155069
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
یک جامعه‌شناس ‌مطرح کرد:

بدترین نوع کودک آزاری، آزار روحی کودک است

یک جامعه شناس با بیان اینکه کودک‌آزاری پدیده ای تاریخی است که در شکل زندگی مدرن، تشدید شده است، گفت: حضور مدرنیته و تجددگرایی در زندگی امروز خانواده‌های اسلامی و عدم توانایی در مدیریت این تضادهای فرهنگی باعث به وجود آمدن گسست‌ها و گسل‌ها بین والدین و کودکان شده است.

به گزارش کودک پرس ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن  یوسف‌زاده گفت: کودک آزاری یک بحث تاریخی است و پدیده‌ی جدیدی نیست، فقط شکل آن جدید و تشدید شده است.

این جامعه شناس افزود: از مصادیق کودک‌آزاری می‌توان به کنترل بیش از حد کودک، توجه نکردن به کودک، عدم تشویق و یا تنبیه زیاد کودک اشاره کرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان این‌که عدم ابراز محبت از طرف مادر باعث به وجود آمدن فضای سرد در خانواده می‌شود، عنوان کرد: نکته مورد توجه در بحث کودک آزاری، کم توجهی مادر نسبت به فرزند و برآورده نکردن انتظارات کودک است و هیچ آزاری برای کودک بدتر و سخت تراز ندیدن محبت مادر نیست.

این استاد دانشگاه گفت: کودک آزاری فقط تنبیه بدنی و برخورد فیزیکی نیست؛ بلکه بدترین نوع آن، آزار روحی کودک است.

 

ارتباطات مجازی والدین و سرخوردگی کودکان

وی افزود: امروزه به دلیل کم‌تر شدن بهداشت روانی، زیاد شدن بیماری‌ها، مشکلات مردم در فضای مجازی و نوع ارتباطاتی که پدر و مادرها برای خود در فضای مجازی تعریف کرده‌اند، ممکن است این احساس از طرف والدین به وجود آید که حضور کودکان برای آن‌ها همراه با مزاحمت است.

حجت الاسلام یوسف‌زاده گفت: اعتیاد و ارتباطات نامناسب خارج از خانواده، از جمله زمینه‌های پیدایش مسئله کودک آزاری محسوب می‌شود.

عضو هئیت علمی جامعه‌المصطفی(صلی‌الله علیه و آله و سلم) با بیان اینکه کودکان اغلب نمی‌توانند حضور بیش از حد والدین خود در فضای مجازی را تحمل کنند و این امر با اعتراض آنها همراه است، افزود: کودکان انتظار توجه و محبت از سمت والدین را دارند و در چنین شرایطی فضای مجازی را رقیب خود می‌بینند که این باعث اختلاف بین پدر و مادرها با فرزندان شده است.

وی تصریح کرد: این احساس برای کودکانی که آینده‌ساز جامعه هستند؛ بسیار خطرناک است چراکه آن‌ها را با مشکل کمبود محبت مواجه می‌کند و آینده آنها را به مخاطره می‌اندازد که به نوعی بازخورد آن در آینده به خانواده بر می‌گردد.

 

یوسف زاده با اشاره به این که طلاق، ازدواج مجدد والدین و مسئله تک فرزندی هم کودک آزاری محسوب می شود، ادامه داد: عامل تمام این مسائل را می‌توانیم در غرب گرایی و گریز از جمع ها و وابستگی‌ها و تعلقات خانوادگی ببینیم. حضور مدرنیته و تجدد در زندگی امروز خانواده‌های اسلامی و عدم توانایی در مدیریت این تضادهای فرهنگی باعث به وجود آمدن این گسست‌ها و گسل‌ها شده است، لذا با مدیریت صحیح خانواده و ایجاد تعادل بین سنت و مدرنیته این مشکلات کاهش خواهد داشت.

این جامعه شناس در پایان گفت: گرایش به فرهنگ غربی و مظاهر آن باعث شده که نقش فرهنگ غنی ایرانی اسلامی کم رنگ شود و به دنبال آن مولفه‌ها و شاخصه‌های فرهنگی نیز افول یابد.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار