موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
153137
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
با شروع نمایشگاه بین‌المللی کتاب؛

توصیه‌های مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان به خانواده‌ها برای خرید کتاب

محبوبه نجف‌خانی، مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان، به خاطر تعداد زیاد ناشران، انتخاب و خرید کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب توصیه‌هایی را در قالب یادداشت برای والدین و مخاطبان ارائه کرده است.

به گزارش کودک پرس ، به خاطر تعداد زیاد ناشران، انتخاب و خرید کتاب در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌­المللی کتاب تهران کمی دشوار است. معمولا هرکس با توجه به بودجه­‌اش، دلش می­‌خواهد بهترین کتاب‌ها را خریداری کند. یکی از گزینه­‌های من برای خرید کتاب، مراجعه به سایت نهادهایی چون شورای کتاب کودک، کتابک و لاک­پشت پرنده است که هر فصل فهرستی از کتاب­‌های ارزشمند در آن جا معرفی می­‌شود.

گزینه بعدی، رفتن به غرفه ناشرانی است که قبلا از آن‌ها کتاب خریده و از کیفیت کتاب‌­ها راضی بوده و به انتخاب آن‌­ها اطمینان دارم. کتاب­‌هایی را انتخاب می­‌کنم که موضوعش با سلیقه من هم‌خوانی داشته باشد. داستان‌­هایی که روح و روان و ذهنم را درگیر کنند، ارزش چند بار خواندن را داشته باشند و تجربه­‌های تازه­ای در اختیارم بگذارند.

 

برای انتخاب کتاب، باید عنوان کتاب و تصویر روی جلد، برایم جذاب باشد. بعد، پشت جلد کتاب را می‌خوانم. اگر کتاب تصویری و رنگی باشد، تصویرها را نگاه می­‌کنم. از نظر من، تصویر در کتاب­‌های تصویری حرف اول را می­‌زند. اگر تصویرها جذبم کنند، یکی دو صفحه از کتاب را می­‌خوانم. اگر کتاب رمان باشد، چند خط یا پاراگراف از فصل اول را می‌خوانم. در صورتی که از آن نویسنده و یا مترجم قبلا کاری خوانده و سلیقه و انتخاب مترجم و نثر ترجمه­‌اش را دوست داشته باشم، انتخابم آسان­‌تر می­‌شود.

پیشنهاد من برای خرید در نمایشگاه این است که اگر داستان­‌های  تاریخی دوست دارید، به‌خصوص تاریخ ایران، مجموعه طنز «تاریخ با غُرغُرهای اضافه» نوشته علی سیدآبادی، نشر آفرینگان را از دست ندهید. همین طور، «مجموعه تاریخ ترسناک» و «قصه­‌های شاهنامه» در نشر افق؛ و کتاب «چشم عقاب» نوشته محسن هجری، نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

اگر به محیط‌زیست ایران بخصوص یوزپلنگ ایرانی علاقه­مند هستید، کتاب «سایه هیولا» نوشته عباس جهانگیریان، نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را توصیه می‌کنم. اگر مجموعه طنز دوست دارید، «مجموعه تام گیتس» ترجمه آتوسا صالحی، نشر افق انتخاب خوبی است.

 

همچنین در نشرهای افق، ونوشه، آفرینگان، قدیانی، ایرانبان، پنجره و پیدایش، نیز می­‌توانید رمان­‌های کودک و نوجوان بسیار خوب و باکیفیتی پیدا کنید.

اگر برای خردسالان دنبال قصه­‌های بامزه و آموزنده می­‌گردید، سری به غرفه مبتکران، انتشارات فنی، بافرزندان، زعفران، کتاب­‌های فندق، کتاب پرنده، پرنده آبی و چکه بزنید.

اگر کتاب‌­های علمی و فرهنگ‌نامه لازم دارید، به سراغ نشر فرهنگ‌نامه و محراب قلم بروید و از آثارشان در این حوزه استفاده کنید.

 

اگر کتاب‌های طنز می‌خوانید به غرفه چرخ و فلک و اگر فانتزی خوان هستید به غرفه انتشارات پریان بروید و سعی کنید مطابق با بودجه‌­­ای که دارید، بهترین­‌ها را انتخاب کنید.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار