موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
15503
۲۲ دی ۱۳۹۵

مادران، خالق ادبیات کودک و نوجوان

اگر ملتی، ادبیات کودک ونوجوان را جدی بگیرد، ادبیات بزرگسالش قوی می‌شود و در دنیا دیده و شنیده شده و جهانی می‌شود.

به گزارش کودک پرس، با پیگیری‌های انجام‌شده، رییس حوزه هنری کودک و نوجوان، نشستی صمیمی با فعالان ادبیات کودک و نوجوان استان همدان داشت تا ضمن آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های استان، قراردادهای همکاری امضا شود.

صادق رضایی، رییس حوزه هنری کودک و نوجوان در این نشست گفت: در هر تمدنی، آن بخش از ادبیات که زودتر شکل می‌گیرد، بخش کودک و نوجوان است و خالق آن هم مادران هستند؛ در لالایی‌هایی که در ابتدا به صورت آوا هستند.

وی ادامه‌داد: اگر ملتی، ادبیات کودک ونوجوان را جدی بگیرد، ادبیات بزرگسالش قوی می‌شود و در دنیا دیده و شنیده شده و جهانی می‌شود اما اگر جدی نگیرد در نمایش و سینما و… نیز شکست می‌خورد.

رضایی افزود: اگر کودکان خود را اهل فرهنگ تربیت کنیم، برای فردایشان عالم و دانشمند می‌شوند و آن وقت هر حرف و مطلبی را نمی‌توان در مقابلشان بیان کرد چون به ایرادات آن خرده می‌گیرند؛ ادبیات ابزاری‌ست که توسط هنرمند تولید می‌شود و هدف آن تربیت است.

وی با اشاره به ضرورت وجود یک زبان فاخر در کنار زبان عامیانه افزود: کودک نیاز دارد که از طریق ادبیات به این زبان فاخر برسد و این، یک امتیاز برای او در مقابل دیگران است و می‌توان به وسیله آن استعدادهای فطری‌اش را کشف کرد و پرورش داد.

وی در پایان تاکید کرد: حوزه هنری استان همدان سومین استانی‌است که تفاهم‌نامه همکاری با حوزه هنری کودک و نوجوان می‌بندد و به دلیل ظرفیت‌هایش می‌تواند نخستین استانی باشد که اثر چاپ خواهد کرد.

رییس حوزه هنری استان همدان نیز در ابتدای این نشست که به مناسبت ششمین سالروز آغاز فعالیت «شب ادبیات کودک و نوجوان» برگزار شد گفت: حوزه هنری استان با چاپ مجموعه داستانهای برگرفته از زندگی یک نوجوان شهید در سال 1387، نخستین فعالیت‌های خود را در زمینه ادبیات کودک و نوجوان آغاز کرد و در ادامه نشست‌های شب ادبیات کودک و نوجوان را با حضور افرادی چون غلامرضا بکتاش و بهناز ضرابی‌زاده در استان آغاز کرد.

حسینی ادامه داد: به دلیل ظرفیت استان، با همکاری واحدهای دیگر بخش کودک و نوجوان در دیگر واحدها نیز فعال شد و ماحصل کارگاه‌ها و نشست‌ها، تولید آثار مختلف هنری برای کودکان و نوجوانان بود.

وی افزود: در تولید اثر هنری، علاوه بر بالا بودن درجه کیفیت آثار در محتوا و قالب، باید اثر در چرخه توزیع هم قرار گیرد و با همکاری حوزه هنری کودک و نوجوان این چرخه را کامل خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: هم اکنون دو داستان تک‌نوشت، یک مجموعه داستان، 2مجموعه شعر و یک آلبوم موسیقی کودک را در زمینه کودک و نوجوان در مراحل نهایی تولید داریم.

گفتنی است؛ این تفاهم‌نامه به منظور همکاری و تعامل همه‌جانبه و استفاده متقابل از امکانات طرفین در جهت بهره‌برداری مؤثر و ترویج فعالیت‌های فرهنگی و هنری در بستر کودک و نوجوان؛ همکاری در برگزاری برنامه‌های فرهنگی با استفاده از تمامی ظرفیت‌های طرفین اعم از فرهنگ مکتوب، هنر‌های نمایشی، هنرهای تجسمی و دیجیتالی و…؛ تقویت، تسهیل و گسترش فرصت‌ها برای همکاری همه‌جانبه و هم‌افزایی سازمانی؛ اختصاص ظرفیت‌های فرهنگی و هنری براي هنرمندان و صاحبان ايده‌هاي هنري به منظور توليدات در حوزه شعر و ادبیات داستانی کودک و نوجوان؛ برگزاری نشست‌های تخصصی کودک و نوجوان؛ شناسایی و کشف استعدادهای فرهنگی و هنری جهت تولید کتاب در زمینه کودک و نوجوان؛ نمونه آفرینی و تولید محتوی مناسب فرهنگی و هنری ویژه مخاطبان مهدکودک در حوزه‌های موسیقی، نمایش، کتاب شعر و داستان، اسباب‌بازی و… ؛ تعامل و کمک در راه‌اندازی، تجاری‌سازی و فروش محصولات فرهنگی و هنری با نام نماهای ایرانی- اسلامی خواهد بود که در شش ماده و دو نسخه تنظیم و از تاریخ 20/10/1395 به مدت سه سال قابل اجرا بوده و در صورت موافقت طرفین قابل تمدید خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار