1531
۲۷ مرداد ۱۳۹۵

دیده بان حقوق بشر به دنبال فراهم کردن زمینه تحصیل کودکان سوری

بیش از 80 هزار کودک سوری در سن دبستان در اردن به سر می برند و سال گذشته به طور رسمی آموزش ندیدند.

به گزارش کودک پرس  این گروه مدافع حقوق بشر با انتشار یک گزارش 97 صفحه ای یادآور شد که موانعی وجود دارد که کودکان سوری را از حضور در مدارس باز می دارد.
گروه مزبور اعلام کرد که بسیاری از کودکان به دلیل نداشتن کارت خدمات که برای سوری های ساکن در خارج از کمپ های آوارگان صادر می شود، از مدارس محروم شده اند.
دیده بان حقوق بشر تخمین زد که دهها هزار سوری به دلیل فقدان امور دفتری یا برخوردار نبودن از معیارهای قانع کننده، واجد شرایط برای احراز این کارت ها نباشند.
دیده بان مزبور یادآور شد که به موجب قوانین اردن، کودکانی که به مدت سه سال یا بیشتر از تحصیل دور مانده باشند، اجازه ورود به مدارس را ندارند.
براساس اعلام این گروه، فقر، عامل اصلی دور افتادن کودکان از مدارس است. برخی خانواده ها استطاعت تامین هزینه های رفت و آمد کودکان را ندارند و بسیاری از کودکان مجبور به کار کردن در بخش های غیررسمی هستند.
کودکان به نسبت بزرگسالان با خطر کمتری برای بازداشت به دلیل کار کردن بدون مجوز رو به رو هستند و این بدان معناست که بسیاری از این کودکان ساعت های طولانی و در شرایط سخت کار می کنند، امری که مغایر با قانون کار در اردن است.
اردن می گوید تقریبا یک میلیون و 400 هزار آواره را اسکان داده که اسامی 630 هزار نفر از این تعداد در آمار سازمان ملل به ثبت رسیده است.
دیده بان حقوق بشر در عین حال از تمهیدات اردن در زمینه ثبت نام از سوری ها در مدارس عمومی این کشور تقدیر کرده است.
اردن مدارسی را در کمپ های آوارگان دایر کرده و نظام دو نوبتی را به اجرا گذاشته است تا فضاهای آموزشی بیشتری را به سوری ها اختصاص دهد.
با این حال، بیش از یک سوم از 226 هزار کودک سوری که نامشان در آژانس پناهندگان سازمان ملل در اردن به ثبت رسیده است، در سال گذشته آموزشی هیچ گونه آموزش رسمی دریافت نکردند.
اردن بارها اعلام کرده که از حمایت بین المللی کافی برای کنار آمدن با مشکل صدها هزار سوری ساکن این کشور برخوردار نشده است.

 

 

منبع:   ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار