهند که برای زندگی در جامعه محدودیت‌هایی وجود دارد که در صورت رعایت نکردن این محدودیت‌ها، آنها در آینده دچار مشکل خواهند شد.

این روانشناس تربیتی درادامه خاطر نشان کرد: سبک بعدی مقتدرانه است در این سبک فرزند پروری والدین به فرزندشان می‌آموزند که بین آزادی و محدودیت تعادل ایجاد کنند.

 

وی سبک فرزند پروری مقتدرانه را مناسب‌ترین سبک اعلام کرد و یاد آور شد: در این سبک والدین به جای تنبیه علت انجام آن عمل را پرسیده و با استدلال و منطق به کودکان خود اشتباه بودن کار را توضیح می‌دهند.

روحی با بیان اینکه این والدین علاوه بر اینکه با توضیح دادن علت غلط بودن رفتار کودک، رفتار جایگزین را به او یاد می‌دهند، اظهار کرد: درصورتی‌که کودک به توصیه‌های والدین عمل کرد باید تشویقش کرد و اگر به‌صورت مکرر رفتار غلط خود را تکرار کرده و به توصیه‌های والدین گوش نسپرد لازم است وارد رفتار درمانی شود.

 

منبع: ایسنا 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار