موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
153766
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

عکس معروف کرکسی در انتظار خوردن کودک، درونمایه یک مجموعه داستان شد

مجموعه داستان «کرکس دوم»، نوشته مرجان حصیرچی، با اقتباس داستانی از عکس معروف خبرنگار خارجی کوین کارتر(کرکسی در انتظار خوردن کودک)، منتشر شد.

به گزارش کودک پرس ، «کرکس دوم»، شامل ۲۲ داستان کوتاه در ژانرهای مختلف اجتماعی، روانشناسانه، دفاع مقدس و… است.

در این مجموعه داستان «مادر مردم» اقتباس داستانی از داستان معروف «بچه مردم» جلال آل‌احمد است، با این تفاوت که  این‌بار دست روزگار، همان مادری که سال‌ها پیش بچه‌اش را سر راه گذاشته ، توسط پسر خودش-پسری که از شوهر دومش دارد- او را درست همان جایی که سال‌ها پیش کودکش را رها کرده است‌، سر راه می‌گذارد.

به گفته مرجان حصیرچی، درونمایه همه داستا‌ن‌ها با هم تفاوت دارد، اما در همه آن‌ها یک درونمایه مشترک وجود دارد و آن هم رنج انسان است. نویسنده همچنین هدف خود را از نوشتن داستان «کرکس دوم» که اولین داستان نویسنده در سال ۱۳۹۰ است و انتخاب عنوان کتاب به همین نام را، تنها، زنده کردن نام آن کودک آفریقایی و رنج‌هایی که کشیده است، عنوان می‌کند.

«زنی در خیمه»، «کرکس دوم»، «مادر مردم»، «کفش‌های کتانی»، «همبازی»، «مهمونی فلسفی»، «دو چشم قهوه‌ای»، «گزارش»، «گاو مردم»، «انگار همین دیروز بود»، «عروسک مو طلایی»، «چشم در چشم کوتوله»، «چی دادی تو به من دنیا؟»، «حاجی»، «فیگور»، «خسته‌ام پینوکیو»، «آقای مهندس»، «قهر»، «دست از سر بابام بردار»، «خانوم»، «شبیه برادرم» و «هرچی تو بگی سید جان» به ترتیب، اسامی داستان‌ها در این مجوعه داستان است.

 

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم:
« با زحمت چشم‌هایش را باز کرد. نگاهی به اطراف انداخت. بریده روزنامه در جلوی چشم‌هایش بود .بلند شد و لای آن را باز کرد. تصویربزرگی از یک کودک نیمه جان و کرکسی دید. شروع به خواندن روزنامه کرد: در سال ۱۹۹۴،عکاسی جوان به نام کوین کارتر این عکس را در قحطی سودان به تصویر کشیده است. دختری کیلومترها دورتر از کمپ غذایی سازمان ملل در حال مرگ است و کرکسی منتظر خوردن او…».

مجموعه داستان «کرکس دوم» نوشته مرجان حصیرچی، در ۱۱۴ صفحه و به قیمت ۱۱۰۰۰ تومان توسط انتشارات حدیث قلم و با حمایت صندوق قرض‌الحسنه گروه مرکزی هنرمندان داستان‌نویس، منتشر و نمایشگاه کتاب عرضه شده است.
 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار