155031
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
عضو فراکسیون زنان مجلس:

انتقاد عضو فراکسیون زنان مجلس از رسانه ملی در موضوع کودک‌همسری

طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در مورد موضوع کودک‌همسری گفت: رسانه ملی در خصوص مقابله با پدیده کودک همسری همراهی نمی‌کند و تاکنون مشاهده نشده در جایی این مبحث را مطرح و یا باز کند.

به گزارش کودک پرس ، طیبه سیاوشی، یکشنبه در نشستی با عنوان ‘کودکی فراموش شده’ در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ازدواج در کودکی آسیب های جسمی فراوانی برای کودک دارد و باید برای کاهش جلوگیری از ازدواج کودکان فرصت زیادی را به آموزش اختصاص دهیم.

وی اظهار کرد: اگر حمایت دستگاههای حمایتی نباشد این کار پیش نمی رود. کسانی که در دادگاهها هستند باید آموزش ببینند. نشان دادن چند اسکناس و پرسیدن عدد آن و یا نشان دادن طلا و نقره به کودک و پرسیدن جنس آن شیوه مناسبی برای اثبات و احراز رشد عقلی کودکان نیست.
وی گفت: نبود آموزش و فرهنگ سازی و از سویی تعصبات مذهبی از اموری است که در کنار فقر مادی، زمینه ازدواج کودکان را فراهم می کند.

سیاوشی افزود: در خصوص موضوع کودک همسری روی یکسری مسائل به فهم مشترک و اجماع لازم بین نهادهای مدنی و نخبگان حوزوی نرسیده ایم. اصلاح قانون هم کار سختی است. حتی اگر در مجلس هم به تصویب برسد در مراحل بعد و نیز اجرا دچار مشکل خواهد شد.
وی اظهار کرد: در مورد سن ازدواج اجماع نظر بین فقها نیست. برخی مراجع تقلید نامه کتبی برای افزایش حداقل سن ازدواج می دهند اما برخی این کار را نمی کنند. اما اگر این موضوع به شکل قانون درآید همه باید اطاعت کنند.

 

*اسلام کودک همسری را پذیرفته است
عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی هم گفت: همه فرق اسلامی اتفاق نظر دارند که در مواردی ولی طفل می تواند با رعایت شرایط فرزندش را به ازدواج درآورد. این موضوع جزو احکام امضایی اسلام است.
حجت الاسلام علیرضا عابدی با بیان اینکه اسلام کودک همسری را تجویز کرده اما تشویق نکرده، افزود: در روایتی از امام معصوم(علیهم‌السلام) بیان شده که در ازدواج کودکان امیدی به الفت و انس نیست. در حالی که یکی از اصول ازدواج الفت است.

وی گفت: اسلام با پذیرش کودک همسری، شروط محکمی را نیز به نفع کودکان بیان کرده که از آن جمله مصلحت طفل است و در غیر این صورت عقد باطل است. همین فقه سنتی با سازوکارهای خود می گوید اگر یک حکم اولیه متمایل به ضرر روحی، جسمی، جنسی، روانی و عاطفی باشد حق اجرای حکم اولیه را نداریم. مسائل جدید می تواند حکم فقیه را تغییر دهد.

حجت الاسلام عابدی گفت: در شرایط کنونی اصل بر این است که ازدواج طفل به مصلحت نیست مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. در قانون جدید باید حداقل سن ازدواج تغییر کند. تضمین های لازم برای مخالفت با این کار و همچنین تضمین مناسب برای کودک گرفته شود.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار