155698
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
رئیس اداره بهزیستی قوچان مطرح کرد؛

ثبت ۴۰ کودک‌آزاری و همسر آزاری در قوچان/ نمره مردودی ادارات قوچان درزمینه مناسب‌سازی برای تردد معلولین

رئیس اداره بهزیستی قوچان با ارزیابی مکان‌های دولتی و عمومی این شهرستان درزمینه مناسب‌سازی برای تردد معلولین به ادارات و سازمان‌های مستقر جز دانشگاه آزاد اسلامی و شبکه بهداشت و درمان نمره مردودی داد.

به گزارش کودک پرس ، ناصر نیک افشار در نشست خبری که در سالن جلسات اداره بهزیستی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: مناسب‌سازی فضاهای عمومی و مسیرهای ویژه تردد معلولین نسبت به گذشته در قوچان وضعیت مطلوبی دارد و تمام مصوبات فی‌مابین شهرداری و بهزیستی جز ساخت سرویس‌های بهداشتی در پارک شهید فهمیده، اجرایی شده است.

وی با یادآوری اینکه چون ادارات و سازمان‌های مستقر در این شهرستان اعتباری برای بازسازی نداشته‌اند، اجبار کمتری در آنها برای مناسب‌سازی دیده می‌شود، گفت: در مقابل، فضاهای عمومی که دارای وضعیت بهتری هستند، متأسفانه نمره مردودی به ادارات و سازمان‌ها جز دانشگاه آزاد اسلامی و شبکه بهداشت و درمان داده می‌شود.

 

پرداخت ماهیانه 667 میلیون ریال به مراکز توان‌بخشی و روزانه در قوچان

رئیس اداره بهزیستی قوچان بابیان این موضوع که ماهیانه 667 میلیون ریال به مراکز توان‌بخشی شبانه، روزانه و سالمندان این شهرستان برای خدماتی که ارائه می‌کنند، یارانه پرداخت می‌شود، تصریح کرد: مرکز شبانه‌روزی نگهداری از دختران معلول ذهنی هم ماهیانه 23 میلیون تومان برای نگهداری به‌صورت یارانه‌ای دریافت می‌کند.

نیک‌افشار با اشاره به اینکه این مرکز خیرساز بوده و کل مجموعه بااعتبار 10 میلیارد ریال طی هفته‌های آتی به بهره‌برداری می‌رسد، یادآور شد: این مرکز دارای 2 هزار مترمربع زیربنا در چهار طبقه بوده که طبقه هم کف آن دارای 70 تا 80 نفر ظرفیت نگهداری دختران است.

 

وی با تأکید بر اینکه مجوز نگهداری پسران در این مرکز نیز به‌مرور صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: قالب معلولین این مرکز مجهول‌الهویه بوده، پذیرش‌ها استانی و از شهرستان‌هایی نظیر تربت‌حیدریه و چناران نیز انجام می‌شود که خدمات درزمینه نگهداری، توان‌بخشی، گفتاردرمانی و دارویی است.

رئیس اداره بهزیستی قوچان با یادآوری این مطلب که معلولین ذهنی غالباً بین 30 تا 40 سال عمر دارند و این یک‌میزان علمی است، ادامه داد: شرایط نگهداری مناسب از معلولین مرکز ذهنی آرزو این رقم را در قوچان بین 40 تا 60 سال کرده است.

 

حرفه‌آموزی 140 معلول در مراکز روزانه تحت نظارت بهزیستی

نیک افشار بابیان اینکه معلولین زیر 14 سال برای زندگی بهتر به‌صورت روزانه خدماتی را در مراکز زیر نظر این سازمان دریافت می‌کنند، اظهار کرد: این خدمات به‌گونه‌ای ارائه می‌شود که فرد معلول بتواند به زندگی عادی برگردد و حداقل برای خود شغلی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه 140 دختر و پسر در این مراکز روزانه 6 ساعت آموزش و حرفه‌آموزی دیده و در یک کارگاه تولیدی مشغول کار هستند، ادامه داد: این دختران در کارگاهی تولیدی توانسته‌اند، با برخی سازمان‌ها همچون بیمارستان این شهرستان قرارداد بسته و اقدام به تولید البسه بیمارستانی کنند.

 

رئیس اداره بهزیستی قوچان بابیان این مطلب که 3 هزار و 200 معلول در این شهرستان شناسایی‌ شده که حدود 50 درصد آنها بر اساس طبقه‌بندی بین‌المللی ICF درجه‌بندی‌ شده‌اند، گفت: این افراد در یک کمیسیون پزشکی مورد ارزیابی قرار گرفته و کارت شناسایی بین‌المللی دریافت می‌کنند که مبنایی بر درجه معلولیت به‌شمار می‌آید.

 

بیش از 68 درصد معلولیت‌ها در قوچان مادرزادی هستند

نیک‌افشار با یادآوری این موضوع که بیش از 68 درصد معلولین قوچان یعنی 2 هزار و 200 نفر معلول مادرزادی هستند، بیان کرد: 500 نفر به‌دلیل بیماری و 300 نفر هم براثر وقوع سوانح دچار معلولیت شده‌اند، یک هزار و 350 نفر معلول جسمی و حرکتی و 30 نفر هم دارای ضایعه نخاعی هستند.

وی بابیان اینکه 770 معلول در قوچان دارای رده سنی 31 تا 40 سال بوده و 30 نفر هم زیر پنج سال سن دارند، گفت: 105 دانشجوی معلول و زیرپوشش بهزیستی نیز 116 میلیون تومان شهریه را برای سال تحصیلی گذشته خود دریافت کردند.

 

رئیس اداره بهزیستی قوچان یکی از قوانین برای معلولین را قانون جامع حمایت از آنها دانست و اضافه کرد: سال گذشته، 260 میلیون ریال حق خدمات انشعاباتی نظیر آب، برق و گاز برای معلولین پرداخت شد تا آنها این خدمات را رایگان دریافت کنند.

نیک‌افشار با اشاره به اینکه در طرح خدمات توان‌بخشی مبتنی بر جامعه (CBR) صد درصد روستاهای این شهرستان زیرپوشش قرار گرفتند، تصریح کرد: 171 میلیارد ریال به یک هزار و 200 نفر در سطح روستاها به‌صورت بلاعوض پرداخت شد تا برای کمک‌هزینه‌های زندگی و خرید مایحتاج و لوازم موردنیاز صرف شود.

 

پرداخت ماهیانه 470 میلیون ریال به 822 مستمری‌بگیر بهزیستی

وی بابیان اینکه 822 نفر زیرپوشش بهزیستی ماهیانه نزدیک به 470 میلیون ریال یارانه دریافت می‌کنند که جدا از بیماران روانی مزمن و ضایعه نخاعی است، گفت: پیشگیری از معلولیت‌ها در اولویت قرار داد که تقریباً برای 4 هزار نفر آموزش و اطلاع‌رسانی در این حوزه صورت گرفت.

رئیس اداره بهزیستی قوچان با یادآوری اینکه 3 هزار و 200 کودک پس از تولد مورد آزمایش شنوایی قرار گرفتند که 30 نفر برای درمان به مراحل بالاتر ارجاع شده‌اند، خاطرنشان کرد: 8 هزار و 196 نفر هم مورد ارزیابی تنبلی چشم قرار گرفتند که 200 نفر برای درمان یا دریافت عینک به مراحل بالاتر ارجاع پیدا کردند.

 

10 درصد از طلاق‌های ثبت‌ شده در قوچان منجر به‌سازش شده است

نیک‌افشار بابیان این مطلب که 40 مورد کودک‌آزاری و همسر آزاری در این شهرستان ثبت که به اورژانس اجتماعی مراجعه داشته‌اند، تصریح کرد: تعداد طلاق‌ها نیز 792 مورد بوده که 10 درصد آنها یعنی 70 مورد به سازش رسیده است.

وی تعداد تماس‌های مفید با سامانه 123 اورژانس اجتماعی را 200 مورد دانست و افزود: متأسفانه تعداد تماس‌های ثبت‌ شده با این سامانه نزدیک به 3 هزار مورد بوده که تعداد تماس‌های مفید آن درصد کمی را به خود اختصاص می‌دهد.

 

رئیس اداره بهزیستی قوچان با تأکید بر اینکه سال گذشته 20 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به افراد زیرپوشش همچون زنان سرپرست خانوار، معتاد بهبودیافته و معلولین پرداخت‌ شده که غالب آنها درزمینه دامداری و دام‌پروری در روستاها است، گفت: سقف این تسهیلات، 200 میلیون ریال بوده که به حدود 100 نفر پرداخت‌ شده است و نظارت کاملی بر ایجاد اشتغال توسط آنها وجود دارد.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار