152739
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

بيش از ۲۹ هزار کودک مهاجر و آواره بدون همراه در ليبی هستند

مأمور پشتيبانی سازمان ملل در ليبی اعلام کرد سازمان بين‌المللی مهاجرت بيش از ۲۹ هزار کودک مهاجر بدون همراه را در ليبی شناسايی کرده است، اما با اين حال، رقم واقعی ممکن است بسيار بالاتر از اين باشد.

به گزارش کودک پرس ، سه نهاد وابسته به سازمان ملل متحد يعني سازمان بين المللي مهاجرت، صندوق کودکان ملل متحد (يونيسف) و کميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان تلاش مي کنند براي محافظت از کودکان آواره و مهاجر در برابر خطراتي که ممکن است با آنها مواجه شوند، تدابيري بينديشند. بنا بر اعلام سازمان بين المللي مهاجرت، حدود 29 هزار و 370 کودک مهاجر در ليبي بدون همراه هستند.

عثمان بالبيسي، رئيس سازمان بين المللي مهاجرت در بيانيه اي که روز شنبه منتشر شد، اعلام کرد کودکان بدون همراه و تنها به شدت در معرض خطر قاچاق انسان، بازداشت خودسرانه، کار اجباري و سوء استفاده جنسي قرار دارند.
وي افزود: « افزايش کمک‌ها و محافظت از کودکان آواره اولويت اصلي براي ما به عنوان فعالان امور بشردوستانه محسوب مي شود. ما خواستار همکاري بين نهادهاي مرتبط براي محافظت بهتر و بيشتر از کودکان در ليبي هستيم ».

سازمان بين المللي مهاجرت، يونيسف و کميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان بدين منظور مجموعه اي از ساز و کارها را با هدف محافظت از دختران و پسران آواره بدون همراه زير 18 سال ايجاد کرده اند.
کارشناسان اين سه نهاد وابسته به سازمان ملل در نشست نخست خود که 29 مارس در طرابلس، پايتخت ليبي برگزار شد، به موارد خاص و پيچيده اي از اين کودکان پرداختند و راه حل‌هايي براي محافظت بهتر از اين موارد ارائه کردند. آنها در اين نشست به عنوان مثال مورد سوفيا، دختر بچه هفت ساله تنهايي که اهل غرب آفريقا بود، مطرح کردند و نتيجه نهايي اين بود که اين دختر را به پدرش برسانند.

سوفيا سال 2017 به همراه مادرش غرب آفريقا را به اميد زندگي بهتر ترک کرد و بعد از سفري خطرناک در درياي مديترانه تلاش کردند خود را به اروپا برسانند. آنها نتوانستند وارد اروپا شوند اما سوفيا مادرش را در دريا از دست داد و گارد ساحلي او را در ليبي به يک مرکز نگهداري مهاجران غيرقانوني منتقل کرد. سازمان بين المللي مهاجرت او را به عنوان يک کودک بدون همراه شناسايي و با کوشش فراوان توانست پدر اين دختر را پيدا کند.
عبدالرحمن قندور، نماينده ويژه يونيسف در ليبي گفت: «صرف نظر از وضعيت حقوقي، شرايط و دلايل مهاجرت يک کودک، محروميت‌ها و آسيب‌هايي که کودکان در طول سفر پر خطر با آن رو به رو هستند، اساس رشد جسمي و روحي آنها را دگرگون مي کند ».

وي افزود: « همکاري با سازمان بين المللي مهاجرت و کميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان ضروري است تا امکان يافتن راه حلي پايدار براي تک تک اين کودکان فراهم شود ».

 

روبرتو مينيون، رئيس مأموريت کميسارياي عالي آوارگان سازمان ملل در ليبي گفت: « يکي از اولويت‌هاي اصلي ما حفاظت از حقوق همه کودکان به خصوص آوارگان و پناهجويان است. بدين منظور کميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان به حمايت از ايجاد سيستم‌هاي جامع محافظت از کودکان در ليبي که سازو کارهايي را براي شناسايي منافع کودکان شامل مي شود، متعهد است ».

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار