154779
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
در همایش سالیانه گفتار درمانی عنوان شد؛

والدین اختلالات گفتاری کودکان را جدی بگیرند

اتابک وثوقی عضو کمیته مشورتی توانبخشی وزارت بهداشت در همایش سالیانه گفتار درمانی از والدین خواست تا در صورت مشاهده اختلالات گفتاری کودک را به گفتار درمانی ببرند.

به گزارش کودک پرس ، اتابک وثوقی عضو کمیته مشورتی توانبخشی وزارت بهداشت در شانزدهمین همایش سالیانه گفتار درمانی که در سالن آمفی تئاتر آموزش و پرورش منطقه 5 برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مواردی که در جامعه امروز دیده می‌شود کمالگرایی خانواده‌ها نسبت به آموزش کودکان است و دیده می‌شود والدین انتظار دارند که کودک مانند یک بزرگسال سخن بگوید و رفتار کند و در این عرصه آموزش‌های گوناگونی را برای کودکان در نظر می‌گیرند.

 

عجله در آموزش زبان دوم و سوم به نفع کودکان نیست
وی تصریح کرد: تا زمانی که کودک در زبان مادری خودش جا نیفتاده باشد نباید در زبان دیگری صحبت کند و عجله در آموزش زبان دوم و سوم به نفع کودکان نیست.

وثوقی اظهار کرد: آسیب شناسی گفتار و زبان یکی از رشته‌های پزشکی است که در حیطه ارزیابی،‌ تشخیص و درمان حوزه اختلالات گفتاری و زبان نقش آفرینی می‌کند و باید این رشته و نقش آن برای خانواده‌ها جا بیفتد تا شاهد نتایج بهتری در عرصه درمان اختلالات گفتار و زبان باشیم.

 

اختلالات گفتاری که والدین باید آن را جدی بگیرند
عضو کمیته مشورتی توانبخشی وزارت بهداشت با اشاره به مواردی باید کودکان را نزد گفتار درمان برد، اظهار کرد:‌ در صورتی که نوزاد شیرخوار در مکیدن مشکل دارد، کودک زیر یک سال صداسازی درست ندارد و به اسم و گفتار پدر و مادر توجه نمی‌کند و لبخند اجتماعی نمی‌زند، کودک 1.5 ساله گفتار معنادار ندارد، کودک 2 ساله عبارت ساده و دو کلمه‌ای بیان نمی کند، کودک 2.5 ساله جملات ساده ندارد یا کودک 3.5 ساله گفتار واضح ندارد ، باید والدین کودک خود را به کلینیک‌های گفتار درمانی ببرند و در رفع این مشکل بکوشند.

وی اظهار کرد: هر فردی از کودکی تا بزرگسالی که لکنت، مشکل گرفتگی صدا، اختلالات پیش رونده عصب شناختی و شتابان گویی دارد باید به گفتار درمان مراجعه کند و این نوید را می‌دهیم که مراجعه زودهنگام به گفتار درمانگران می‌تواند ارتباطات کلامی فرد را تا حدی زیادی بهبود بخشد و فرد با افزایش اعتماد به نفس به مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی خود برسد.

وثوقی گفت: 9 تا 12 درصد جامعه باید به گفتار درمان ها مراجعه کنند و امید است با توجه به مشکلات اقتصادی بیمه‌ها نیز حمایت‌های خوبی را از خدمات توانبخشی داشته باشیم تا مردم جامعه نیز در امر درمان و مداخلات درمانی زودتر حاضر شوند و مداخلات درمانی به تأخیر نیفتد.

 

مشکل نوشتن و خواندن کودک در دوران مدرسه ناشی از چیست؟
عضو کمیته مشورتی توانبخشی وزارت بهداشت اظهار کرد: اگر کودک در سنین مدرسه در نوشتن و خواندن دچار مشکل شد باید والدین به اختلال یادگیری شک کنند و با مراجعه به گفتار درمانگران نگذارند فرد با اختلال تلفظ به مقاطع بالاتر رود زیرا در سال‌های بعدی دانش آموز دچار مشکلات یادگیری می شود و از همین سنین باید به فکر کودک بود.

وی گفت:‌ حمایت از افراد کم توان و نیازمند خدمات توابخشی امری ضروری است که البته اخیرا لایحه حقوقی افراد دارای معلولیت که قبلا مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرده بود به تأیید شورای نگهبان رسیده است که امیدواریم در آینده شاهد تصمیمات و حمایت‌های مناسبی باشیم.

 

وثوقی گفت: باید دولت و متولیان سلامت و بیمه گران برای گفتار درمانی جایگاه خوبی قائل شوند زیرا در غیر این صورت افراد جامعه با اختلالات گفتار و زبان آسیب‌ها و هزینه‌های هنگفتی را متحمل خواهند شد و در این عرصه باید جایگاه گفتار درمانی در جامعه تبیین شود تا شاهد خدمت رسانی هرچه بیشتر و بهتر به جامعه باشیم.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار