154917
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

بیماری تالاسمی در آذربایجان غربی مهار شد

کارشناس مسوول گروه پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی با اشاره به تولد تنها ۲ کودک مبتلا به تالاسمی در روستاهای شمال استان طی سال گذشته گفت: این بیماری در استان مهار شده است.

به گزارش کودک پرس ، نوریه دلیلی در جلسه هماهنگی بررسی مشکلات انجمن حمایت از بیماران تالاسمی افزود: با اجرای طرح های پیشگیرانه و جلوگیری از ازدواج زوج های دارای تالاسمی مینور از طریق آگاهسازی عمومی بروز این بیماری در همه شهرهای استان به صفر رسیده و تنها 2 مورد در روستاها مشاهده شده است.
وی اضافه کرد: خانواده ها در رسیدن به این موفقیت نقش بسزایی داشتند و با کارشناسان بهداشتی همکاری های لازم را انجام دادند.

وی بیان کرد: آزمایش تالاسمی مینور زوج های در شرف ازدواج از جمله مهمترین آزمایش های پیش از عقد به شمار می رود و سازمان های مرتبط نیز در این خصوص همکاری تنگاتنگی در آذربایجان غربی دارند.
کارشناس مسوول گروه پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی گفت: از 30هزار زوج ازدواجی سال گذشته در استان که آزمایش پیش از ازدواج انجام دادند 75 زوج شناسایی و با آموزش، مشاوره و آگاهی از بروز بیماری تالاسمی در فرزندان آنان پیشگیری شد.

وی با اشاره به پوشش 100 درصدی ارائه خدمات برای بیماران نیازمند خون از جمله بیماران تالاسمی توسط انتقال خون استان بیان کرد: با توجه به راه اندازی واحد نظارت و مراقبت از خون در انتقال خون /از لحظه اهدای خون تا لحظه استفاده توسط بیمار/ نیاز به همکاری پزشکان در این امر داریم.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: با توجه به فاکتورهای متعدد و گسترده در حوزه سلامت، مشارکت و هماهنگی بین بخشی و به ویژه سمن ها در عرصه بهداشت و درمان و سلامتی لازم است.

علی افشانی اضافه کرد: باید شاهد مطالبه گری پیشگیری و آموزش از طرف مردم باشیم و باورهای نادرست در خصوص بیماری ها به ویژه تالاسمی را برای مردم تشریح کنیم.
وی افزود: باید در چهار حوزه پزشکان، بیماران، دارویی و مردم غیرواگیر برای آموزش در زمینه بیماری تالاسمی برنامه ریزی کنیم.
به گزارش ایرنا، تالاسمی یک نوع بیماری کم خونی ارثی و ژنتیکی است که به دلیل اشکال در ساخت زنجیره های پروتئین هموگلوبین خون بوجود می آید.

همبوگلوبین جزء اصلی گلبولهای قرمز و وظیفه اصلی آن حمل اکسیژن در خون است که قسمت اصلی آن هموگلوبینˈ آ ˈ می باشد که به یک زنجیره چهارتایی متشکل از دو زنجیره ˈآلفاˈ و دو زنجیره ˈبتا ˈ تقسیم می شود که برای ساخت هر یک از این زنجیره ها ، فرزند از والدین خود یک ژن دریافت می کند.

در بتاتالاسمی اختلال در کروموزوم ˈ11ˈ و در آلفا تالاسمی ، اختلال روی کروموزوم ˈ16ˈ است.
به دلیل عدم شیوع نوع آلفا تالاسمی در ژنتیک افراد در ایران، نوع تالاسمی رایج در کشورهای آفریقای شمالی ، خاورمیانه و ایران ، بتاتالاسمی می باشد که به کمربند تالاسمی مشهور است که خود به دو دسته مینور (خفیف) و ماژور (شدید) تقسیم می شود.

پزشکان انجام مشاوره های ژنتیک در ازدواج های دو شخص مینور با هم و نمونه برداری جفت و در صورت تشخیص سقط ، شناسایی ناقلین و ازدواج یک فرد سالم با ناقل و کاهش موالید از طریق تنظیم خانواده را از مهم ترین راهکارهای کنترل تالاسمی در جامعه می دانند.

باید توجه داشت که مراکز مشاوره ژنتیک نقش بسزایی در این زمینه دارند.

 

 

 

منبع:‌ ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار