153044
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
بروز مفهوم انتظار منجی در آثار نمایشی کودک و نوجوان؛

مفهوم انتظار ذهنی است و در تولید نمایش کودک باید تبدیل به مفهومی دیداری شود

اغلب مفاهیم دینی و ارزشی انتزاعی و ذهنی است و به همین شکل در هر قالبی از جمله نمایش قابل ارائه به مخاطب کودک و نوجوان که ذهنی مادی و ملموس دارند نیست و باید تبدیل به مفهومی دیداری و مابه ازای مادی آن شود.

به گزارش کودک پرس ، ناصر آویژه، نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان گفت: راهکار روانشناسان و کارشناسان تربیتی کودک و نوجوان در انتقال مفاهیم سخت و دشوار به مخاطب این گروه سنی به عنوان یک استاندارد جهانی مطرح است و آن اینکه باید چنین مفاهیم و موضوعاتی را تبدیل به مقولات ملموس و قابل درک برای آنها کرد.

وی ادامه داد: معمولاً در مواجهه با کودک و نوجوان مبنا بر پرداختی عینی و مادی به موضوعات و مقولات گوناگون است که قرار است در قالب‌های متنوع مطرح شود و در مورد اغلب مفاهیم دینی و ارزشی نیز که شکل ذهنی و انتزاعی دارند باید از چنین راهکاری استفاده و بهره‌برداری لازم را به عمل آورد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر تصریح کرد: صرفنظر از اینکه چه قالب فرهنگی و هنری را قرار است برای مطرح ساختن مفاهیم ذهنی به مخاطب به ویژه کودک و نوجوان انتخاب نماییم، باید به این نکته مهم توجه کنیم که فرایند تبدیل این مفاهیم از حالت و ماهیت ذهنی به شکلی دیداری و مادی، یک اصل محسوب می‌شود.

 

آویژه افزود: انتظار نیز یک مفهوم ذهنی است که در عرصه نمایش باید به یک روند ملموس و قابل درک در روایت نمایشی بدل شود و می‌توان این مفهوم را در قالب یک قصه سرراست و انتظار به منظور رسیدن به شرایطی ایده‌آل و مطلوب در زندگی شخصیت‌های نمایشی را به مخاطب کودک و نوجوان ارائه کرد.

کارگردان نمایش قرآنی«پسر نیل» در ادامه گفت: البته در مورد انتظار به منظور ظهور منجی باید به یک نکته بسیار مهم توجه کرد و آن اینکه چنین مقوله‌ای حساسیت‌برانگیز بوده و در صورت پرداختی سطحی و بدون پشتوانه مطالعاتی، ممکن است نتیجه عکس گرفته شود و درک نامناسبی از سوی مخاطب کودک و نوجوان نسبت به این موضوع دینی صورت گیرد.

 

وی در پایان گفت: به همین دلیل باید نمایشگران کودک و نوجوان در تولیدات نمایشی خود با تکیه بر مفاهیم و معارف دینی همچون مفهوم انتظار اشراف کاملی نسبت به روایات  دینی، فلسفه پیدایش هر یک از آنها پیدا کنند تا در صورت پرداختی متناسب با قوای درک مخاطب کودک و نوجوان زمینه مساعد برای فهم درست انتظار و ظهور منجی در آینده آنها به وجود آید و نه اینکه با پرداختی شعاری و مستقیم زمینه تفکری و اندیشه‌ای کودک و نوجوان مسلمان شیعی را در آینده و در قبال پذیرش معرفتی این موضوع را نامساعد سازیم.

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار