موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
154710
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

کابوسی ترسناک در انتظار والدین؛ عروسک‌هایی که کودکان را کنترل می‌کنند

عروسک‌های عصرجدید با عروسک‌های قدیمی تفاوت دارند، در این عروسک‌ها فناوری‌های منحصربه فردی به کار می‌رود که کودک و خانواده را دچار مشکل می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، کارشناسان هشدار می‌دهندعروسک‌های هوشمند که این روز‌ها در دنیا ساخت آن‌ها بسیار متداول و محبوب کودکان است می‌تواند به سادگی هک شوند.

کارشناسان اعلام کرده‌اند برخی برند‌ها مانند Hello Barbie و Furby Connect به سادگی قابلیت هک و تحت نفوذ قرار گرفتن به وسیله هکر‌ها را دارا هستند.

 

بسیاری ازاین اسباب بازی‌ها دارای سیستم تشخیص موقعیت مکانی (GPS) هستند و به وسیله آن امکان ردیابی کودکان شما وجود دارد.

آمار‌ها نشان می‌دهند در بیش ازیک سوم خانه‌ها درکشور آمریکا، حداقل یک اسباب بازی مجهز به اینترنت اشیا وجود دارد که برخی از آن‌ها دارای قابلیت‌هایی چون گفت و گو با کودک یا عکس برداری و حرکت هستند.

 

 

هدف از ساخت این اسباب بازی‌ها افزایش توان ذهنی کودکان، توان گفتاری و کمک به سرگرم شدن اوست، اما خطر هک شدن، افشای اسرار خانوادگی، گفتن کلماتی خاص به کودک در غیاب والدین او و تشویقش به انجام کار‌های متفاوت، چون باز کردن درب خانه و مواردی ازاین دست نیز وجود دارد.

بیشتر این اسباب بازی‌های هوشمند مجهز به فناوری اینترنت بدون سیم یا بلوتوث هستند و با تلفن همراه یا تبلت ارتباط برقرار می‌کنند.

کارشناسان چندی پیش اعلام کردند که مواردی ازاتصال عروسک‌های هوشمند به شبکه‌های اینترنتی ناایمن را پیدا کرده‌اند و حتی برخی از آن‌ها به جاسوسی از فضای خانه یا وضعیت سلامت کودکان می‌پرداخته است.

 

افراد طرفدار حریم خصوصی مشتری اعتقاد دارند باید قوانین سخت گیرانه‌ای برای ساخت عروسک‌های هوشمند و به طور کلی وسایل خانگی که دارای اینترنت اشیا هستند برقرار شود، رمزگذاری داده‌ها و جلوگیری از هک شدن ازجمله قوانین پیشنهادی است.

 

برخی از اسباب بازی‌ها که دارای بلند گو و میکروفون برای برقراری ارتباط با کودک و دریافت فرمان‌های صوتی هستند می‌توانند به وسیله فناوری بلوتوث موجود برروی آن‌ها به آسانی هک شوند و اطلاعاتی را از هکر‌ها دریافت و حتی سبب برقراری مکالمه بین تیم هکر با کودک شوند.

چندی پیش نیز گروهی از کاربران از امکان هک شدن یا جاسوسی به وسیله دستیار صوتی شرکت آمازون(الکسا) ابزار نگرانی و ترس کرده بودند هرچند که مقام های شرکت آمازون این ادعاها را تکذیب کرده اند.

 

کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند قبل ازخرید عروسک‌های هوشمند کلیه موارد کارایی و قابلیت‌های آن‌ها را بررسی کنند، عروسک‌ها را از نام‌های تجاری مشهور در دنیا خریداری کنند، همچنین از تنها گذاشتن کودک با عروسک اجتناب کنند، درچند هفته اول خرید نیز توجه کافی به رفتارعروسک و محاوره‌های آن داشته باشند و نیز به طور دائم شبکه‌های اینترنت و بلوتوثی که عروسک به آن متصل است را بررسی کنند.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار