155317
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
مدیر مدرسه خودگردان فرهنگ گفت:

فرمان رهبری فصل جدیدی را به روی دانش‌آموزان افغانستانی گشود

مدیر مدرسه خودگردان فرهنگ گفت: در پی دستور آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر ثبت‌نام مدارس دولتی از دانش‌آموزان افغانستانی، تعداد دانش‌آموزانی که سال‌های گذشته در مدارس خودگردان تحصیل می‌کردند، امسال بسیار کاهش یافته و بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد دانش آموزان به مدارس دولتی رفته‌اند.

به گزارش کودک پرس ، حدود سه سال پیش بود که خبری خوش میان مهاجران افغانستانی رد و بدل می‌شد که امید تازه‌ای را در دل آنان زنده می‌کرد. خبر این بود: هیچ دانش‌آموز افغانستانی، از تحصیل بازنماند؛ حتی غیرقانونی.

شادی و وصف به وجود آمده میان مهاجران افغانستانی با صدور فرمان عالی‌ترین مقام کشور دوست و همسایه افغانستان که حدود 40 سال میزبان مهاجران است، دو چندان شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌ای، در اردیبهشت ماه سال 1394 به‌صورت رسمی دستور دادند که تمامی دانش‌آموزان افغانستانی در ایران حتی آنان که به صورت غیرقانونی در این کشور زندگی می‌کنند، نباید از تحصیل جابمانند و مدارس دولتی ایران موظف هستند تا این دانش‌آموزان را نیز ثبت‌نام کنند.

 

این فرمان و دستور آن‌قدر محکم و صریح به دستگاه‌های دولتی و مراکز آموزش و پرورش ایران ابلاغ شد که در همان ابتدا، با استقبال زیاد مهاجران افغانستانی و حتی مسئولان این کشور و واکنش‌های بین‌المللی روبرو شد.

پس از این دستور تاریخی و مهم، مسئولان مراکز آموزش و پرورش ایران دست به کار شدند و با همدلی و همراهی مردم ایران، دانش آموزان افغانستانی بسیاری تاکنون توانستند در مدارس دولتی ایران ثبت‌نام کرده و در کنار دوستان ایرانی خود تحصیل کنند.

«نادر موسوی» مدیر مدرسه خودگردان فرهنگ در آستانه سومین سالگرد فرمان تاریخی رهبر انقلاب اسلامی در امر آموزش دانش‌آموزان افغانستانی، در گفتگو با با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، روند ثبت‌نام دانش آموزان افغانستانی در مدارس دولتی ایران را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: از سال 1394 که فرمان مقام معظم رهبری برای تحصیل همه دانش آموزان مهاجر افغانستانی صادر شد، هرسال شاهد بهتر شدن شرایط برای ورود بچه‌ها به مدارس دولتی هستیم. در تابستان‌ها نیز دفاتر کفالت زمانی را برای صدور برگه حمایت تحصیلی دانش‌آموزان غیرمجاز اختصاص داده‌اند که راحت‌تر بتوانند به مراکز تعیین سطح اداره‌جات آموزش و پرورش مراجعه کنند.

 

وی افزود: تعداد دانش آموزانی که سال‌های گذشته در مدارس خودگردان تحصیل می‌کردند، امسال بسیار کاهش یافته‌اند. مثلا در سال تحصیلی 94-93 بیش از 50 تا 60 درصد دانش آموزان توانستند از مدارس خودگردان به مدارس دولتی بروند. یعنی ما در آن سال تحصیلی حدود 250 شاگرد در مدارس خودگردان داشتیم که این تعداد هم اینک به حدود 108 نفر رسیده است.

مدیر مدرسه فرهنگ خاطرنشان کرد: شرایط هرساله نسبت به سال گذشته بسیار بهتر می‌شود و سطح همکاری اداره‌های آموزش و پرورش ایران نیز بسیار بالا رفته است. امتحان تعیین سطح برای دانش آموزان افغانستانی بسیار آسانتر شده و همچنین صدور برگه حمایت تحصیلی نیز تا یک‌ ماه افزایش یافته است.

موسوی تاکید کرد: البته بخشی از دانش آموزان افغانستانی که دارای مشکلاتی خاص هستند همچنان نمی‌توانند وارد مدارس دولتی شوند که این مسائل نیز به نظر می‌رسد در سال‌های آینده قابل حل باشد.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون چه دانش آموزان ایرانی و چه افغانستانی که از سن تحصیلی آنان گذشته است، نمی توانند وارد مدارس دولتی شوند و همچنین دانش آموزانی که مدارک تحصیلی آنان در یک شهر صادر شده نمی‌توانند در شهری دیگر ثبت‌نام کرده و تحصیل کنند.

 

مدیر مدرسه فرهنگ در ادامه گفت: تا دوسال پیش هزینه‌ای در حدود 100 تا 200 هزار تومان برای ثبت‌نام دانش آموزان افغانستانی در مدراس دولتی ایران دریافت می‌شد، اما از سال پیش این هزینه دیگر دریافت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه مهاجران افغانستانی بیشتر در مناطق حاشیه‌ای و پرجمعیت زندگی می‌کنند، پر شدن ظرفیت مدارس دولتی را از دیگر عوامل عدم ثبت‌نام دانش آموزان افغانستانی در مدارس دولتی دانست.

موسوی با بیان اینکه امروزه دیگر تفاوتی میان دانش آموزان افعانستانی و ایرانی برای ثبت‌نام در مدارس دولتی ایران نیست، خاطر نشان کرد: برخی مشکلات دیگر در مقوله آموزش و ثبت‌نام با سرعت خوبی در حال برطرف شدن است و رویکرد مسئولان دولتی ایران در این زمینه کاملا مثبت است.

وی تاکید کرد: بعد از زمانی‌که وزیر آموزش و پرورش ایران، اعلام کردند که تلاش می‌کنند تا هیچ کودکی از تحصیل جانماند، جامعه و رسانه‌ها و مردم ایران با برپایی کمپینی تحت عنوان از مهر جانماند، راه انداختند که در نوع خود حمایتی بی‌نظیر و گسترده بود و موجب شد تا تلنگری به همه انسان‌ها بزند که دانش آموزان از هر ملیتی که باشند باید تحصیل کنند.

 

مدیر مدرسه فرهنگ در ادامه خاطرنشان کرد: پس از این موج حمایتی که تشکیل شد، مراکز آموزش و پرورش ایران با جدیت تمام این مهم را پیگیر کرد و حتی شماره‌هایی را برای ارتباط مردم با مسئولان ایجاد کردند که از این طریق برخی مشکلات حل شد و در این میان نباید نقش مردم ایران را نادیده گرفت.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار